Skip to content

"גולדה" בכיכובה של הלן מירן יפתח את פסטיבל הקולנוע ירושלים

סרטו של זוכה האוסקר גיא נתיב בכיכובה של השחקנית הבריטית הלן מירן יוקרן בבכורה ישראלית בבריכת הסולטן ב־13 ביולי, אל מול קהל של 6,000 צופים. "אנטומיה של נפילה" - סרטה של הבמאית הצרפתייה ז׳וסטין טרייה, שקטף את פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן האחרון - ינעל את הפסטיבל. יותר מ-200 סרטים מ-50 מדינות, עשרות בכורות חגיגיות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל הקולנוע ירושלים יפתח בהקרנת בכורה ישראלית לסרט "גולדה" בכיכובה של הלן מירן ויינעל בהקרנה חגיגית של "אנטומיה של נפילה", הזוכה הגדול של פסטיבל קאן.
הסרט "גולדה", שהוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל ברלין האחרון, לוקח אותנו בדיוק 50 שנים לאחור, אל מלחמת יום הכיפורים, ועוקב אחר מספר ימים בחייה של ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר – הרביעית מאז קום המדינה, והאישה הראשונה והיחידה בתפקיד זה מאז ועד עתה. גולדה, מדינאית שזכתה להכרה בינלאומית נרחבת, כאשר דווקא בארץ היא זכורה בעיקר בהקשר של כישלון המלחמה ב־1973, שהוביל בסופו של דבר להתפטרותה.

מתוך הסרט "גולדה" באדיבות סרטי יונייטד קינג 2

הלן מירן הענקית מגלמת בסרט את גולדה, כאשר מלאכת האיפור המרשימה מעניקה לה את המראה הייחודי של ראש הממשלה הישראלית. סביבתה של מאיר שוחזרה בדקדקנות עד הפרט האחרון, וביחד עם כישורי המשחק הפנומנליים של מירן, אי אפשר שלא להישאב אל תוך המערבולת של המלחמה, בין ענני עשן הסיגריות, בזמן ובמקום שבו התקבלו ההחלטות הרות הגורל – וכל זאת תוך שהיא נאבקת בסתר במחלת הסרטן.

לייב שרייבר ("ריי דונובן", "אקס-מן") מגלם את מזכיר המדינה האמריקאי הנרי קיסינג׳ר, ואילו קאמי קוטן ("10 אחוז") היא לו קדר, העוזרת האישית של גולדה. לצידם מככבים כמה וכמה שחקנים ישראלים: ליאור אשכנזי מגלם את הרמטכ״ל דוד "דדו" אלעזר, רמי הויברגר מגלם את שר הביטחון משה דיין, דביר בנדק מגלם את ראש אמ"ן אלי זעירא, רותם קינן הוא ראש המוסד צבי זמיר ואוהד קנולר הוא אריאל שרון, מפקד אוגדה 143.

גיא נתיב הוא במאי ישראלי עטור פרסים הפועל כיום בארה״ב. בין סרטיו: "זרים" (2007), "מבול" (2011), "הבן של אלוהים" (2014) ו"סקין" – שזיכה אותו בפרס האוסקר לסרט הקצר הטוב ביותר.

הלן מירן זכתה בפרס האוסקר, בפרסי האמי, בפרסי גילדת שחקני המסך (SAG), בפרס טוני, ובפרסי באפט"א וגלובוס הזהב, כהכרה בינלאומית בעבודתה על הבמות, בקולנוע ובטלוויזיה. על התפקיד שגילמה כמלכה אליזבת השנייה ב־2006 בסרט "המלכה", היא זכתה בפרס האוסקר, בפרס גלובוס הזהב, בפרס גילדת שחקני המסך (SAG) ובפרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר. היא גם הוכתרה כשחקנית הטובה ביותר על ידי כמעט כל איגודי המבקרים, מלוס אנג'לס ועד לונדון. ב־2014 היא זכתה בפרס עמית באפט"א למפעל חיים בקולנוע. ב־2018 היא זכתה להכרה במפעל חיים בצ'פלין גאלה של אגודת הקולנוע של לינקולן סנטר, ב־2020 זכתה בפרס מפעל חיים של פסטיבל ברלין וב־2022 היא זכתה בפרס למפעל חיים של גילדת שחקני המסך.

הסרט יופץ בישראל על ידי סרטי יונייטד קינג וייצא לאקרנים ברחבי הארץ ב־24 באוגוסט.

"אנחנו שמחים לפתוח את הפסטיבל השנה עם 'גולדה' של גיא נתיב, הפקה בינלאומית מרשימה וסוחפת המספקת הצצה אל הימים הגורליים ביותר בחייה של אחת מדמויות המפתח בהיסטוריה של מדינת ישראל. הופעתה של הלן מירן מחשמלת ואנו בטוחים שאלפי הצופות והצופים בבריכת הסולטן יזכו לחוויה בלתי נשכחת". – כך מסרו רוני מהדב-לוין מנהל הפסטיבל ואלעד סמורזיק, המנהל האמנותי על סרט הפתיחה. ועל סרט הנעילה הם אמרו: "'אנטומיה של נפילה' הוא סרט שכולו התעלות – קולנועית, אינטלקטואלית ורגשית. ז׳וסטין טרייה, שכבר זכינו להקרין מסרטיה בירושלים, מצליחה להשאיר את הצופים במתח לכל אורכו תוך שהיא מספקת אבחנות דקות על מערכות יחסים, הורות, והדינמיקה בין המגדרים. ואילו הופעתה של סנדרה הולר פשוט עוצרת נשימה".

"אנטומיה של נפילה" נבחר לנעול את הפסטיבל השנה

סרטה עטור השבחים של הבמאית הצרפתייה המוערכת ז׳וסטין טרייה, היה הזוכה הגדול של פסטיבל קאן בחודש שעבר, כשקטף את פרס דקל הזהב. זוהי זכייה שלישית בלבד של במאית בהיסטוריה של פסטיבל קאן (לאחר ג׳יין קמפיון וז׳וליה דוקורנו).

אנטומיה של נפילה

סנדרה הולר ("טוני ארדמן"), שהפכה בשנים האחרונות לאחת השחקניות הבולטות באירופה, מגלמת סופרת מצליחה שבן זוגה מוצא את מותו בנפילה מחלון ביתם. החקירה שוללת את האפשרות שמדובר בתאונה, מה שמותיר אחת משתי האפשרויות: או שהוא שם קץ לחייו, או שזוגתו דחפה אותו אל מותו. כשהתעלומה מתבררת בבית המשפט, חקר האמת חושף את המתיחות ששררה בין בני הזוג לפני האסון, ובאופן עמוק יותר את המתח שקיים בזוגיות, הורות, והדינמיקה בין המגדרים. טרייה מחליפה במיומנות רבה בין נקודות מבט שונות, כאשר עם הזמן מתברר כי הפרספקטיבה החשובה ביותר היא דווקא זו של בנם היחיד של השניים, שלמרות מגבלת הראייה ממנה הוא סובל, דווקא הוא רואה את הדברים בצורה הצלולה ביותר.

הסרט יופץ בישראל על ידי קולנוע חדש.

אודות פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2023, הגירסה ה-40 מאז התחלתו

פסטיבל הקולנוע ירושלים יתקיים השנה בתאריכים 13-23 ביולי. כבכל שנה, יציג הפסטיבל תכנית אמנותית עשירה ומקיפה הכוללת יותר מ-200 סרטים מ-50 מדינות, עשרות בכורות חגיגיות של הסרטים הישראליים הבולטים של השנה, כמו גם סרטים מדוברים שזכו בפסטיבלים מובילים בעולם ובהם ברלין, קאן, ונציה, סאנדנס ואחרים.

פסטיבל הקולנוע ירושלים, שהגתה ויזמה כלת פרס ישראל ומקימת סינמטק ירושלים, ליה ון ליר, נחשב למוביל ולחשוב בישראל, ונהנה ממעמד יוקרתי גם בזירה הבינלאומית. בפסטיבל עתידים לבקר כ-70 אלף חובבי קולנוע ותרבות מהארץ ומהעולם, ומוזמנים אליו אנשי קולנוע מישראל ומחו"ל, בהם שחקנים, במאים, מפיקים, מנהלי פסטיבלים, מנהלי קרנות קולנוע ועוד.

במהלך הפסטיבל יתקיימו הקרנות בכורה נוצצות, הקרנות סרטים, אירועי חוצות ברחבי ירושלים ולצידם שלל אירועים באולמות הקולנוע ובמתחמי הקרנה בעיר. ייערכו תחרויות סרטים נושאות פרסים עם צוותי שיפוט בינלאומיים, מפגשים עם יוצרי קולנוע מהארץ ומהעולם, קבלות פנים ואירועים מקצועיים לאורחי תעשיית הקולנוע מהארץ ומחו"ל ועוד.

פרטים מלאים, מועדי הקרנה והזמנת כרטיסים באתר הרשמי של הפסטיבל.

https://jff.org.il/he

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן