Skip to content

הפגנות יום השישי בגדה ובמזרח ירושלים

הפגנות הפלסטינים נגד הכיבוש אולי משעממות את הישראלים אך בהחלט מושכות אליהן זרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שישי האחרון התקיימו כרגיל מספר הפגנות בגדה ובמזרח ירושלים נגד הכיבוש ועוולותיו.

בקדום התאספו המקומיים כשאליהם התלוותה קבוצה בריטית בתוכה עיתונאים בכירים. ההפגנות בקדום נועדו לפתיחה מחודשת של הדרך המובילה לשכם שנחסמה לפני כעשרים שנה, זוהי מההפגנות המפורסמות בגדה, מעין סמל למאבק כולו.

ההפגנות מתרחשות בקצהו המזרחי של החלק הבנוי בכפר, שמעברו מטעי זיתים ובהמשך ההתנחלות קדום וגרורותיה החוסמות את גישת המקומיים לעיר הגדולה שכם.

למרות המרחק הגדול להתנחלות הצבא מפעיל אמצעי פיזור הפגנות בנדיבות רבה, כולל שימוש בגז מדמיע בלב ישוב מאוכלס על כל המשמעויות של הדבר. לפני ההפגנה הזרים ביקשו להעריך את הסכנה שבהפגנה. ההסברים כי צה"ל מפעיל את כוחו בצורה בררנית, בוודאי בנוכחות תקשורת ואזרחים ישראלים ומחו"ל הפיגו את חששותיהם במידה מועטה, וכנראה בצדק.

מפגינים מול חיילים בקדום. צילום: שי קנדלר
אחד מהזרים שנותרו לצפות מאחור בבטחה בהפגנה בקדום. צילום: שי קנדלר

ההפגנה התנהלה במתכונת הרגילה אלא שהפעם הצבא בחר להתחיל בירי גומי בשלב מוקדם של ההפגנה דבר שדחק לאחור את המפגינים. אלו שבו וקיצרו טווח לכיוון החיילים לעיתים אך נסוגו לאחור כל פעם שצלף חמוש בנשק חי התייצב לירי. לאחר כשעה וחצי של חיכוכים המפגינים התפזרו לבתיהם בשקט.

ירי גז בלב כפר קדום. צילום: שי קנדלר
כל מקומי יודע זאת. שוכב במרכז חייל עם רובה חמוש בקליעי גומי מימין כורע צלף ממושקף עם נשק חי. צילום: שי קנדלר

מאוחר יותר התקיימה הפגנה בשיח ג'ארח שבמזרח ירושלים כנגד גירוש המקומיים מבתיהם לטובת המתנחלים, דבר הנתפס בעיני רבים כטיהור אתני לכל דבר ועניין. נציין כי להפגנה קדמה יממה של עימותים בעיקבות התגרויות של צעירים יהודים, שארית ממצעד הדגלים שהתנהל יום קודם. מרבית האירועים התנהלו בעצימות נמוכה פרט לאירוע באזור שער האריות בו נעשה שימוש בנשק לפיזור הפגנות.

גם בהפגנה זו נכחו אזרחים זרים הפעם היו אלה יהודים אמריקאים שבאו למחות נגד הפגיעה בדמוקרטיה שלדבריהם מתרחשת בישראל. מולם התייצבה נבחרת מפגיני ימין שכללה הפעם גם את אנשי ארגון להבה. מפגיני הימין מתגרים במקומיים ובמפגינים, באמירות גסות ובתקיפות פיזיות.

פעילי זכויות אדם בשיח ג'ארח. צילום: שי קנדלר

אזרחי ארה"ב מוחה בשיח ג'ארח צילום: שי קנדלר

באמירה אישית אגיד, כי ספק אם אמירות מסוג זה היו מושמעות באירופה כנגד יהודים היו עוברות בשקט, סביר יותר כי מדינת ישראל הייתה מלינה על התנהגות לאומנית ובוטה שכזו במרחב הציבורי. מנגד, ראוי לציין כי בשבועיים האחרונים משטרת ישראל שידרגה את הטיפול שלה בהפגנה בשיח ג'ארח וחוצצת בדרך כלל ביעילות טובה בין המחנות. לא היה זה המקרה של אחד מהמקומיים שחלף עם רכבו בסמוך להפגנה והותקף על ידי אנשי הימין, רבים מהם קטינים. המקומי נתפס בצווארו על ידי שוטר ועוכב בניידת והימנים פוזרו. זהו עוד מקרה בו מתברר הקושי של משטרת ישראל לטפל במפגיני הימין שחלקם הגדול קטינים שנשלחים לייצר פרובוקציה ללא חשש לחבות פלילית.

צעירים ימנים מתגודדים סביב רכב שנהגו הפלסטיני עוכב. במהלך העיכוב הופעל לחץ על עורק הצוואר של הפלסטיני. הצעירים פוזרו בצעקות. צילום: שי קנדלר

חלק מפגיני הימין בשיח ג'ארח. צילום: שי קנדלר

 

ממשטרת ישראל נמסר:

אתמול בשעות הצהריים, כוחות משטרה פעלו לשמירת הסדר הציבורי בשכונת שייח׳ ג'ראח שבמזרח ירושלים.

בשלב מסויים, אדם החל להתעמת עם אנשים אחרים שנכחו במקום. כוחות המשטרה שפעלו במקום, עיכבו אותו על מנת למנוע חיכוך ואלימות, ולאחר מספר דקות הוא שוחרר לדרכו.

משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות כלפי אלימות מכל סוג שהיא, הפרת הסדר הציבורי וניסיונות לפגוע באזרחים בניגוד לחוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן