Skip to content

יש דין הגישו חוות דעת לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג

חוות הדעת קובעת שישראל ניצלה לרעה את הסמכויות של כובש כדי לחתור תחת התכליות של דיני הכיבוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון יש דין שלח אתמול (רביעי) חוות דעת משפטית לבית המשפט הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג,  שם מתנהל דיון עקב הצעת החלטה אותה הגישה הרשות הפלסטינית ולפיה הארגון מבקש מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לספק חוות דעת משפטית על השלכות הכיבוש הישראלי בגדה המערבית.
חוות הדעת בוחנת את השאלה כיצד מכלול הפרקטיקות והמדיניות שישראל מחילה על השטחים הפלסטינים הכבושים מאז כיבושם בשנת 1967 ועד היום, משפיעים על המעמד המשפטי של הכיבוש הישראלי ומתחלקת לשלושה תחומים: א. הנדסה לדמוגרפית של השטח; ב. סיפוח משפטי (ירושלים המזרחית כבר סופחה, הגדה בהליכי סיפוח מתקדמים); ג. הפרדה פיזית ומשפטית בהתאם לקווים לאומיים בתוך השטח הכבוש. בהתבסס על אלו, חוות הדעת קובעת שישראל ניצלה לרעה את הסמכויות של כובש כדי לחתור תחת התכליות של דיני הכיבוש, ולפיכך מגיעה למסקנות המשפטיות הבאות: 1 – הכיבוש הישראלי הפך לבלתי חוקי. 2 – השטח הכבוש עובר סיפוח משפטי, מהלך שהוא הפרה של איסור מפורש ומרכזי במשפט הבינלאומי.  3-  פשע אפטרהייד מתבצע בגדה.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: OSeveno, ויקיפדיה)

כאמור, בית הדין, התבקש ע"י העצרת הכללית של האו"ם לכתוב חוות-דעת מייעצת בנוגע למעמד המשפטי של הכיבוש ואמש ה-25 ביולי, היה המועד האחרון שקצב בית הדין למדינות להגיש בכתב את עמדותיהן בשאלה שבה הוא אמור לחוות-את דעתו. ארגון יש דין קיים בשבועות האחרונים תדרוכים עם משרדי חוץ של מדינות ברחבי העולם והציג להם את ממצאי הניתוח המשפטי שלו וזאת לקראת ההגשות של העמדות של המדינות לבית הדין.
מיש דין נמסר בתגובה: ״על פי חוות הדעת שלנו המדיניות הישראלית בגדה המערבית מביאה לביצוע של פשע האפרטהייד. ההתקדמות של ממשלות ישראל בנתיב הדיכוי, הנישול וההשתלטות תוביל את כל האזור לאסון. הצעדים האחרונים של ממשלת נתניהו מחמירים ומאיצים את תהליך הסיפוח הישראלי בגדה המערבית.״

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן