Skip to content

היום עלה תעריף החשמל ב-8.9%

מכה נוספת למשק לאחר העלאת מחיר הבנזין. המחאה החברתית גועשת. מצבה הפיננסי של חברת החשמל גרוע. בית הדין לעבודה בחיפה אישר להנהלה למשוך 600 שקל מחשבון נאמנות של הגמלאים. בית הדין גם הורה לוועד עובדי החברה להפסיק את העיצומים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מכה נוספת למשק לאחר העלאת מחיר הבנזין * מחאה החברתית גועשת * מצבה הפיננסי של חברת החשמל גרוע * בית הדין לעבודה בחיפה אישר להנהלה למשוך 600 שקל מחשבון נאמנות של הגמלאים * בית הדין גם הורה לוועד עובדי חברת החשמל להפסיק את העיצומים

מאת עמי אטינגר

היום (1.4.12) נכנסת לתוקף החלטת מליאת רשות החשמל להעלאת תעריף החשמל ב-8.9%. בכך תושלם התייקרות של כ-25% מאז סוף חודש אוגוסט 2011. תהיה זו מכה נוספת למשק ולציבור, לאחר שבלילה בין שבת לבין יום א' יעלה מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן ל-8.15 שקל.
משמעות העלאה – תוספת של כ-71 שקל למי שחשבון החשמל הביתי שלו היום הוא כ-800 שקל בחודש. לתעשייה ולמסחר, תגרום העלאה להוצאה כספית גדולה נוספת, שתגיע בסופו של הליך לכיסו של הציבור, שגם עכשיו הוא מצומק. עמלות בנקים גדולות, מחירי דלק מאמירים והעלאת תעריף החשמל ביחד, מהווים פוטנציאל מאיים לחידוש המחאה החברתית. מחאה שלא פסקה לבעור, מאז הקיץ שחלף, מתחת לשקט המדומה שנוצר לאחר פינוי המאהלים ולאחר ועדת טרכנברג, שהחלטותיה נמסות עתה כמו קרח המונח על אש.

העלאה בעקבות הסדר

למעשה העלאה של 8.9% היא במקום העלאה של כמה עשרות אחוזים, שהייתה מתוכננת בעקבות הפסקת הזרמת הגז ממצרים, הידלדלות מאגר ים תטיס, עליית מחיר הדלק והמעבר לשימוש בחומרי גלם יקרים בייצור חשמל (דלקים ופחם). ההחלטה לעלות את התעריף ב- 8.9% נבעה בעקבות הסדר שהושג בין חברת החשמל למשרד האוצר, שמנע את ההתייקרות הגבוהה. ההסדר כלל – מתן הנחה של 88% במס הבלו על הסולר לחברת החשמל ופריסה של תשלום חובות חברת החשמל למדינה, בהיקף של 1.5 מיליארד שקל.

מצב פיננסי גרוע

על רקע ההשפעות החיצוניות שאינן תלויות במדינה, אסור להתעלם ממצבה הגרוע, בלשון המעטה, של חברת החשמל, המספקת 95% מתצרוכת החשמל בארץ, היא נאלצת עתה להיאבק במצבה הפיננסי המעורער. לדברי מנהליה, הדבר נובע מלחץ מדומה על המחיר ורצון לשמור על תעריף נמוך, יחד עם תכנון לא מספק של משק החשמל.
תהא הסיבה אשר תהיה לחברה ישנם חובות ענקיים בסכום של כמה עשרות מיליארדי שקלים ודירוג האשראי שלה מביא אותה על גבול יכולת גיוס כספים. גוף רעוע מבחינה פיננסית זה, צריך לדאוג עכשיו שאספקת החשמל בקיץ, כאשר גדל השימוש במזגנים, לא תפגע.

ההנהלה תוכל למשוך 600 מיליון שקל

ביום ה' (29.3.12) קבע בית הדין המחוזי לעבודה בחיפה, כי הנהלת חברת חשמל תוכל למשוך 600 מיליון שקל מחשבון נאמנות, שבו הופקדו כשני מיליארד שקל, עבור הטבות שונות לגמלאי חברת החשמל, כולל "חשמל חינם". בית הדין גם אסר על ועד עובדי חברת החשמל להמשיך בעיצומים, במחאה על החלטת ההנהלה למשוך את הכספים מחשבון הנאמנות. בית הדין קבע, כי העיצומים שעלולים לגרום לשיבושים באספקת חשמל בתקופת החג הם בלתי מידתיים. באשר לסכומים המיועדים ל"חשמל חינם", קבע בית הדין כי הם "כפל תשלומים" היות ועובדי חברת החשמל גמלאיה מקבלים בפועל חשמל חינם.

תוכנית חילוץ

משיכת 600 מיליון שקל סוכמה במסגרת תוכנית חילוץ לחברת החשמל ממצבה הפיננסי הקשה. במסגרת זו סוכם על מתווה לגיוס מיידי של שלושה מיליארד שקל, למימון פעולות החברה עד חודש יוני. כ-1.5 מיליארד שקל באמצעות גיוס בשוק ההון, בערבות המדינה ובהתחייבות החברה לגייס 1.5 מיליארד שקל ממשיכת הכספים מחשבון הנאמנות, קיצוצים ודחיית תשלומים לספקים ומדחיית תשלומי מסים לרשות המסים.
מחודש יוני יהיה צורך לגייס שישה מיליארד שקל נוספים, ומתכננים לבצע זאת בהנפקות אג"ח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן