Skip to content

איראן חופרת בעומק של 100 מטרים ליד מתקן גרעיני ומנגד מסבה אניות סוחר לכלי שיט חמושים

סוכנות אי פי חשפה היום צילומי חפירות ליד נתאז ושר הביטחון יואב גלנט חשף היום הסבת כלי שיט מסחריים לצבאיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איראן חופרת מנהרות למתקן גרעיני בסמוך למתקן הגרעיני כאשן שבנתאז המצויה כ-70 קילומטרים מדרום מזרח לכאשאן במרכזה של איראן. על פי פרסום צילומי לוויין שהגיעו לידי סוכנות הידיעות AP שנחשפו היום (שני), ניתן לראות כיצד איראן מתקדמת בבניית מתקן גרעיני תת-קרקעי במרכז המדינה. המתקן, בנוי כמאה מטר מתחת לפני האדמה כך שלפי מומחים, גם אמצעי הלחימה הקיצוניים ביותר שהאמריקאים יכולים לתקוף באמצעותם — ככל הנראה לא יוכלו להשמיד אותו. לפי הערכות חדשות, המתקן ככל הנראה עמוק יותר מהמתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו, שמשמש להעשרת אורניום. אתר כאשן עצמו הותקף בעבר שלוש פעמים ותהליכי היצור הגרעיניים בו נפגעו.

צילום מסרטון איי פי ביו טיוב (ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)


סרטון סונות החדשות AP ביוטיוב (ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

על פי צילומים וסרטונים שסופקו על ידי חברת Planet Labs PBC ניתן לראות  חפירת מנהרות סמוך למתקן הגרעין. אותם צילומים מראים את היקף העבודה באתר: מומחים שניתחו, למשל, את גודל ערימות הפסולת במקום, לצד נתוני לוויין נוספים, העריכו כי עומק המתקן הוא בין 80 ל-100 מטרים. כמו כן, המקום — שמשתרע על פני 2.7 קילומטרים רבועים — מוגן באמצעות סוללות נ"מ, גדרות ועל ידי כוחות משמרות המהפכה. צילומי הלוויין גם מצביעים כי לאתר יש ארבע כניסות שנחפרו בצלע ההר, שתיים במזרח ועוד שתיים במערב. כל אחד מפתחי המנהרות האלה הוא ברוחב של שישה מטרים ובגובה של שמונה מטרים.

צילום: משרד הביטחון

איראן מסבה אניות סוחר לכלי שיט חמושים בכטב"מים ומערכות טילים

שר הביטחון גלנט חשף היום כי משמרות המהפכה מסבות אניות סוחר לכלי שיט צבאיים חמושים בכטב״מים ומערכות טילים, גלנט אמר כי איראן פועלת ליצירת בסיסי טרור במרחב הימי במזרח התיכון. בנאום שנשא היום גלנט במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), באוניברסיטת רייכמן אמר השר כי ״זוהי מדיניות פיראטית מדאיגה, איראן מתנהלת כמו אוסף כנופיות, ולא כמו מדינה מתוקנת. בסיסי הטרור הצפים, הם המשך ישיר לטרור הימי אותו משליטה איראן ברחבי המפרץ הפרסי והים הערבי ופועלת להרחיבו לאוקיינוס ההודי, הים האדום ואף לחופי הים התיכון״. לדבריו: ״מדובר במדיניות מגובשת ומתוכננת, שנועדה לאיים על נתיבי השיט והטיס, הן הצבאיים והן האזרחיים, ולייצר מצב של הכרזת איום תמידי במרחב הימי״. גלנט הציג את תפיסתו לפתרון בעיה זו ואמר: ״רק שיתוף פעולה בינלאומי ויצירת קואליציות נגד הטרור המופץ מטהרן, לצד הצבת איום צבאי אמין למול כל זירה – יובילו להתמודדות מיטבית עם הטרור האיראני – באוויר בים וביבשה״.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן