Skip to content

דון ג'ובני: הפקה משותפת של האופרה הישראלית ובית האופרה המלכותי הקובנט גרדן

פרשנות חדשה לאופרה של מוצרט. חגיגה של מוסיקה, וידאו-ארט וטכנולוגיה חדשנית בבימויו של  הבמאי הדני הנודע קספר הולטן ובניצוחו של מאסטרו קרל היינץ שטפנס מגרמניה, שמכהן כמנהל המוסיקלי של האופרה הממלכתית בפראג והמנצח הראשי והיועץ האמנותי של התזמורת הסימפונית של נורקופינג. בעידן ה-ME TOO הולטן מציע זווית חדשה ומפתיעה שמחדדת את התחושה שהאופרה כולה היא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרשנות חדשה לאופרה של מוצרט. חגיגה של מוסיקה, וידאו-ארט וטכנולוגיה חדשנית בבימויו של  הבמאי הדני הנודע קספר הולטן ובניצוחו של מאסטרו קרל היינץ שטפנס מגרמניה, שמכהן כמנהל המוסיקלי של האופרה הממלכתית בפראג והמנצח הראשי והיועץ האמנותי של התזמורת הסימפונית של נורקופינג. בעידן ה-ME TOO הולטן מציע זווית חדשה ומפתיעה שמחדדת את התחושה שהאופרה כולה היא מסע אל תוך נבכי נפשו המורכבת של דון ג'ובני. בהפקה המרתקת הזאת יופיעו סולני אופרה אורחים מארגנטינה, רומניה, סין מלטה ויוון  יחד עם זמרי האופרה הישראלית, תזמורת ומקהלת האופרה הישראלית.  17-29 במרץ 2023 בבית האופרה בתל-אביב

'דון ג'ובני' – אחד הלהיטים האופראיים הגדולים ביותר –עומדת במרכזה של שלישיית האופרות שכתב מוצרט יחד עם הליברטיסט לורנצו דה פונטה (לצד 'כך עושות כולן' ו'נישואי פיגרו'). זו האופרה הדרמטית מבין שלושתן והיא משלבת בצורה מופתית קומדיה, טרגדיה ומוסיקה מלאת רגישות ותובנה על המאהב הגדול מכולם שרודף בלהט אחר נשים רבות, אבל נכשל פעם אחר פעם.

דון ז'ובאני , צילום יוסי צבקר

הבמאי הדני הנודע קספר הולטן, שכיהן כמנהל האמנותי של בית האופרה המלכותי הקובנט גרדן בלונדון, בחר להתמקד בהפקה זאת באופי הפסיכולוגי של האופרה (כפי שעשה גם בסרט הקולנוע שביים בשנת 2009 לפי האופרה הזו). הוא מיקם את האופרה בתקופה הוויקטוריאנית, בה המיניות והיצרים היו מודחקים מתחת לפני השטח והסגנון היה צנוע ושמרני. על הרקע המאופק הזה, שבו אפילו הורדת כפפה מידה של אישה עשויה להתפרש כאקט פרובוקטיבי – נראה הליבידו הדורסני של ג'ובני גס ואלים עוד יותר. כך מצליח הולטן לכוון את הזרקור אל תהליך הפיתוי עצמו ולא רק לתוצאות ההרסניות של כיבושיו של ג'ובני.

סופה של האופרה קיבל פרשנויות רבות ומגוונות במהלך השנים, וגם במובן זה מציע הולטן זווית חדשה ומפתיעה שמחדדת את התחושה שהאופרה כולה היא מסע אל תוך נבכי נפשו המורכבת של דון ג'ובני.

דון ג'ובני צילום יוסי צבקר

הרבדים הרגשיים מתורגמים אל הבמה באמצעות טכנולוגיית Video Mapping – שבאמצעותה נוצר שילוב בין תפאורה גדולת מימדים למערכת הקרנה שפועלת בתיאום מלא עם תנועתיות המבנה הבימתי ליצירת דימויים תלת מימדיים. במת ההפקה מעוצבת כמבוך, שבדומה למזג ההפכפך של ג'ובני – יכול להתהפך בן רגע. המבנה על הבמה מדמה אחוזה מרובת פרוזדורים ודלתות שיוצרים מבנה פתלתל ומתעתע. עבודת הוידאו-ארט המרהיבה מהווה רובד ויזואלי נוסף שמחדד את המסרים הדרמטיים: היא מורכבת מדימויים אבסטרקטיים שמוקרנים על המבנה הבימתי ויוצרים שכבה נוספת בעולמו של ג'ובני, כזו שמגבירה את תחושת הטשטוש בין מציאות להזיה.

דון ג'ובני צילום יוסי צבקר

את התלבושות המרהיבות של ההפקה הזאת יצרה מעצבת התלבושות הנודעת אניה ואן קראג, אשר עיצבה בעונה שעברה את התלבושות להפקה עטורת השבחים של לה טרוויאטה שעלתה באופרה הישראלית. עבור דון ג'ובני יצרה ואן קראג תלבושות גרנדיוזיות המבטאות את מלוא הפאר של התקופה הויקטוריאנית: "מבחינת התלבושות, רצינו שהנשים שדון ג'ובני כובש יסומנו ע"י כתמי דיו: השמלות שלהן מתחילות כנקיות לגמרי ובהמשך, לאחר שהיו עם דון ג'ובני הן מוכתמות, בעוד שהבעלים שלהן מכוסי עיניים, עיוורים למתרחש. זו הפרשנות שלנו למעשים שלו, זה מתחבר לקמפיין ה-MeToo לגמרי פוליטי ומהדהד באווירה הציבורית היום שרואה במעשים כאלו משהו שלילי, כוחני והרסני".

זו הפעם הראשונה שהמנצח קרל היינץ שטפנס ינצח באופרה הישראלית. שטפנס, יליד גרמניה, הוא המנהל המוסיקלי של האופרה הממלכתית בפראג והמנצח הראשי והיועץ האמנותי של התזמורת הסימפונית של נורקופינג. כמנצח אופרות הוא ניצח על הפקות בבתי האופרה של ברלין, פראג, אוסלו ולה סקאלה במילנו. הוא מנצח גם בקביעות על תזמורות סימפוניות מובילות בכל העולם, וזכה לתשואות הקהל הישראלי עת ניצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

בהפקה ישתתפו מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ', תזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון וצוות סולנים מוביל מהארץ, המוכר מהפקות האופרה הישראלית, ומהעולם, אשר כולם מופיעים לראשונה על במת האופרה הישראלית: זמר הבריטון הארגנטינאי גרמן אנריקה אלקנטרה והבריטון הישראלי עודד רייך ישירו לסירוגין את התפקיד הראשי של דון ג'ובני, זמרי הבריטון האיטלקיים פאולו בורדוניה, מבכירי הזמרים בעולם כיום בתפקידי מוצרט ורוסיני, וגוידו דציני ישירו את תפקיד לפורלו, זמרות הסופרן אלה וסילביצקי הישראלית ויוליה מריה דן הרומנייה תבצענה את תפקיד דונה אנה, יעל לויטה וענת צ'רני הישראליות תופענה בתפקיד דונה אלווירה, זמר הטנור מסין לונג לונג, אחד מזמרי הטנור המובילים מהדור החדש בעולם כיום המופיע על כל במות האופרה מרכזיות כיום, וזמר הטנור ממלטה ניקו דרמנין יופיעו בתפקיד דון אוטביו, זמרי הבריטון הישראליים יאיר פולישוק ונועם היינץ יופיעו בתפקיד מזטו, דניאלה סקורקה וטל גנור הישראליות תבצענה את תפקיד צרלינה וזמר הבס היווני פטרוס מגואולס יופיע בתפקיד הקומנדטורה.

גון ג'ובני צילום יוסי צבקר

מועדי המופעים של האופרה דון ג'ובני

יום שישי|17/03/2023|שעה 13:00

יום ראשון|19/03/2023|שעה 19:30|בכורה

יום שני|20/03/2023|שעה 20:00

יום שלישי|21/03/2023|שעה 20:00

יום רביעי|22/03/2023|שעה 20:00

יום שישי|24/03/2023|שעה 13:00

יום שבת|25/03/2023|שעה 20:00

יום ראשון|26/03/2023|שעה 20:00

יום שני|27/03/2023|שעה 18:00

יום רביעי|29/03/2023|שעה 20:00

מחירי כרטיס: 195- 445 ₪

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

גון ג'ובני צילום יוסי צבקר
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן