Skip to content

"בית הרחק מהבית הרחק מהבית": מחווה למסעדות פועלים בישראל

בגלריה של אסיף המרכז לתרבות אוכל בישראל, מוצגת תערוכה חדשה העוסקת בהיסטוריה וגלגוליהם של מסעדות הפועלים בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בגלריה של אסיף המרכז לתרבות אוכל בישראל, מוצגת תערוכה חדשה העוסקת בהיסטוריה וגלגוליהם של מסעדות הפועלים בישראל

התערוכה כוללת תצוגה של עשרות עבודות אמנות, צילום ועיצוב, וידאו וסרטים, מתכונים היסטוריים ועכשוויים, ומאמרים מאת אנשי אוכל, יוצרים, אמנים וחוקרים מתחומים שונים, שחברו כדי לספר את הסיפור מפריזמות שונות ולנסות לענות על השאלה "מהי מסעדת פועלים בישראל?".

המסעדות הקואופרטיביות שהוקמו בשנות העשרים והשלושים, היו גדולות והמוניות ודמו יותר לחדרי האוכל הקיבוציים. מאז ועד היום המוסד עבר תמורות רבות – וכך גם הסועדים עצמם. בעבר רוב הפועלים היו עולים שהגיעו לא מכבר מארצות מוצא שונות. האוכל הפשוט הזין את גופם ואת נפשם. הוא החליף את המטבח בביתם בעת שנעדרו ממנו לטובת יום העבודה, ואולי גם הזכיר את הבית שעזבו כאשר עלו לארץ.

ממבט על קהל הלקוחות במסעדות הפועלים כיום, אפשר להניח כי הן אינן מתבססות עוד על פועלים מקומיים, מרביתם מהגרי עבודה ומבקשי מקלט – שכן אין הם יכולים להרשות לעצמם לסעוד בהם על בסיס יומיומי – או בכלל. ארוחת הצהריים שלהם לרוב תתקיים באתר שבו הם עובדים. במקומם, במסעדות הפועלים לכאורה, יושבים סועדים שמגיעים למקום לצרוך חוויה אותנטית ולקבל מנת נוסטלגיה.

מבחינה קולינרית, האוכל של הפועלים כיום אומנם שונה, אך ממשיך להיות פשוט כדי שהפועל יכול לעמוד בו כלכלית, משביע כדי שיהיה בכוחו לשוב אל המשך עבודתו הקשה, ומחמם לב ומזכיר בתים רחוקים כדי שיוכל להתנחם בו.

על פי האוצרות, התערוכה היא דיון מתמשך בשאלה מהי מסעדת פועלים בישראל, באמצעות פירוק הדימוי, ערעור בפרשנויות השונות ושבירת המיתוס. גלגוליה השונים של מסעדת הפועלים, מבטאים את התמורות החברתיות והכלכליות שהתרחשו בישראל, את רב-התרבותיות שמתקיימת כאן ואת היחס לעולה החדש ולמהגר.

התערוכה הקבוצתית כוללת עבודות אמנות, עיצוב, צילום, סאונד, וידאו וסרטים.

הצלחת: 15 יוצרים מתחומים שונים: מאיירים, מעצבים גרפיים, קרמיקאים ומעצבי מוצר, יצרו  צלחות מחווה בעלות פרשנות אמנותית למסעדות פועלים בישראל.

צילום: שרה פלד

השולחן: עבודת וידאו שיצר נדב הראל ממבט על שולחנות וארוחות במסעדות פועלים.

שימורים: ליהיא ברגר מציגה דימויים ממסע שוטטות ושיחות עם לקוחות ובעלי מסעדות.

פועלים:  הסרטים של דן פרץ ואיליה מרקוס מציגים את מיתוס הפועל המקומי ושברו – מעובדי חקלאות תאילנדים בערבה התיכונה, דרך עובדי חקלאות פלסטיניים מטול כרם ועד פועלי בניין טורקים וסודנים באתר בנייה.

באתר מועלית גם תערוכה דיגיטלית הכוללת תכנים נוספים.

אוצרות: ליאורה רוזין, רונה זינגר. מנהל מחקר ותוכן: מתן שופן

26.1-26.6.23

אסיף, רחוב לילינבלום 28, תל אביב-יפו – הכניסה חופשית

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן