Skip to content

בג"ץ: מקורבו של אריה דרעי לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לראשות עיריית טבריה

בתום דיון שנמשך לשעות הלילה פסקו השופטים כי יו"ר הועדה הקרואה בטבריה, בועז יוסף שמונה על יד אריה דרעי לאחר פיזור מועצת העיר יוכל להתמודד לראשות בבחירות הבאות. הנשיאה חיות אמרה בפתח הדיון: "בעתירות עולה שורה של טענות על פגמים חוקתיים ואחרים - כמו טענה של פגיעה בשוויון ההזדמנויות להיבחר, יתרון בלתי הוגן למי שעומד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתום דיון ארוך שהחל אתמול (שני) ב – 16:00 אחר הצהריים והסתיים בסמוך לחצות, פסק חבר השופטים כי  חוק טבריה אותה חוקקה הממשלה עבור מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, אינו תקף לגביו ויחול רק מהבחירות הבאות. במילים פשוטות יו"ר הוועדה הקרואה בעיריית טבריה, בועז יוסף, לא יוכל להתמודד לראשות העיר בבחירות הקרובות.  טרם נתנה ההחלטה, השופט נעם סולברג הציע לקראת סוף הדיון ליוסף להסיר את מועמדותו ולהחיל את החוק מהבחירות הבאות, בהתאם להצעת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. כך השופטים לא מבטלים חוק, אלא מוצאים פתרון פחות משמעותי – משום שביטול החוק משמש כמוצא אחרון. סולברג שיקף את עמדת רוב השופטים בהרכב. הוא אמר כי "הצעתי היא שתיקון 53 לא חל על מערכת הבחירות הנוכחית וצריך לדחות את התחולה שלו (לבחירות הבאות ג"מ), ושבועז יוסף לא יתמודד". עו"ד אילן בומבך, המייצג את יוסף, השיב כאמור כי "הוא החליט שלא להיעתר להצעה". השופטים הרבו למתוח ביקורת קשה במהלך השעה הראשונה של הדיון על החוק וטענו כי הוא "פרסונלי", ותפור למידות המועמד, מקורבו של דרע (בועז יוסף,) בבחירות בטבריה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ציינה כי "קשה להצדיק את החוק". בית המשפט בהרכב של 9 שופטים הציעו ליוסף להסיר את מועמדותו, אך כאמור הוא סירב. סולברג שיקף את עמדת רוב השופטים בהרכב. הוא אמר ליוסף טרם יצאו השופטים לדיון והכרעת הדין כי "הצעתי היא שתיקון 53 לא חל על מערכת הבחירות הנוכחית וצריך לדחות את התחולה שלו (לבחירות הבאות), ושבועז יוסף לא יתמודד". עו"ד אילן בומבך, המייצג את יוסף, השיב כאמור כי "הוא החליט שלא להיעתר להצעה".

צילום מסך חבר השופטים משידור חי של הרשות השופטת
אסתר חיות (צילום ארכיון: אמיל סלמן פול הארץ)

נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, שעמדה בראש ההרכב, אמרה בפתח הדיון כי "ב-2008 נקבע שמי ששימש בתפקיד זה (יו"ר ועדה קרואה, ג"מ) לא יוכל להתמודד בבחירות הראשונות אחרי שמונה. התיקון לחוק משנה את העקרון הזה ומאפשר לו להתמודד באותה רשות, די בכך שיתפטר 90 ימים לפני יום הבחירות. בעתירות עולה שורה של טענות על פגמים חוקתיים ואחרים – כמו טענה של פגיעה בשוויון ההזדמנויות להיבחר, יתרון בלתי הוגן למי שעומד בראש אותה ועדה ממונה, שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק וטענה לחקיקה פרסונלית".
יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אחת מהעותרות נגד החלת חוק טבריה במידי, עורך הדין אלעד שרגא אמר בהישמע הכרעת הדין: "העבריין חמישה כוכבים דרעי צריך להבין את מגבלות כוחו המושחת. בית המשפט מסמן לדרעי ולממשלה המושחתת הזאת שיש גבול לכל תעלול", הוא הוסיף: "זוהי העתירה הראשונה מבין ארבע עתירות של התנועה לאיכות השלטון נגד חוקי ההפיכה המשטרית, ואנו מקווים להמשיך ולנצח, עד שהאיום על הדמוקרטיה יוסר!"

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן