Skip to content

תושבי דיר איסתייא למדו מהמחאה וחסמו את צומת יקיר

בזמן שהמדינה עסוקה במחאה כנגד הרפורמה המשטרית, למדו הפלסטינים מהמחאה וחסמו בגופם את צומת יקיר, שבשו תנועה אבל נהדפו ברימוני גז מדמיע והלם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפגנת תושבי הכפר דיר איסתייא שנערכה אתמול (שלישי) בצומת יקיר שבשומרון, הסתיימה בירי רימוני גז ורימוני הלם ונסיגת המפגינים לתוך הכפר.  תושבי הכפר הפגינו אתמול כנגד השתלטות מתנחלים בגיבוי המדינה על אדמות הסמוכות לכפר הקמת התנחלויות והתנחלויות בודדים על אדמות הכפר תוך כדי שילוח צאן למרעה בשטחי האדמות. דיר איסתייא שוכן צפונית לאריאל, בצפון יהודה ושומרון, 15 ק"מ דרומית מערבית לשכם, וכ-7 ק"מ מזרחית לסלפית.
נפלבטינים פעלו לחסימת צומת יקיר הסמוכה לדיר איסתייה הנמצאת בוואדי קנה צפונית להתנחלות אריאל. בהפגנה השתתפו כמאה פעילים פלסטינים אליהם הצטרפו כעשרה פעילים ישראלים אשר מחו הין השאר גם נגד מדיניות ההתנחלות של ממשלות ישראל לדורותיהן, מדיניות המובילה לדחיקת המקומיים מאדמותיהם לטובת מתנחלים יהודים.
דחיקה זו מתבצעת במגוון מנגנונים, אחד מהם הוא הקמה של חוות בודדים המחזיקים עדרי צאן או בקר על אדמות המקומיים. סוג כזה של התיישבות מאפשר תפיסה של תאי שטח גדולים על ידי מתנחלים בודדים שעדריהם רועים על שטחים גדולים. לכאורה מדובר ביוזמה עצמאית של קבוצת מתנחלים. אולם בחינה מעמיקה של התיישבות כזו בהקשר של מימון, סלילת דרכי גישה והנחת תשתיות חשמל מים, ביוב, תקשורת ומעל כל אלה אבטחה צבאית סביב השעון מטילה ספק בעצמאותה של יוזמה זו. בל נטעה לחשוב כי מדובר בתופעה חדשה, כבר ב 2005 הצביעה עו"ד טליה ששון על המעורבות הממשלתית בהקמת המאחזים הלא חוקיים. בין שאר ההתנחלויות שנבנו על ידי שימוש באדמות הכפר התנחלות רבבה וגרורת מעלה יהונתן, ברקן, עימנואל, המתנחלים אף פעלו להקים שמורת טבע בוואדי קנה בה יאסר על פלסטינים לרעות או לבנות, נופים, יקיר, אלוני שילה.

תחת עינו הפקוחה של הצבא, מתנחל יורד מרכבו (מזוקן עם חולצה שחורה במרכז) ותוקף מפגינים (צילום: מגפון ניוז)
ההפגנה בצומת יקיר (צילום: מגפון ניוז)
ירי רימוני גז בידי מפקד הכוח (צילום: מגפון ניוז)
עיכוב השר ברשות הפלסטינית, מואייד שעבן (צילום: מגפון ניוז)
אחד המתנחלים צופה באירוע (צילום: מגפון ניוז)
חלק מפעילות הכוח הלוחם – הסרת דגלי פלסטין. האומנם? (צילום: מגפון ניוז)


למדו מהמחאה בישראל – חוסמים את צומת יקיר (צילום: מגפון ניוז)

אחד מאחרוני המאחזים הוקם על אדמות דיר איסתייה ומזה מספר שבועות מתקיימת מחאה כנגד במאחז בכרמי הזיתים הצפוניים לכפר למרגלות ההתנחלות החרדי עמנואל. אלא שהפעם שינו כיוון ובהשפעת המחאה בישראל ניסו הפלסטינים לחסום את צומת יקיר. דקות ספורות לאחר מכן, הגיע כוח צה"ל שהחל בהשלכת רימוני הלם המיועדים להרחיק מפגינים לתוך הכפר מהצומת לתוככי הכפר. פרקטיקה צה"לית ידועה בה פועל הצבא לפיזור הפגנות. חלק מפרקטיקה זו הוא ירי גז מדמיע  לנתיב המילוט של המקומיים וככה זה מתרחש כבר עשרות שנים בישראל הדמוקרטית.

גז מדמיע לתוך הצומת בעת תנועת כלי רכב (צילום: מגפון ניוז)

יצוין כי חלק נכבד מהירי בוצע על ידי מפקדי הכוח שניתן היה לצפות שיתמסרו לפיקוד על האירוע ולא לירי פרוע. עדות לאופי הפרוע של הירי הוא נפילה של מספר רימוני גז בתוך הצומת דבר העלול ליטול יכולת מנהגים לנהוג ברכבם בצורה בטוחה. במהלך ההפגנה נכחו במקום אנשי בטחון מההתנחלות, חמושים ובקשר ישיר עם מפקדת החטיבה, ומעל הזירה נמצא רחפן, בהיעדרו של מפעיל צבאי בכוח ניתן להניח שהרחפן הוא של המתנחלים. המקומיים לא התרגשו מרימוני ההלם וגם לא מעצת החיילים ללכת לעבוד במקום להפגין, ומנהיגם השר לענייני התנגדות והגדר עוכב על ידי כוח צה"ל. לאחר משא ומתן תחת השמש הקופחת השר שוחרר לדרכו והמפגינים נסוגו אל הכפר. אירוע החסימה עצמו התרחש דקות בודדות, אולם, ככל הנראה הביך את הצבא אשר בתגובה נקם וסגר את הכפר תחת צו שטח צבאי סגור, כמו בתל אביב, כנראה שלא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן