Skip to content

מתנחלים החלו בעבודות תשתית בסמוך למאחז הלא חוקי חומש

אתמול תקפו מתנחלים שהגיעו מכיוון ההתנחלות הלא חוקית את בתי הכפר שעל אדמותיו שוכנת ההתנחלות. ראש משלחת האיחוד האירופי לגדה המערבית ולעזה: "מה שקורה בחומש זה לא רק הפרה של הדין הבינלאומי, זה הפרה של הדין המקומי (הישראלי)"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון זכויות האדם "יש דין" פנה היום (חמישי) במכתב דחוף לאלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בבקשה שיפעל להפסיק את העבודות הלא חוקיות באזור המאחז חומש, המגיעות על רקע פעילות הימין הקיצוני בממשלתו של נתניהו.  במכתב אתו של עורך הדין שלומי זכריה, נתב בין השאר: ״העבודות המתועדות מבוצעות בשטח ללא ידיעה וללא אישור של בעלי האדמות תושבי בורקה, ולפיכך אף מהוות עבירה לכאורה של הסגת גבול״.

מה נותר אחרי ההצתה בבורקה (צילום: תושב מקומי)
צילום: תושב מקומי

ביש דין מסכמים בפניה: ״לאור כל האמור, נבקש כי תפעלו להפסקת העבודות הבלתי חוקיות בשטח זה באופן מידי, בכל הכלים העומדים לרשותכם. זאת, בהתאם לחובותיכם לנקוט באמצעים הדרושים על מנת לקיים ולאכוף את החוק והסדר בגדה המערבית ולהגן על זכויות התושבים הפלסטינים המוגנים, כפי שמורים המשפט הבינלאומי ההומניטארי, דיני זכויות האדם הבינלאומיים, המשפט הישראלי וכן פסיקת בית המשפט העליון, וכן בהתאם להצהרותיכם בפני בית המשפט העליון במסגרת ההליכים בבג"ץ״.


ההצתה בבורקה (צילום: באדיבות שלום עכשיו)

פניית יש דין הגיעה בעקבות עבודות של מתנחלים שהחלו להכשיר היום אדמת מדינה בחומש במטרה להעביר אליה את הישיבה שהוקמה כמאחז על קרקע פלסטינית פרטית במקום. לעבודות לא ניתן היתר והן מתנהלות בניגוד לחוק. החיילים המוצבים במאחז מנעו בתחילה מהמתנחלים להכניס כלים הנדסיים לשטח. לאחר מכן התערבו בסוגיה שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', והצבא הונחה לאפשר למתנחלים להשתמש במחפר (באגר) כדי ליישר את הקרקע, ואף הותר להם להכניס לשטח גם קרוואן אחד. לפני כמה ימים פנתה המועצה האזורית שומרון למינהל האזרחי וקיבלה הרשאה לתכנן בנייה בחומש. בשיחות שהתנהלו לאורך היום הבהירו הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון לדרג המדיני כי לעמדתם יש להפסיק את העבודות, אך עד לרגע זה בדרג המדיני מסרבים לעצור אותן.
קבוצת מתנחלים שהגיע מכיוון חומש תקפה אמש בתים בישוב הפלסטיני בוקרה והציתה אותם. כאשר לטענת הפלסטינים ההצתה הגיעה על רק "נקמה" של המתנחלים בפלסטינים שהעזו והצטרפו קודם לכך בשעות הבוקר לסיור שנערך בשטח עם עמותת "יש דין", ונציגי האיחוד האירופאי. ראש משלחת האיחוד האירופי לגדה המערבית ולעזה: "מה שקורה בחומש זה לא רק הפרה של הדין הבינלאומי, זה הפרה של הדין המקומי (הישראלי)", עוד אמר: אין דבר כזה שטח B ו C, זה הכל פלסטין".
מדובר צה"ל נמסר כי "הדיווח על יידוי אבנים וירי זיקוקים לעבר רכבים של ישראלים, שנסעו על הכביש סמוך לכפר בורקה שבחטיבת שומרון, התקבל אתמול (ד׳). נגרם נזק לרכבים". לטענת צה"ל "בהמשך התפתח עימות אלים שכלל יידוי אבנים בין פלסטינים לאזרחים ישראלים". בכל הקשור לנזקים שנגרמו מיידויי אבנים  אומרים בצה"ל כי "מוכרת טענה על נזק שנגרם לרכוש הפלסטינים בפאתי הכפר כתוצאה מיידויי האבנים. במהלך האירוע הפלסטינים ביצעו ירי זיקוקים" וכי "כוח צה"ל שהגיע למקום, פעל לפיזור החיכוך לרבות שימוש באמצעים לפיזור הפגנות".  דובר צה"ל הוסיף כי "ישנה טענה על נזק שנגרם לבתים ורכבים של פלסטינים בפאתי הכפר כתוצאה משריפה, שנסיבותיה אינן ידועות".  לטענת גורמים בצה"ל מבירור שנעשה בשלב זה על ידי הפיקוד והגורמים המוסמכים, עולה כי לא מדובר בהצתות מכוונות".
מתנועת "שלום עכשיו" נמסר בתגובה: "הממשלה הקיצונית והמסוכנת בתולדות המדינה גוררת אותנו לאסון. במקום לפנות את מאחז העבריינים בחומש ולדאוג לביטחון, הממשלה משקיעה את הכספים שלנו בפיתוח האזור, נותנת פרס לעבריינות, אלימות וגזל, ופוגעת בביטחון. אסור לאפשר הקמת התנחלות אלימה ומסוכנת לביטחון בצפון הגדה, שפונתה מסיבה זו בהתנתקות. נראה שבמקביל לריסוק הדמוקרטיה,  הממשלה הקיצונית דוהרת להקמת עוד התנחלויות מזיקות ולהפיכת מדינת ישראל לאפרטהייד על מלא."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן