Skip to content

בג"ץ דן (שוב) בעניין התנהלות הממשלה בעניין צווי הפינוי של תושבי ח'אן אל אחמר

בג"ץ נדרש היום שוב לסוגיית פינוי ח'אן אל אחמר ושוב דחה את החלטתו בעניין. העותרת, תנועת רגבים, טענה שאל לבית המשפט להתערב בענייני הממשלה אך יש לקבוע לו"ז סביר לפינוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בג"ץ דן הבוקר (1/5/2023) בעתירת תנועת רגבים שבין מייסדיה נמצא השר סמוטריץ, למימוש צווי ההריסה שהוציאה המדינה עוד בשנת 2009 לפינוי המתחם ולקיום החלטות מערכת המשפט כולל פס"ד בג"ץ משנת 2018 בנושא. בדיון טענה המדינה כי אין התנגדות לעצם מימוש הצווים אלא לעיתוי ולאופן במימוש, וכי הדבר כרוך בשיקולים מדיניים וביטחוניים. השופטים תהו בכמה זמן עוד מדובר ומה מבטיח שאכן יבוצעו הצווים כפי שהמדינה התחייבה לאורך השנים ולא ביצעה. ראש ההרכב השופט סולברג שאל, האם לדעת המדינה מדובר למעשה בעניין בלתי שפיט. השופט שטיין הקשה כיצד ניתן לדחות עתירה הדורשת לממש צווי הריסה, כשהמדינה למעשה לא מוכנה לתת שום תאריך לפינוי. ראש המל"ל, צחי הנגבי הופיע בדיון באופן אישי והמדינה ביקשה כי טיעוניה יועברו בדלתיים סגורות. תושבי חאן אל אחמר הביעו התנגדות לקיום דיון חסוי, והעותרת, הסכימה לקיום דיון חסוי, אך ביקשה כי בית המשפט יתייחס לזכות הציבור לדעת אם הגורם המעכב את שלטון החוק מלממש את הצווים הוא מעורבות מדינות זרות. בתום הדיון החסוי קבע בג"ץ כי החלטה תישלח לצדדים.

בכל משך הדיון התקיימה מחוץ לאולם בית המשפט הפגנת התושבים המלווים בארגוני זכויות אדם אשר מפעילים לחץ יעיל למדי לדחיית פינוי התושבים אשר במקור גורשו מאדמתם בנגב בשנת 1952 ומצאו את מקומם במדבר יהודה, אז בשליטת ירדן.

 

הפגנת תושבי ח'אן אל אחמר ופעילי זכויות אדם מול בג"ץ. צילום באדיבות ידידי ח'אן אל אחמר

אמש טענה תנועת רגבים כי בידיה ראיות לפיהן, בניגוד לטענת הממשלה לבג"ץ, לא מתנהלים מגעים לפינוי מוסכם של התושבים.

מעמותת ידידי ח'אן אל אחמר נמסר לנו כי: מדובר בדחייה נוספתהנובעת מלחץ בינלאומי על הממשלה שמתעכבת בקיום הצווים. תנועת רגבים מתוסכלים מהעיכוב בעוד המקומיים מודאגים כיוון שהם נשארים תלויים באוויר משל היו בובות ולא אנשים. רגבים לממש החלופות לא ראויות למחייה שהציעה המדינה בכלי התקשורת באמצעות פינוי, לעומתם הבדואים מבקשים או הסדר או פתרון הוגן המתאים לצרכים המחיה שלהם.

מתנועת רגבים נמסרה הודעתו של עו"ד אבי סגל המייצג את רגבים בעתירה זו : "על אף שבאופן עקרוני נכון שבית המשפט לא יתערב בסוגיות מדיניות, הרי שבמקרה בו המדינה נמענת במשך 15 שנים מלאכוף את החוק ובחסות מצב זה הרשות הפלסטינית ותושבי המתחם ממשיכים בהשתלטות על השטח, אין מנוס כי בית המשפט ישים סוף לסאגה ויקצוב לוח זמנים סביר למדינה לאכיפת החוק במקום."

עניין ח'אן אל אחמר מעלה מספר תהיות בהן הפער שבין ההבטחות של מפלגות הימין בישראל לזקיפות קומה לאומית בעת מערכות בחירות, הבטחות המתפוגגות לנוכח המציאות. פעמים רבות נוח להטיל את האשמה על היעדר הפעולה על בג"ץ לו מיוחסות נטיות שמאליות. אולם, המקרה שלפנינו מוכיח את ההיפך. בג"ץ פסק בעד מימוש צווי הפינוי בעוד הממשלות הימניות הן אלה שמתמהמהת. נקודה נוספת למחשבה היא שאת העתירה נגד הממשלה, הגישה עמותה שאנשיה שייכים למחנה המנהיג את הרפורמה המשפטית. נזכיר שאחד מאדני הרפורמה היא מניעת האפשרות לביקורת שיפוטית על מעשי הממשלה. את הפרדוקס שבבקשה לביקורת שיפוטית מצד רגבים מסביר עו"ד סגל בכך שהעיכוב במימוש צווי בית המשפט הוא ארוך והגיע העת לקצוב לוח זמנים סביר. כלומר עו"ד סגל מבקש ביקורת שיפוטית על התנהלות הממשלה נוא מוסיף לכך שיקולי סבירות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן