Skip to content

מבול של תיבות

"אמנות התיבה" תערוכה יחידה במינה במוזיאון הטבע התנ"כי: עם כמאה יצירות אמנות של תיבת נח מכל רחבי תבל. פתיחת התערוכה 1 ביולי 2023, מוזיאון הטבע התנ"כי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

את הסיפור המקראי של תיבת נח כולנו מכירים, איך נכנסו זוגות-זוגות יחד כל בעלי החיים כדי לשרוד את המבול הגדול. בהשראת הסיפור התנ"כי המפורסם, נפתחת בימים אלו תערוכה מרתקת במוזיאון הטבע התנ"כי – The Art of the Ark – אמנות התיבה, היא תערוכה שכל כולה מוקדש לתיבות נח ולייצוג השונה שלהן מרחבי הגלובוס. מדהים לראות עד כמה תיבת נח היא מוטיב שחוזר על עצמו בתרבויות ובדתות רבות ברחבי העולם בפרשנות שונה בהתאם לתרבות המקומית.

תיבת נוח (צילום באדיבות המוזיאון לטבע תנ"כי)
תיבת נוח (צילום באדיבות המוזיאון לטבע תנ"כי)

בעבודת ליקוט שנמשכה כשנה וחצי, אסף מנהל מוזיאון הטבע התנ"כי, הרב ד"ר נתן סליפקין, אוסף ייחודי של עשרות דגמים אמנותיים של תיבות נח. האוסף המרשים, כולל למעלה מ-100 ייצוגים של תיבת נח ביניהם: דגמים, תמונות ויודאיקה מ-16 ארצות שונות – מארה"ב ועד הפיליפינים, מרוסיה ועד מוזמביק.

לתערוכה שני חלקים המציגים את תיבות הנח מנקודות מבט שונות. החלק הראשון – "תיבות מסביב לעולם" חושף את המבקרים למגוון רחב של תיבות כאשר כל תיבה מייצגת את התרבות העממית המקומית ואת חיות הבר המאפיינות את אותו האזור. כך למשל תיבת נח מסין של האמן זאנג וונלונג מעוצבת כספינת דרקון עתיקה המציגה את נח ונעמה כבעלי עיניים מלוכסנות וסביבם פנדות, טיגריסים ותאו מים אסייתי. בתיבה הארקטית, ימצאו המבקרים איילי צפון, ינשופי שלג ודובי קוטב ובתיבה האפריקאית מקניה – מגולפות התיבה בעץ, הדמויות כהות עור והחיות האופייניות הן פילים, גנו וחזיר יבלות.

חלקה השני של התערוכה – "יופי התיבה" מציג מגוון דגמים אמנותיים הנעים מדמויות בדיל זעירות ועד תיבות ענקיות עם עשרות רבות של בעלי חיים מגולפים ביד. חלקן אף מציגות מינים נדירים ויוצאי דופן כמו עצלנים, דובי נמלים וברווזונים. אחד הדגמים הוא תיבה בבניה בה בעלי החיים נחלצים לעזרתו של נח – הפילים גוררים את הגזעים והבונים מגלפים אותם. תיבה נוספת, היא תיבה שנבנתה על ידי הרב ד"ר נתן סליפקין, "תיבה על סף הכחדה", ובה 24 מינים בסכנת הכחדה ביניהם פנדות, גורילות ודובי קוטב ולצידם שלושה מינים ש"פספסו" את ההפלגה ובכך למעשה נכחדו מן העולם – הדודו, שור הבר והזאב הטסמני.

וריאציות על תיבת נוח (צילום באדיבות המוזיאון לטבע תנ"כי)
וריאציות על תיבת נוח (צילום באדיבות המוזיאון לטבע תנ"כי)

הרב ד"ר נתן סליפקין: "מדהים לגלות עד כמה נוכח רעיון תיבת נח כמעט בכל תרבות ועם. עצם הקיום של התיבה, בה מקובצים מיני בעלי חיים שונים, בדרך לעולם חדש וטוב יותר, הפך את התיבה לסמל לשמירת טבע ושימור מינים בסכנת הכחדה. הדבר שהכי ריגש אותי הוא לראות כיצד בכל מקום על פני הגלובוס יצרו תיבה מעוצבת, בהתאם לרוח ולתרבות המקום וגדשו אותה בבעלי חיים מקומיים. במהלך איסוף התיבות הכרתי אומנים מקומיים, חלקם יחידים במינם, המשמרים טכניקות עתיקות ונפעמתי מסיפורים אנושיים מקסימים שאת כולם קושר המוטיב של תיבת נח"

מוזיאון הטבע התנ"כי ממוקם בסמוך לבית שמש והוא אוצר בתוכו חווית ביקור מיוחדת במינה. מקים המוזיאון, הרב ד"ר נתן סליפקין חקר ופיתח את נושא בעלי החיים של התנ"ך, הסמליות שלהם וההיסטוריה של החיים שלהם בארץ. במוזיאון יוכלו המבקרים למצוא גם בעלי חיים אמיתיים – יונקים, זוחלים, פרוקי רגליים ודו חיים רבים ומגוונים המוזכרים בתנ"ך והמאפיינים את האזור וחווית הביקור בו כוללת צפיה, למידה ואפילו ליטוף. בנוסף, קיימים במוזיאון: אוסף השופרות הגדול ביותר בעולם, אוסף מרשים של קונכיות וצדפים, אוסף מינרלים ומוצגים נדירים ביותר ועוד. התערוכה תיפתח ב-1 ביולי 2023. במוזיאון הטבע התנ"כי, הר טוב, סמוך לבית שמש, פרטים נוספים באתר המוזיאון.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן