Skip to content

משפחת סוב לבאן בסכנת פינוי מביתה ברובע המוסלמי בירושלים

בניסיון למנוע את הפינוי הקרב של משפחת סוב לבאן מביתם, הזמינה המשפחה את נציג האיחוד האירופאי לביתה ונציגים בינלאומיים ועיתונאים, למפגש בביתם. המשפחה תיארה את סבלה וחרדותיה מסילוקה מתוך ביתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שני השבוע, אירחה משפחת סוב לבאן בביתה שברחוב אל חלאדיה ברובע המוסלמי בירושלים, משלחת דיפלומטים זרים הכוללת ראשי משלחות לראשות הפלסטינית מהאיחוד האירופי, אנגליה, ארה"ב, גרמניה, בלגיה, דנמרק, נורבגיה, ספרד, מקסיקו ופולין. האם נורה בת ה 68 ושניים מבניה רפעת ואחמד תיארו מאבק בן 45 שנה נגד פינוי מביתם.

בני משפחתה של נורה שכרו את הדירה מהמלך הירדני בשנות החמישים לאחר שאיבדו במלחמה את ביתם במערב העיר. לאחר מלחמת ששת הימים החל האפטרופוס במאבק נגד המשפחה להשבת הנכס לידים יהודיות. נורה ובעלה מוסטפא בן ה72 יצאו למאבק בטענה שאין לתקן את העוול שנעשה לבעליו היהודים של הנכס מבלי לתקן את העוול שעשה להם כאשר איבדו את רכושם במלחמת 48. מעמדם המשפטי התייצב בשנת 2001 ובני המשפחה זכו להמשיך ולשכור את הנכס מכוח זכותה של האם במשך שלושה דורות. אולם, בשנת 2010 מכרה המדינה את הנכס לידי הקדש חצר גליציה שהמשיך לגבות שכ"ד ממוסטפה ונורה סוב לבאן ובמקביל להצר את צעדיהם בטענות שונות ומשונות בבתי המשפט.

 

נורה סוב לבאן לצד בנה רפעת (צילום: שי קנדלר)

כך ישבו בני המשפחה ותיארו את התלאות אותם הם חווים בבית המשפט הישראלי הנדרש לטפל בבעיה הומניטרית לאומית משל הייתה סכסוך נדל"ן רגיל. וכך תיארו בני המשפחה מניעת שימוש במזגן, שיפוץ הנכס בטענות משפטיות שונות ומשונות, והשיא הייתה חסימה של דרכי הגישה לנכס, חסימה שהוסרה בהתערבות בית המשפט. איתרע מזלה של נורה סוב לבאן ובשנת 2016 נאלצה לעזוב את ביתה מסיבות רפואיות למספר חודשים. עזיבה זו נוצלה על ידי העמותה להקמת הטענה לפיה בעזיבתה נורה איבדה את הזכות להמשיך ולשכור את הבית ומכאן שגם כל בני משפחתה איבדו זכות זו. לאחרונה נמסר לבני המשפחה שהחלו ההכנות לפינויים מהנכס בכוח, ועל חשבונם.


רפעת מתאר את תלאות המשפחה.

האיום על פינוי משפחת סוב לבאן מצטרף לאיום על כמאתיים משפחות פלסטיניות במזרח העיר, כולן חולקות סיפור חיים דומה של פליטות בעקבות מלחמת 48 והתיישבות בנכסים של יהודים אותם הם לא זכאים לקנות או לשכור אפילו במחיר גבוה כפי שהציעו בני המשפחה להקדש גליציה. גורל דומה צפוי לכ 20000 פלסטינים תושבי מזרח העיר שלבתיהם הוצא צוו הריסה, כך למשל בוצעה היום, בשנית, הריסה של בית השייך למשפחת טוטח בואדי אל ג'וז שבמזרח העיר. הדיפלומטים הזרים עזבו לאחר שראש המשלחת לענייני הגדה מטעם האיחוד האירופי – Sven Kuehn Von Burgadorff, שמע את דבריהם, חזה במצוקתם והבטיח שיביא את דבר המשפחה במפני הממונים עליו, בימים הקרובים ניווכח עד כמה פעולה זו אכן מועילה.


נציג האיוד האירופאי Sven Kuehn Von Burgadorff המבטיח שידווח לממונים עליו

מוסטפא ונורה סוב לבאן מוקפים דגלי כחול לבן (צילום: שי קנדלר)

בתום הביקרו, נפרדו מוסטפא ונורה סוב לבאן מהמשלחת בפתח ביתם שברובע המוסלמי כאשר הם מוקפים בדגלי כחול לבן, שנתלו מבתי יהודים המתגוררים בשכנותם, שתלו במטרה להדגיש את הריבונות הישראלית יהודית על שטחי הרובע המוסלמי. מובן כי הפלסטינים חשים וחווים ביתר עוז, את ההשתלטות הימנית משיחית בתוך ממשלת ישראל שמכוונת היטב לפרק את אפשרות המדינה הפלסטינית ולייהד את הרובע המוסלמי וכמותו חלקים אחרים בירושלים. כאמור, האם האיחוד האירופאי יצליח לשנות את פני הדברים, ימים יגידו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן