Skip to content

ביידן לנתניהו: עצור מיד את החקיקה לביטול עילת הסבירות. בישראל מכחישים – הייתה שיחה לבבית

בעוד כתב הניו יורק טיימס מפרסם כי זומן לבית הלבן לשיחה מיוחדת עם נשיא ארה"ב בה חשף הנשיא את תוכן שיחותיו עם ראש הממשלה וקרא לו לעצור את החקיקה, ראש המל"ל צחי הנגבי מגיב וטוען כי הייתה שיחה לבבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, עבר שבוע אינטנסיבי בנוגע למהפכה המשטרית אותה מוביל ראש הממשלה נתניהו ושוחח איתו ביום שני האחרון ולאחר מכך עם גם בפגישה שנערכה אתמול עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, כך פרסם היום (רביעי) כתב הניו יורק טיימס, תומס פרידמן. ביידן דן עם השנים אודות עתיד הרשות השופטת.

ביידן והרצוג (צילום קובי גדעון לע"מ) נתניהו (צילום מתוך סרטון שהעלה ברשתות החברתיות ובטוויטר)

כדי לוודא שעמדתו של ביידן ברורה לכל הישראלים, הוא הזמין הכתב לחדר הסגלגל ביום שלישי אחר הצהריים ונתן לו הצהרה – חסרת תקדים בנושא זה – שבה הביע את הערכתו לאופן שבו המחאות "המתמשכות" בישראל מדגימות את "חיוניותה של הדמוקרטיה הישראלית", כמו גם את רצונו שהקואליציה של נתניהו תפסיק למהר לטרפד שינוי חוקתי.  ללא מראית עין של קונצנזוס לאומי, הדבר יצמצם מאוד את יכולתו של בית המשפט העליון לפקח על החלטותיה ומינויה של ממשלת ישראל. "נתניהו ניסה לבלבל את ידידותיה של ישראל בארה"ב על ידי המעטת חשיבותו של השינוי היסודי שממשלתו מקדמת, בכך שכינה אותו רפורמה משפטית ומסגור שלו כקטן", מסר הכתב, "אבל הנכונות שממשלתו גילתה לשלם מחיר כה כבד על המתקפה שפתח בה על מערכת המשפט בתחילת השנה – חיילי מילואים בחיל האוויר הישראלי שמסרבים להתייצב לשירות כדי להגן על "דיקטטורה", משקיעי היי-טק שמושכים כספים, עליית יהודים לישראל מצטמצמת בחדות ומחאות המוניות גדולות ומשבשות – מוכיחה שמה שבאמת מונח על כף המאזניים הוא כל מאזן הכוחות המשפטי-פוליטי בדמוקרטיה הישראלית".
ביידן מודאג כעת עמוקות ליציבותה ולעתידה של ישראל, בעלת בריתה החשובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון ומדינה שהוא עונד את חיבתו על שרוולו. המסר שלו לראש הממשלה ולנשיא המדינה לא יכול היה להיות ברור יותר: אנא עצרו עכשיו. אל תעבירו שום דבר כל כך חשוב בלי קונצנזוס רחב, אחרת אתם הולכים לשבור משהו עם הדמוקרטיה הישראלית ועם היחסים שלכם עם הדמוקרטיה האמריקאית, ואולי לעולם לא תוכלו לקבל אותו בחזרה.
"זה ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות מוצקות לגביו, כולל בתנועת מחאה מתמשכת שמפגינה את חיוניותה של הדמוקרטיה הישראלית, שחייבת להישאר ליבת היחסים הבילטרליים שלנו", אמר לו ביידן. "למצוא קונצנזוס על תחומי מדיניות שנויים במחלוקת פירושו לקחת את הזמן הדרוש. לשינויים משמעותיים, זה חיוני. לכן ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך לחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר האפשרי כאן!".
איש נתניהו וראש המל"ל, צחי הנגבי מיהר לשחרר הים הצהרה ובה הכחיש רשמית את  פרסומיו של הכתב. "הדברים המיוחסים לנשיא במאמר ב'ניו יורק טיימס' כלל לא נאמרו בשיחה", מסר הנגבי. "שיחת הטלפון בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה הייתה, כפי שתואר על ידי שני הצדדים, 'טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית'", הוסיף הנגבי. "ראש הממשלה נתניהו עדכן את הנשיא כי בשבוע הקרוב תשלים הכנסת את החקיקה הנוכחית, וכי במהלך חודשי פגרת הקיץ של הכנסת יפעל לגבש הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן