Skip to content

גירוש, הריסת בתים והתגרויות במזרח ירושלים משחקים באש

ממשלת הימין וגורמים בעיריית ירושלים פועלים למימוש צווי הריסה ישנים חרף מחאות בינלאומיות ויוצרים התגרויות מתמידות במזרח ירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ממשלת הימין וגורמים בעיריית ירושלים פועלים למימוש צווי הריסה ישנים חרף מחאות בינלאומיות ויוצרים התגרויות מתמידות במזרח ירושלים

שני אירועים אירעו היום (שני) במזרח ירושלים המהווים מימוש של פסקי דין ופעולות חוקיות של מדינת ישראל והרשויות אך עלולות להביא להתפתחויות בעלות השלכות אזוריות קשות. לשתיהם יש קשר ישיר לגורמי ימין שעד לבחירות האחרונות נקראו ימין קיצוני. מחד סגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג ומאידך השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. שניהם כאחד צברו כותרות בשיח' גראח בירושלים המזרחית.  בן גביר אף הקים שם את "הלשכה", שלו טרם הפך לשר בממשלת הימין מלא על מלא שלל בנימין נתניהו. קינג מאידך ניסה ונבלם בבית משפט השלום בירושלים לסלק מביתה את פטמה סאלם תושבת שיח ג'ראח  בטענה שזכויות הקניין על ביתה נרכשו על ידי קבוצת ימין עלומת שם שנציגה באותה בית הוא יוסף עובדיה, פעיל ימין קיצוני אף הוא.  השר בן גביר החליט להמחיש את יכולותיו בפני בוחריו על ידי הריסת מבנה בו שוכנות 90 משפחות, מבנה שהוצא גביו צו הריסה, אך הריסתו נמנעה עד היום עקב לחץ דעת הקהל  הבינלאומית והידיעה שאירוע מסוג זה עלולה להבעיר את המזרח התיכון כמו גם את מדינות ערב שחתמו עם ישראל על הסכמי שלום או פתחו בישראל שגרירויות או נציגויות.

התקרית הראשונה בשיח ג'ארח

לשכונה הגיע הבוקר אריה קינג,  לצורכי נטיעות ט"ו בשבט. ןאם בט"ו בשבט עסקינן, מה טוב יותר מלבצע את הנטיעות בשטח חצר משפחת סאלם אשר תובעת בעלות על הקרקע ונמצאת במאבק משפטי ארוך שנים עם קינג שטוען כאמור כי רכש את הזכויות על נכס זה ואחרים מהאפוטרופוס לנכסי נפקדים ופועל להושבת יהודים בשכונה כדוגמת מתנחל אחר שהובא לשכונה, טל יושביוב. ה"חברים", שכורי הרוח נטעו, צהלו ומחאו כפים. עוד אצבע בעיני הפלסטינים תושבי השכונה.

טל יושביוב {במרכז} מתנחל בסמוך למשפחת סאלם ששמו נכרך במאבק בשכונה בעת הפגנה במהלך שומר חומות (צילום: שי קנדלר)

קינג הגיע, נטע שם עצים ואוהדיו רקדו לעיניהם המשתאות והמודאגות של בני משפחת סאלם אשר עקבו בדאגה אחרי הנעשה. אין זו הפעם הראשונה שפוליטיקאים מן הימין פועלים בשכונה המהווה סמל למאבק במזרח העיר באופן שגורר אחריו מחאות ועימותים, כך גם היה במהלך מבצע שומר חומות ובמקרים אחרים וקשה להשתחרר מההרגשה שמדובר מבחינת גורמי הימין בהזדמנות לעשות הון פוליטי על גבם של המקומיים. הון פוליטי ללא שום חשיבה ואכפתיות למה שיקרה לאחר מכן. לכמות השנאה והשטנה שהם מעוררים. נהפוך היא, התחושה היא שהפירומנים נוסח קינג ומרעיו מחפשים את הבעירה.


צילום: שי קנדלר

חברי הכנסת של עוצמה יהודית בביקור בשכונה בעת מבצע שומר חומות מימין לשמאל בן גביר, רווטמן, סמוטריץ וסטרוק. צילום שי קנדלר

המקרה השני: תהפוכות מתרחשות לנגד עיננו בוואדי קדום

המדובר בבניין מגורים בן ארבע קומות המאכלס מאה נפשות מ 12 משפחות פלסטיניות המצוי בואדי קדום שבמזרח ירושלים ליד שכונת ראס אל עמוד דרומי מזרחית להר הזיתים. הבניין נבנה על קרקע פרטית אשר יועדה בתוכנית מתאר שמספרה 2668 לפנאי וספורט ולא למגורים ובהתאם לבניין אין היתר בנייה. והחל מהקמתו בשנת 2014 מתקיים מאבק להכשירו ולהציע חלופות קרקע אחרות לייעוד המקורי.

מפת אזור הבית בואדי קדום
מפת בית המגורים בואדי קדום שבמזרח ירושלים – מקור "עיר עמים"
המבנה בו שוכנו עשרות משפחות אשר לגביו יש צו הריסה (צילום מהרשתות החברתיות)

במהלך השנים היו בידי העיריה מספר הזדמנויות לעדכן את ייעוד הקרקע ולהכשיר את הבנייה אולם היא סירבה לעשות כן ועל הבניין מונף איום מתמיד להריסה. איום שמימושו מתעכב כתוצאה מלחץ בינלאומי. בשבועות האחרונים הכריז השר לביטחון לאומי בן גביר כי הוא מתעתד לממש צווי הריסה קיימים למבנים שונים במזרח העיר. לפני מספר ימים נשאל על ידי כתב עיתונות: אמרת שתחסל את הפשע בדרום וקדם את המשטרה. מה עשית?, בן גביר הכריז כי הוא יהרוס מיד עשרות בניינים בירושלים המזרחית שלדבריו הוקמו ללא רישיונות בניה.

נסביר: בהיעדר מדיניות ציבורית המקצה קרקעות ומשאבי תכנון לאוכלוסיית מזרח ירושלים, חלק לא מבוטל מהנכסים מוגדר כלא חוקי ומוצא כנגדו צוו הריסה, אותו ישראל מתקשה לממש. מדיניות השר היא אם כן, התעלמות מכל אותם קשיים המעכבים מימוש צווים אלה, ומימושם ביד קשה זאת כדי להפגין ריבונות ללא פשרות על השטח.
לפעולה שכזו צפוי מחיר גבוה ובהתאם נערכה המשטרה לפעולה רחבת היקף לאבטחת האירוע והמהומות העלולות להתרחש אחר כך. במקביל מנסים המקומיים את מזלם בגורמי חו"ל, כולל שגרירות ארה"ב בישראל לדחות את רוע הגזירה.המשטרה כך נמסר אתמול, תיערך עם 500 שוטרים לאבטח את הריסת המבנה.
עם סגירת הכתבה הגיעה לידנו ידיעה כי ככל הנראה מדינת ישראל נכנעה ללחץ האמריקאי ודחתה את ההריסה. "אנו מודעים היטב לכך שההסלמה בשטח מגיעה על רקע מאמץ אגרסיבי של הממשלה לערער את מערכת המשפט בישראל. אף שאנו מותחים ביקורת נוקבת הן על היועץ המשפטי לממשלה והן על בג"ץ, אנו דוחים מכל וכל את הצעות הממשלה ל"רפורמה" שיפוטית, שלמעשה תפגע עוד יותר בעצמאותם של גופים אלה וביכולתם להגן על זכויות האדם של הפלסטינים. אז דווקא עכשיו, בצל הרפורמות המשפטיות האלה, עלינו לדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה ומבג"ץ לעמוד נגד ענישה קולקטיבית. אנחנו במוקד נחושים להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לעמוד על כך שיש לכבד את זכויותיהם הבסיסיות של הפלסטינים", כתבה ג'סיקה מונטל, מנכ"לית אגון "מוקד", לשמירת זכויות אדם לעמותיה בארץ ובחו"ל. הלחץ הבינלאומי והחשש מפני הגברת המתח והעימותים שבוערים כבר כיום בגדה המערבית מול ההסלמה שמתגברת מול רצועת עזה, עשו את שלהם וכך, ללא הסבר ההחלטה להריסת המבנה נדחתה – נעלמה והיד המונפת נעצרה.  מגפון פנה לקבלת הסבר ותגובה אל השר לביטחון לאומי  ולא נענה עד לפרסום ידיעה זו. דובר המשטרה, אלי לויבחר שלא להגיב.
מעירית ירושלים נמסר כי "עיריית ירושלים, מבצעת צווי הריסת בתים בכלל שכונות העיר בהתאם להוראות הדין ובהתאם למועדי הסיוע שניתנים ע"י משטרת ישראל, וזאת באופן שגרתי". חבר הכנסת גדעון סער שגר עקיצה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "איתמר אחי, הוא שוב הוציא אותך פיתה". סער התכוון לנתניהו שמן הסתם בלם את בן גביר בענייני ההריסה. בן גביר צייץ והעלה תמונה בה הוא נוטע עצים בנגב וכתב כי כך נוטעים ריבונות. ללא שום התייחסות להצהרתו בדבר ההריסה בירושלים המזרחית.
מעמותת "עיר עמים" הפעילה בנושא נמסר: הריסת הבניין והשלכתם לרחוב של כמאה איש תהיה דבר נורא. כל הריסה צריכה להעיר אותנו לעובדה שהמדינה אינה בונה לפלסטינים בירושלים ומונעת ממרביתם לקבל היתרי בניה. לעומת אלפי יחידות דיור שועדות התכנון מאשרות  כל שנה בשכונות הישראליות של העיר בשכונות הפלסטיניות לא אושרה תכנית מתאר משמעותית מזה 20  שנה. ההצהרות של בן גביר מהשבוע שעבר רק מבהירות שמדובר במדיניות פוגענית שאין לה דבר עם תכנון עירוני או עם חובתה של המדינה לספק צרכים בסיסיים כמו דיור וביטחון.


ציוצו של בן גביר

כאן המקום להדגיש כי מדובר במקרה בהתהוות ולא מן הנמנע כי מדובר במסך עשן של הרשויות ויתכן שעוד נשמע כי הלילה התבצעה ההריסה במהלך מפתיע. כך או אחרת שני המקרים מתרחשים לנגד עינינו ומדגימים הפעלה של אמצעים חוקיים לפתרון בעיות לאומיות. הפעלה שכזו הוכיחה את עצמה לאורך השנים כחסרת חמלה ולא ישימה עקב התנגדויות מבחוץ או מבית.
ואכן, בשנים האחרונות אנו עדים לכניסה של גורמי ימין ללב השלטון ברמה הארצית והמקומית. גורמים אלו משכילים לעשות הון פוליטי מפעלתנות תוקפנית עד כדי בריונית בשכונות במזרח העיר, פעלתנות שבעיניהם היא הגשמת הציונות במיטבה ובעיני המקומיים וגורמי זכויות אדם הם פעולות לטיהור אתני.
עד כה נוכחנו כי גורמי הימין מצליחים לגייס תמיכה ציבורית תודות לפעילויות כגון הקמת לשכה הנטושה ברוח בשיח ג'ארח. נשאלת השאלה באיזה מידה יצליחו לעשות כן ברמה הלאומית והאם יהיה לכך השלכות מצד הקהילה הבינלאומית שלא רואה בעין טובה את פעולות ישראל בשטחים. האם אנו עומדים בפתחה של אינתיפאדה שלישית, או שממשלת ישראל תדע לנתב את מאמציה לכיוונים של עשיה וקירוב לבבות?

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן