Skip to content

בג"ץ דן בעתירה נגד חוק טבריה

העתירות מבקשות לשלול את החוק שיאפשר מועמדותו לראשות העיר של מקורבו של יו"ר ש"ס אשר מכהן כיום כיו"ר הוועד הקרואה בטבריה. הנשיאה חיות על החוק: "קשה להצדיק אותו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בג"ץ דן כעת (ראשון) בעתירות נגד "חוק טבריה", שאושר במליאת הכנסת בתחילת החודש, ויאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף – מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי – להתמודד בבחירות לראשות העיר. לפי החוק הקודם, לפיו נהגו עד כה, נדרשת תקופת צנון בת קדנציה אחת לפני שיוכל להתמודד,  ממי שעומד בראש ועדה קרואה ולא נבחר על ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים, המוניציפאליות. יוסף מונה ליו"ר הוועדה בטבריה לאחר שראש העיר הקודם רון קובי הודח מתפקידו כי לא העביר תקציב.

צילום מסך משידור חי של הרשות השופטת

בעקבות העתירות שהוגשו, שבהן נטען כי מדובר בחקיקה פרסונלית, בג"ץ הוציא לפני כשבוע וחצי צו על תנאי לחוק – וקבע כי הדיון בנושא יתקיים היום. במהלך השעה הראשונה של הדיון השופטים מתחו ביקורת חריפה על החוק, טענו כי הוא "פרסונלי", ותפור למידות המועמד (בועז יוסף, ג"מ) בבחירות בטבריה. חיות ציינה כי "קשה להצדיק את החוק". ynet מעביר את הדיון, בהרכב של תשעה שופטים, בשידור ישיר.

הצו על תנאי בעניינו של יוסף קבע שהוא לא ייפסל מלהתמודד בשלב זה, עד להכרעה בדיון – כדי שאם יחליטו השופטים לאפשר לו להתמודד, זה לא יהיה מאוחר מדי. כיום, יש שלושה יושבי ראש ועדות קרואות בארץ בלבד, בהם אחד בטבריה, מה שמקל על העותרים לטעון כי מדובר בחוק פרסונלי.

התיקון לחוק, "תיקון 53 לחוק הרשויות המקומיות", שמאפשר לחבר ועדה ממונה בעיר להתמודד בבחירות שייערכו באותה רשות מקומית אושר כאמור בתחילת החודש, אך תקופת הבחירות החלה כבר בחודש יוני, 150 יום לפני מועדם בחודש אוקטובר. בעקבות כך, המתמודדת לראשות העיר עו"ד שני אילוז, התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות, תנועה ישראלית ואביב יצחק עתרו לבג"ץ בטענה כי מדובר בשינוי כללי המשחק לאחר תחילת המשחק.

העותרים ביקשו מבית המשפט לקבוע כי התיקון לחוק בטל בהיותו תיקון פרסונלי – עבור יוסף, וטענו כי הוא פוגע בזכות לבחור ולהיבחר ובזכות לשוויון, באופן הסותר את הוראות חוק- יסוד: כבוד האדם וחירותו. לדבריהם, אם יקבע בית המשפט שאין לבטלו – עליו לקבוע כי הוראותיו לא יחולו על הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות.

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד דר' אליעד שרגא, אמר בפתח הדיון: "אנחנו תקווה שבית המשפט העליון ידרש סוף סוף לחוק המושחת הזה חוק טבריה, ימנע מאדם שישב בוועדה קרואה ממונה מטעם השר דרעי עבריין חמישה כוכבים מטעם עצמו, להמשיך ולרוץ במסע הבחירות הנוכחי. אין לנו ספק שפעם החלה המהפכה השלטונית, היא לא תאחוז רק בשלטון המרכזי, אלא גם בשלטון המקומי. אין לנו ספק שהחוק הזה הוא חוק מושחת כמו שאמרתי, חוק שנעשה בניגוד לכל הכללים של מינהל ציבורי תקין. אני מאוד מקווה שבית המשפט העליון יבטל אותו ויחזיר אותו לתוהו ובוהו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן