Skip to content

מנהיג חדש לציבור הערבי מוסלמי?

נאיל זועבי, הערבי הכי ישראלי, הינו מנהיג כריזמטי בקרב יהודים וערבים,  השואף להקים מפלגה חדשה, שתשנה את פני המפה הפוליטית בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נאיל זועבי, הערבי הכי ישראלי, הינו מנהיג כריזמטי בקרב יהודים וערבים,  השואף להקים מפלגה חדשה, שתשנה את פני המפה הפוליטית בישראל

 

את נאיל זועבי , מי שהתפרסם בכלי התקשורת כערבי המוסלמי הראשון, מקום המדינה ועד היום, ששוריין ברשימת הליכוד לכנסת בבחירות שלפני האחרונות – פגשתי בראשונה בעפולה. סעדתי אתו את ארוחת  הצהריים ולקראת ערב, ציפינו לבואו של בנימין נתניהו בכנס בחירות לכנסת האחרונה שנערך במקום. יכולתי להבחין בעיניו העצובות של נאיל, שרגיל היה להיות בכותרות ולזכות בהערצה  של הסובבים אותו,  ועתה – עומד מעט נבוך, כמי שמצר על כך,  מול קבוצת צעירים שרקדו ושרו עם דגל ישראל, "לאור המציאות החדשה בשני העשורים האחרונים , רציתי לראות ייצוג ונוכחות של מדינת ישראל בתוך המגזר הערבי. זה הזמן למנות שגריר שיהיה החיבור והדבק בין מדינת ישראל לבין אזרחיה הערבים וגם לייצג נאמנה את האזרחים הערבים במדינה. תמיד רציתי להיות החיבור והדבק הזה", הוא אומר לי היום .

נאיל זועבי (צילום: יגאל יששכרוב)

"הילד הרע" של המגזר הערבי

נאיל זועבי, מצטייר בעיניי כאיש אשכולות כריזמטי, העברית שבפיו קולחת והוא בורר את מילותיו בקפידה. בקרב חברי הכנסת של המפלגות הערביות הוא מצטייר כ"ילד הרע" של המגזר הערבי. נאיל, מעיד על עצמו כערבי ישראלי מזן אחר  על כל המשתמע מכך.

"גאה בהיותי ערבי ישראלי, הוא אומר ומוסיף, אין לי מדינה אחרת ודגל אחר. גם לא מחפש להיות אזרח במקום אחר, לא בסוריה ,ירדן, ארה"ב ורוסיה. כיליד הארץ, אני  מאמין, מבין ומכיר בין הזיקה של היהדות לארץ ישראל. זה דבר שאי אפשר להתעלם ממנו ולפסוח עליו".

הספר "ערבי בשביל ישראל"

באחרונה, יצא לאור ספרו הראשון "ערבי בשביל ישראל", בו הוא שוטח את משנתו הלאומית , הערכית, החברתית והמדינית באופן ברור ובהיר. בין היתר מסופר בו על המסע המרגש שערך בקרב משפחות חללי הטרור , את כאבו על הדרך בה פוסעים מתנגדיה של מדינת ישראל היהודית הדמוקרטית.

מרצה על האסלאם ומעלה על נס את קרנה של המדינה

במרוצת השנים האחרונות כתב נאיל מאמרים לכל העיתונות וגם באתרי אינטרנט ,ובראיונות בטלוויזיה התעמת מול חברי כנסת מהמפלגות הערביות  וגם מול ועדת המעקב והשמיע קול אחר. קול שפוי שאומר, אתם לא הריבון כאן ואתם לא בעלי הבית שיכולים לעשות ככל העולה על רוחכם. בין היתר הוא מרצה, לפי הזמנה , במכללות, במוזיאונים , בפני בעלי תפקידים בכוחות הביטחון בנושא החברה הערבית על המורכבות והאתגרים שבה וכן על אסלאם על פי הקוראן ומה יש בו.

"אנשים, הוא אומר, אינם מכירים את הערכים  האמתיים של הקוראן, את הסיפורים והנביאים ואת היחס של הקוראן לדתות אחרות ולעמים אחרים".

לאורך השנים קיבל נאיל זועבי משלחות רמות דרג מהארץ ומחו"ל שהגיעו אליו אפילו במסוקים עד לביתו בכפר נין. הוא הרצה בפניהם הדריך והוביל סיורים בארץ והשמיע לכל העולם את הקול האמתי של האזרח הערבי במדינת ישראל. "הראיתי להם, הוא מספר, כיצד אני חי כערבי ישראלי בדמוקרטיה ישראלית בניגוד לחברי הכנסת הערביים המציגים את ישראל בחו"ל כאפרטהייד קשוח. בכל הרצאה או מפגש אני מעלה תמיד על נס את קרנה של המדינה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

30 שנה בשדה החינוך

נאיל זועבי, נולד ב-1972 בכפר נין, השוכן על כביש עפולה- טבריה, למשפחה מיוחסת ששורשיה נטועים בכפר מזה 350 שנה.

הוא בן בכור במשפחה בה גדלו שבעה ילדים. אביו, עבדול כארים זועבי, הינו ראש מועצת בוסתן אל מרג' , החולשת על ארבעה כפרים עם 12000 תושבים. בכפר נין, חיים כ-2000 נפשות , כולם מוסלמים. מאז ומתמיד נרקמו כאן קשרים טובים עם השכנים היהודיים מהקיבוצים ומהערים הסמוכות.

30 שנה שהה נאיל בשדה החינוך כמורה , מחנך , מדריך ומנחה מורים ושש עשרה שנים שימש כמנהל בית ספר במגזר הערבי בצפון הארץ. כאן גם נפגש לראשונה , לפני כעשר שנים, בבית ספרו בבנימין נתניהו , שערך  ביקור עם שר החינוך דאז נפתלי בנט בפתיחת שנת הלימודים. "בעקבות ביקור זה" מספר לי זועבי היום, "ההנהגה הערבית, כעסה על כך מאד והיו שכינו אותי מושל צבאי. חבר הכנסת איימן עודה ,למשל, אמר: נאיל זועבי בהתנהגותו, מזכיר לנו את השלטון הצבאי במגזר. חברי כנסת נוספים גינו את הביקור הזה בצורה אגרסיבית ועוינת והלהיטו את הרוחות. הדברים הללו , מדגיש נאיל, לא יעצרו אותי ולעולם לא אתן להם את ההרגשה שהם ערבים יותר ממני.

עם ספרו ערבי בשביל ישראל (צילום: יגאל יששכרוב)

המנהיגות הערבית אינה מייצגת את בעיות האזרח

לדעתי ולדעת רבים , המנהיגות הערבית במגזר הערבי, אינה מייצגת את בעיותיו של האזרח הערבי במדינת ישראל ובמקום לייצגו  – היא  נטפלת ומקדישה את כל זמנה לייצוג הרשות הפלסטינית או את הרשות בעזה. חברי הכנסת הערביים,  חיים ב"פול טיים ג'וב" על גבה של הבעיה הפלסטינית ומנסים כל הזמן להרחיב את הקרעים וללבות את היצרים והם עצמם יוצרים את הבעיה, במקום שהם יהיו הפתרון והקשר הזמין בין האזרח הערבי למדינה. הם לא באמת רוצים ליצור יחסים נורמליים בין המדינה לבין האזרח הערבי, הם מפחדים מזה פחד קיומי , כי ברגע שהמדינה היהודית תהיה באמת נוכחת במגזר הערבי – המפלגות הערביות תהיינה בחוץ. הם החליטו ודאגו כל הזמן להרחיק את מנהיגי מקבלי ההחלטות במדינת ישראל מהמגזר הערבי. לא אחת קיבלו ראשי ממשלות וראשי מדינה בהפגנות סוערות , בקלישאות מרגיזות , מפחידות ומרחיקות. המנהיגות הערבית לא מתעסקת בבניית תכניות הכוללות פעולות אופרטיביות למינוף המגזר הערבי בתחום הביטחון האישי , החינוך, הבנייה, תכניות המתאר והאקדמיה. הדבר מצריך השקעה שלא באה לידי ביטוי מצדם. הם מחפשים קלישאות ודברים אמוציונליים שיש בכוחם לחמם את הצעירים ולהרגיזם, כדי שבסוף יבחרו בהם פעם נוספת.

בשנת 2000 המנהיגות הערבית דאגה ודרשה במוצהר מעל כל במה לגרש את המשטרה ולהוציאה מהכפרים . הציגו את המשטרה בצורה מכוערת ומוכפשת ודאגו שתצטייר בעיני התושבים כעוינת, פולשת ורודפת. הם ידעו להבהיל את השוטרים ואת מפקדיהם וזה מה שקיבלנו. במשך שנה יש בממוצע רציחות והרוגים, מה שלא היו בשנים קודמות. מזה שנים רבות המגזר הערבי כמעט ולא חוצה  את גרף 50% של המצביעים בבחירות, דבר המוכיח את הסלידה של התושבים מהמנהיגות הערבית.
נאיל טוען, כי מקבלי ההחלטות והמדינה רחוקים  מהמגזר הערבי שאינו מטופל על ידם. לדבריו, הגיע הזמן שנתחיל לחשוב ברצינות יתירה , באחריות גדולה  ובתשוקה בוערת לשילוב ערביי ישראל והגברת שייכותם למדינת ישראל בזמן שאנו דואגים להחליף את המנהיגות הנוכחית במנהיגות שפויה.

– האם תקים מפלגה משלך?
"אני שואף לכך, זה עלה על הפרק,  אך לא היה ברשותי המימון לכך…".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן