Skip to content

דפיברילטור – פלא הטכנולוגיה

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התקופה המרתקת שבה אנו חיים גורמת לנו לאמץ טכנולוגיות שונות ומתקדמות במהירות גבוה מאוד. לעתים מדובר בשינויים המשנים את פני העולם. אחת מהטכנולוגיות המדהימות שנוצרו בשנים האחרונות היא הדפיברילטור – מכשיר שמציל חיים בעילות גבוהה ומוכחת. הדפיברילטור כטכנולוגיה היה קיים כבר לפני כן ושימש צוותים רפואיים בבתי החולים ובניידות טיפול נמרץ. אך השינוי הגדול קרה בשנים האחרונות כאשר הבינו שניתן להנגיש את הדפיברילטור לכל אדם – גם ללא רקע רפואי. כלומר לתת לכל אדם להפעיל את המכשיר במקרה חירום רפואי של דום לב – גם כאשר המטפל לא מגיע מרקע רפואי כלשהו.

מכשיר החייאה – דפיברילטור (או מפעם בשמו הנוסף) שאנחנו מזכירים כאן הינו מכשיר אוטומטי מלא או חצי אוטומטי, קל ואינטואיטיבי לשימוש על ידי כל אדם, כאשר הוא מאפשר לטפל במצב חירום נפוץ של דום לב אשר מתרחש בישראל במספרים גבוהים – כ-8,000 אירועים בכל שנה.

המטרה של הדפיברילטור הינה להתחבר למטופל, לבצע אבחון מהיר של קצב הלב ועל בסיס זה להחליט האם יש סיבה למתן שוק (דפיברילציה) או לא. המטרה של הדפיברילציה פשוטה – לעצור את הפרעת הקצב הקשה בשם פרפור חדרים במטרה להחזיר דופק למטופל ובכך לאפשר ללב להזרים את הדם לכל התאים בגוף ובעיקר לתאי המוח.

המפעם פוטר את הבעיה העיקרית הקיימת כיום – חלון הזדמנויות קצר מאוד למתן תגובה לאירוע חירום של דום לב. אורך חלון ההזדמנויות הזה נגזר מההבנה העולה מהמחקרים ואומרת שמרגע עצירת הלב רקמת המוח מסוגלת לשרוד 4-6 דקות – מעט זמן לכל הדעות. בזמן קצר כל כך גם האמבולנס במרבית המקרים לא יספיק להגיע וזו בעיה שצריך לפתור. הפתרון היחיד והיעיל כיום הוא תחילת ביצוע ההחייאה תוך כדי השימוש במפעם עד שהאמבולנס מגיע.

צילום: freepik

מתי אנו צריכים דפיברילטור?

מכשירי ההחייאה המודרניים כיום הינם מכשירים קטנים – קלי משקל (בד"כ בין 1-3 קילוגרם) המאפשרים לנייד אותם ממקום למקום בקלות – כאשר המטרה היא להביא את המכשיר לזירה בה נמצא המטופל הלוקה בדום לב. כלומר אם נסתכל על האירוע בכללותו נוכל לראות מספר פעולות פשוטות אשר מגדילות באופן משמעותי את סיכויי המטופל לשרוד. מרגע הזיהוי של אדם השוכב על הרצפה עלינו לבדוק הכרה – מילולית ופיזית ואם אין תגובה לעבוד באופן מיידי לבדיקת הנשימה. כאשר אנו מבינים שהאדם לא בהכרה וגם לא נושם נזמין ניידת טיפול נמרץ, נבקש שמישהו ירוץ להביא את מכשיר ההחייאה ונתחיל בביצוע היסויים. כאשר דפיברילטור מגיע עלינו נדליק אותו ונעקוב אחר ההוראות של המכשיר. המכשיר יתחבר למטופל באמצעות 2 מדבקות עם ציור ויבצע אבחון אוטומטי – מהיר שבסופו תגיע המלצה לתת שוק או לא לתת – תלוי בקצב הלב שהמכשיר זיהה אצל החולה.

שימוש במכשיר אוטומטי מלא או חצי אוטומטי מאפשר לנו כמגישי עזרה ראשונה להגיע לקצה היעילות וההשפעה על סיכויי המטופל לשרוד ובכך אנו הופכים להיות החוליה החשובה ביותר ברשרשת ההישרדות במקרים של דום לב. אפשר להגיד בקלות שההחייאה הבסיסית – זו חוד החנית בעולם העזרה הראשונה – חשוב שנהיה מודעים לכך ונתכונן לכך בצורה הנכונה. בכל יום מתרחשים מקרים רבים של דום לב והמקרה הבא יכול לקרות לידינו.

האם יש סיבה להחזיק דפיברילטור ביתי?

כפי שצוין בפתיחת המאמר מתרחשים בארץ בכל שנה אלפי מקרי דום לב. אך נתון חשוב יותר שיעזור לנו לענות על השאלה מתאר את כמות מקרי דום לב פתאומיים בסביבה ביתית. כ-70 אחוז ממקרי דום לב מתרחשים בסביבה הביתית – כלומר רוב האירועים. נכון להיום מרבית המכשירים פרוסים בסביבת העבודה. דווקא מקומות המגורים באחוזים מאוד נמוכים מצוידים במכשירי החייאה. ההמלצה היא חד משמעית – אם יש בידיכם יכולת להחזיק בקרבת המגורים שלכם דפיברילטור – כדאי מאוד לעשות זאת.

בסופו של דבר, המפעם הפך לכלי חיוני בטיפול בדום לב. הוא מציל חיים בצעד אחד ומאפשר לטפל במצב חירום מאוד נפוץ, כזה שמשאיר מעט מאוד זמן לתגובה. עם השיפורים הטכנולוגיים המתמשכים, צפויים להתקדם ולשפר את האפקטיביות והיעילות של הדפיברילטורים. באתר של חברת מדיסקופ ניתן לקרוא את התכונות המומלצות למכשיר החייאה ביתי והפרטים עליהם כדאי מאוד לשים לב לפני שמקבלים החלטה סופית.

לאילו תכונות צריך לשים לב לפני הרכישה?

לפני שרוכשים מכשיר החייאה עלינו לשים לב למספר דברים. צריך לראות שמכשיר ההחייאה אוטומטי מלא או חצי אוטומטי, שהוא דובר עברית, שהיקף האחריות הינו ל-5 שנים לפחות ומעלה כאשר כיום ישנם מכשירי החייאה רבים המגיעים אם 8 שנות אחריות. בנוסף חשוב לבדוק את עמידות המכשיר שתנאים שבהם הוא הולך להיות מאוחסן וביניהם עמידות ללחות, אבק ושבר. ולבסוף הדבר החשוב ביותר – תדאגו לקבל הדרכה על ביצוע החייאה ותפעול הדפיברילטור כדאי שתדעו לפעול באופן מהיר ויעיל ברגע האמת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן