Skip to content

תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל

התחנה ממוקמת סמוך למפרץ חיפה, הפרויקט משותף לחברות סונול ובזן והוא מצטרף לשיתוף פעולה נרחב עם כלמוביל לטובת תחבורה מבוססת מימן נקי בישראל; טכנולוגיית המימן תאפשר תחבורה נקייה ותסייע לישראל לעמוד ביעדי אקלים שנקבעו לשנת 2050
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (יום ב')  נפתחה לפעילות תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל, בסונול יגור הממוקמת סמוך למפרץ חיפה. תחנת המימן הוקמה עבור שותפות של סונול ובזן על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. שיתוף הפעולה בין שלושת הגופים מניע קדימה במלוא הכוח את מהפכת המימן, שהיא כורח המציאות של ימינו.

תחנת המימן הראשונה בישראל (צילום עידן סבח)
תחנת המימן הראשונה בישראל (צילום עידן סבח)

השקת התחנה צוינה באירוע חגיגי בנוכחות נציגי ממשלה ומומחים עולמיים בתחום אנרגיית המימן. שר האנרגיה, ישראל כץ; יו"ר מכון האנרגיה, יוסי רוזן; ודירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי, בארט ביאבוק הגיעו לברך לצד מנהלי וראשי סונול, בזן וכלמוביל. נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שלח את ברכתו והערכתו לפרויקט זה.

עם פתיחת התחנה, מצטרפת ישראל לרשימת המדינות המתקדמות בעולם, ובראשן: גרמניה, שוויץ, ארה"ב, יפן, דרום קוריאה וקנדה, העוברות לאנרגיה מתחדשת לתחבורה ומבקשות להעביר את מנועי הבעירה לטכנולוגיית תאי-דלק מבוססי מימן, לתחבורה נקייה ללא פליטות מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.

קבוצת סונול שהקימה ומתפעלת את התחנה, חקרה את תחום המימן ב-6 השנים האחרונות, תוך שהיא משתפת פעולה עם שתי החברות המובילות בתחומן בעולם – Linde ו-H2Mobility – שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה.  סונול תמנף את הניסיון והמומחיות שצברה, כדי לפתוח תחנות נוספות בפריסה ארצית על פני השנים הקרובות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות משק כלי הרכב מבוססי המימן בישראל.  ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ-5 מיליון שקל.

קבוצת בזן, שאחראית על ייצור המימן הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.

כלמוביל, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו.  ישראל הינה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.

תחנת המימן בצומת יגור תוכננה על בסיס ניסיון בינלאומי רחב ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר, תוך עמידה בתקינה בינלאומית מחמירה שאושרה בישראל. המנפקה החדשה שהותקנה בתחנה מאפשרת ללקוח תדלוק מימן בדומה לתדלוק בנזין וסולר. זמן התדלוק קצר משמעותית מטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.

במהלך האירוע אמר שר האנרגיה, מר ישראל כץ: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון ₪ וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר"

מימין - אסף אלמגור מנכל בזן יניב שיראזי מנכל כלמוביל שר האנרגיה מר ישראל כץ ומנכל סונול ניר גלילי (צילום - עידן סבח)
מימין – אסף אלמגור מנכל בזן יניב שיראזי מנכל כלמוביל שר האנרגיה מר ישראל כץ ומנכל סונול ניר גלילי (צילום – עידן סבח)

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן