Skip to content

קפיצה קטנה לחו"ל: סינמטק ירושלים בסידרת סרטי אמנות "תערוכות על המסך"

טוקיו, פריז, לונדון, אמסטרדם, רומא, פירנצה, מדריד, פילדלפיה, מינכן , ז'יברני ואורבינו... ביקור קולנועי בזירות האמנות והמוזיאונים המפורסמים ביותר בעולם. סינמטק ירושלים מזמין את הקהל למסע עולמי דרך מסך הקולנוע. סידרת האמנות חושפת את עולמם של האמנים שהפכו לגיבורי תרבות ולאייקונים מיתולוגיים ומציעה ביקור בתערוכות בינלאומיות, ראיונות עם אוצרים והסטוריונים לאמנות, וצילומים מרהיבים של היצירות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסידרה "תערוכות על המסך" מתחילה באיטליה עם רפאל אמן הרנסנס, וממשיכה מאמסטרדם לטוקיו, דרך פילדלפיה, לונדון ומינכן עם החמניות של וינסנט ואן גוך. עצירה נוספת בהולנד, מפגישה אותנו עם ציוריו של הירונימוס בוש. בצרפת מתוודעים לגינות המצויירות של קלוד מונה ואנרי מאטיס וליצירותיה המרהיבות של מארי קאסט האמריקאית, שחברה לאימפרסיוניסטים וציירה את הנשים המודרניות. באמריקה של המאה עשרים נפגשים עם ההיפר ריאליזם של אדוארד הופר. בסוף הריחוף נוחתים בטוקיו עם הסיפור עוצר הנשימה של התפתחות האמנות היפנית.  בקו, צורה וצבע, וביקורים במוזיאונים המפורסמים ביותר בעולם, סוחפת הסידרה את הצופים למבט מקרוב ביצירות המופת ולתערוכות האמנות המדוברות ביותר בעולם.

 

תוכנית "תערוכות על המסך"

לראות את רפאל

בריטניה, 2020, 92 דקות, אנגלית ואיטלקית, תרגום לעברית ולאנגלית

בימוי: פיל גרבסקי

הסרט שהוקרן בחודש אפריל, חשף את התערוכה שהוצגה ברומא לציון 500 שנה למותו של רפאל. זוהי התערוכה המשמעותית ביותר של יצירותיו. יוצרי "תערוכות על המסך" קיבלו גישה בלתי מוגבלת לתערוכה של פעם בחיים. עם יותר מ-200 יצירות מופת, שחלקן הושאלו באופן חסר תקדים מהלובר, אופיצי, הגלריה הלאומית, מוזיאון הפראדו ועוד, ושכמאה מהן הוצגו לראשונה ביחד – תערוכה מונומנטאלית זו חוגגת את חייו ועבודתו של אחד מענקי הרנסנס רפאלו סנציו דה אורבינו.

רפאל, אלבה מדונה

הסרט מקיף את חייו של רפאל ברומא וכולל צילום ייחודי של רומא העתיקה שהיתה למוקד השפעה משמעותי, כמו גם מוצגים נדירים מבית הזהב של הקיסר נירון בו רפאל ביקר. התערוכה והסרט מספקים הזדמנות חד פעמית לצפות ברוחב היריעה של רפאל – על המיומנות, היצירתיות וכוח ההמצאה.

פיל גרבסקי מפיח רוח בענק הרנסנס ומציג מדוע הוא נחשב לאחד האמנים הטובים בהיסטוריה. יותר מאשר צייר, רפאל היה קול יוצא דופן ברנסנס, אך לעיתים קרובות היה לא מובן ועבר מיתולוגיזציה. על רקע תערוכה מופלאה זו, הסרט מאפשר לרפאל, אולי בפעם הראשונה, באמת להיחשף.

חמניות

בריטניה, 2021, 88 דקות, אנגלית וגרמנית, תרגום לעברית ולאנגלית

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

מוקרן החל ממאי 2023

מסע עולמי בעקבות החמניות של ואן גוך

"חמניות" של וינסנט ואן גוך הוא אחד מציוריו המפורסמים ביותר ואחת מיצירות האמנות האייקונית בעולם. בתערוכה יוצאת מן הכלל, מוזיאון ואן גוך סיפק מבט רענן וחושפני לחמשת הגרסאות הפומביות של חמניות באגרטל. סרט מרתק זה יוצא למסע מאמסטרדם לטוקיו, דרך פילדלפיה, לונדון ומינכן כדי לבחון מקרוב את הסיפור של חמשת הגרסאות.

הן ניתנות מייד לזיהוי, אבל הסרט חופר מתחת לפני השטח וחוקר את השאלות, התהיות והתעלומות הרבות שעולות מעבודות אלו. מדוע לדוגמא ואן גוך בחר דווקא בפרח האקזוטי עם הגבעול הארוך והכתר הזהוב? מתי הגיע הפרח הזה לאירופה וכיצד אמנים אחרים התייחסו אליו? מה ואן גוך ניסה להביע בציורים אלו וכיצד כל ציור שונה מגרסה לגרסה? ואלו סודות גילו מדענים כאשר בחנו יצירות אלו לעומק? כל זאת ועוד ייחשפו בסרט מרתק זה שיוצא למסע מאמסטרדם לטוקיו, דרך פילדלפיה, לונדון ומינכן כדי לצלם בפרטי פרטים את חמשת הגרסאות.

כל ציור שונה, בעל סיפור ייחודי משלו ומקיף את אחת התקופות הסוערות והמפורסמות ביותר בהיסטוריה של האמנות. כל חמשת הציורים נמצאים במצב כה עדין שלעולם לא יוצגו יחד יותר. רק בסרט הזה – בתערוכה הווירטואלית שלנו – תהיה לך הזדמנות לראות זאת על המסך. בכך, הסרט מביא תובנות חדשות הן לגבי הציורים והן לגבי וינסנט ואן גוך.

עולמו המסקרן של הירונימוס בוש

בריטניה, 2016, 90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

החל מיוני 2023

יוחנן המטביל , הירונימוס בוש

יותר מ-500 שנה שציוריו של הירונימוס בוש מעוררים תדהמה וסקרנות. הסרט מזמין לצלול לתוך דימיונו הווירטואוזי של איש החזון הזה. מי היה הירונימוס בוש? מדוע ציוריו המוזרים והפנטסטיים כה מהדהדים אצל אנשים גם בימינו? כיצד הוא מגשר בין תקופות ימי הביניים והרנסנס? איך נוצרו עבודותיו הלא שגרתיות והעל-זמניות? …

על רקע התערוכה "הירונימוס בוש – חזיונות של גאונות", שהוצגה במוזיאון בראבנט שבדרום הולנד ושהביאה לראשונה את מרבית יצירותיו של בוש יחד לעיר מולדתו, אנו נחשפים לחייו המרתקים של בוש, לצד פרטי הפרטים והסיפורים שמאחורי יצירותיו שמוצגים כפי שמעולם לא נראו. סיור קולנועי נדיר אל עולמו של גאון יצירתי אדיר זה.

הופר: סיפור אהבה אמריקאי

בריטניה, 2022, 90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

בימוי: פיל גרבסקי

החל מאוגוסט 2023

משוטטי לילה אדווארד הופר

אדוארד הופר הוא אחד האמנים המוכרים בארה"ב – פופולרי, עטור שבחים, מסתורי. אינספור ציירים, צלמים, יוצרי קולנוע ומוסיקאים הושפעו מהאמנות שלו, אבל מי הוא היה וכיצד הצליח מאייר קשה יום ליצור כזה שפע של יצירות ראויות להערכה?

סרט חדש זה צולל למעמקי חייו, יצירותיו ומערכות היחסים של הופר. מימיו כמאייר, אשתו שוויתרה של קריירה מצליחה משל עצמה באמנות כדי להיות המנהלת שלו, ההערכה המקצועית וההצלחה המסחרית, ומילותיו שלו, הסרט בוחן את האישיות המסתורית שעומדת מאחורי המכחול. לצד שפע ראיונות עם מומחים, קטעי יומנים, ובבואה ויזואלית מפעימה של החיים האמריקנים, "הופר" מפיח חיים בסיפורו של האמן המשפיע ביותר באמריקה.

מרי קאסאט: לצייר את האישה המודרנית

בריטניה, 2023, 93 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

בימוי: אלי ריי

החל מספטמבר 2023

הקריירה של מרי קאסאט נבנתה סביב ציור חייהן של הנשים סביבה. הדימויים הרדיקליים הציגו אותן כאינטלקטואליות, נשיות ואמיתיות. מה שהיווה שינוי משמעותי באופן שבו נשים מוצגות באמנות. הסרט, שסוקר את ההדפסים, הפסטלים והציורים המפעימים שלה, מציג בפנינו אמנית אימפרסיוניסטית שזכתה להתעלמות מצד הממסד והקהל ושהקריירה שלה הייתה מלאה בסתירות כמו הדמויות שציירה.

מארי קאסאט , אשה בתיאטרון

היא הדפיסה, רשמה וציירה עשרות דימויים של אמהות וילדים, אך מעולם לא נישאה או הפכה לאמא בעצמה. היא היתה אמנית בעלת הכשרה קלאסית, אך בחרה להצטרף לקבוצה של רדיקליים פריזאיים – האימפרסיוניסטים, ששינתה לעד את שפת האמנות. המומחים והאוצרים הבולטים בעולם לקאסאט מסייעים לגולל סיפור מרתק של שינויים חברתיים ותרבותיים משמעותיים. תקופה בה נשים נלחמו עבור זכויותיהן ושפת האמנות נכתבה מחדש. מרי קאסאט והאישה המודרנית שלה ניצבו בלב התרחשויות אלו.

סיפורי טוקיו

בריטניה, 2023, 90 דקות, אנגלית ויפנית, תרגום לעברית ולאנגלית

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

החל מאוקטובר 2023

סיפורי טוקיו, התפתחותה של האמנות היפנית

הסרט מזמין למפגש מרתק עם אחת מבירות האמנות הגדולות בעולם. "סיפורי טוקיו", המבוסס על תערוכה מהותית שהוצגה במוזיאון אשמולין באוקספורד, סוקר 400 שנה של אמנות דינמית להפליא, החל מהדפסי העץ העדינים של הוקוסאי והירושיגה, לפוסטרים של אמנות פופ, צילום עכשווי, מאנגה, קולנוע, ואמנות חדשה לחלוטין שנוצרה ברחובות.

הסרט משתמש בתערוכה כקרש קפיצה לסיור בטוקיו ולחקור את האמנות והאמנים של העיר בצורה מעמיקה. עשיר ועטור בפרטים, הסרט סוקר עיר שעברה אינספור שינויים, תהפוכות, מהפכות וחידושים שהביאו ליצירת אחת הערים התוססות והמרתקות בעולם.

לצייר את הגינה המודרנית: ממונה למאטיס

בריטניה, 2016, 93 דקות, אנגלית וצרפתית, תרגום לעברית ולאנגלית

בימוי: דיוויד ביקרסטאף

החל מנובמבר 2023

קלוד מונה היה גנן נלהב ואחד מאמני הגנים החשובים בהיסטוריה של האמנות, אך הוא לא היה שם לבדו. אמנים דגולים כגון ואן גוך, בונאר, סורויה, סרג'נט, פיסארו ומאטיס ראו בגינה כאובייקט עוצמתי עבור אומנותם. אמנים מופלאים אלו לצד אמנים בעלי שם אחרים הוצבו זה לצד זה בתערוכה חדשנית ומקיפה באקדמיה המלכותית שבלונדון.

קלוד מונה, גינת האמן בארז'נטיי

מקירות התערוכה אל הפלא והיופי של גני האמנים, כמו גני ז'יברני וסיבול, הסרט יוצא למסע מרהיב שחושף איך אמנים בני זמנו של מונה בנו ותירבתו גנים כדי לבחון מוטיבים אקספרסיביים, צבעים מופשטים, עיצוב דקורטיבי ורעיונות אוטופיים.

בליווי מומחים, אוצרים וחובבי בוטניקה נלהבים, אוסף מדהים זה של אמנים אימפרסיוניסטים, פוסט-אימפרסיוניסטים ואוונגרדיים של תחילת המאה ה-20, יחשוף את עליית מעמדה של הגינה המודרנית בתרבות הפופולרית ואת חוויית ההתענגות המופלאה בסיורי גנים בימינו. הגן נחשב מזמן למרחב לביטוי של צבע, אור ואווירה, והעסיק את מוחותיהם היצירתיים של כמה מהאמנים הגדולים בעולם. כמו שמונה אמר: "חוץ מציור וגינון, אני לא טוב בכלום". הסרט לוקח את הצופה למסע קסום ועוצר נשימה.

פרטים נוספים באתר סינמטק ירושלים https://jer-cin.org.il/he/lobby

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן