Skip to content

מסע בין כוכבים, הירח, השמש והגלקסיות בתערוכה "לגעת בשמים" בחיפה

לרחף בחלל, לנחות על הירח, לטוס על כוכב שביט, להיות הכי קרוב שאפשר לשמש ולצפות במטר מטאורים ובזוהר הקוטב בתערוכה המפעימה ועוצרת הנשימה במוזיאון הימי בחיפה, יותם יקיר, מנהל מוזיאוני חיפה, הצליח להביא מלונדון את התערוכה הנדירה של הצלמים הטובים ביותר בעולם. שבוע אחרון לתערוכה המפעימה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סיגל גליל, כתבת מגפון עוד לא הצליחה לנחות מן המסע המרגש בחלל עם עדי שלח אוצרת התערוכה שהנפיקה חווייה עוצרת נשימה בחלל המוזיאון. הצילום הזוכה במקום הראשון הזכיר לה את ליל כוכבים של וינסנט ואן גוך.
אל המוזיאון הימי הלאומי בחיפה הגעתי מלאת ספקות, שאלות ותהיות. מה הקשר בין תערוכה על גרמי השמיים, החלל, הכוכבים והגלקסיות למוזיאון הימי בחיפה? האם יהיה שווה לעשות את הנסיעה מירושלים לחיפה ובחזרה כדי לראות את התערוכה הזאת? וכמי שראתה כבר יצירות אמנות מרגשות עד דמעות, וביקרה באינספור תערוכות במוזיאונים החשובים והגדולים ביותר בעולם, והקיפה את העולם בעקבות האמנות מטוקיו, ניו יורק, פריז, לונדון, אמסטרדם, מינכן, פילדלפיה, אתונה, רומא ועוד ,  תהיתי בסקרנות האם התערוכה הזאת תחדש לי משהו?…
כשעדי שלח אוצרת התערוכה הובילה אותי אל הצילום הראשון בתערוכה "לגעת בשמים" חטפתי את שוק חיי. עמדתי כולי נרעדת מול הצילום עוצר הנשימה , שנראה לי לא פחות מהתגלות שמיימית זוהרת. פתאום הרגשתי את האנרגיה העוצמתית הקורנת ממנו ובוראת חוויית הארה. הדמעות עלו מעצמן, והגרון נחנק. רוחו של וינסנט ואן גוך יצאה פתאום דרך הכוכב ליאונרדו שטס אל קיצו במהירות האור במופע שמיימי מרהיב. פתאום  הכוכב הנופל המרהיב הזה, הזכיר לי את הציורים ליל כוכבים של ואן גוך, שהוא צייר על גדות נהר הרון, שראיתי בתערוכות בפריז לונדון ואמסטרדם, ואת הציור ליל כוכבים עם הגלקסיות בשמים סוערים שראיתי במוזיאון המומה בניו יורק.

הצילום של ג'רלד רהמן, אוסטריה, אירוע ניתוק, חוות אירוח 'טיבולי סאת'רן סקיי', קומאס, נמיביה, 25 בדצמבר 2021, הוא זה שזכה במקום הראשון בקטגוריה "כוכבי לכת, כוכבי שביט ואסטרואידים, והזוכה בתחרות כולה – הסבירה לי עדי שלח אוצרת התערוכה.

עדי שלח אוצרת התערוכה על רקע הצילום שזכה במקום הראשון. צילום: סיגל גליל.

מול ההתגלות השמיימית הנדירה הזאת, לא יכולתי שלא לשתף את רגשותיי בקיר הפייסבוק שלי.  מיד לאחר הסיור המדהים שערכה לי עדי שלח האוצרת , והמפגש עם יותם יקיר, מנהל מוזיאוני חיפה, אלה המילים שיצאו לי ישר מן הבטן והתפרצו מן הלב. אלה היו הרשמים שלי לאחר הביקור הראשון שלי בתערוכה, ונחקקו במרחב הוויטואלי של הרשת החברתית, על תערוכת הצילומי החלל האסטרונומיים שהגיעה הישר ממוזיאון גריניץ' בלונדון ולראשונה מוצגת בישראל:

"זיקוקים של יופי
פצצה שמתפרצת
לפנים
ונכנסת
ישר לוורידים
בוקס בבטן
עם אלפי כוכבים זוהרים
ושובל שעף אל כליונו
שהותיר אותי רועדת…
אנרגיה מיסטית
שמסעירה וקושרת
שחיברה אותי
באיבחת אור
ללילות הכוכבים המרצדים
של וינסנט ואן גוך אהובי
בארל וסן רמי
במומה והד׳אורסיי
כמה שוקים חשמליים
שהלמו בי בבת אחת!!!
כחוקרת אמנות , הזדמן לי לראות תערוכות רבות במוזיאונים היוקרתיים ביותר בארץ וברחבי העולם. אך מזמן לא חוויתי כזה בוקס בבטן , וחוויית הנשגב שהרעידה את נשמתי ואת כל הווייתי כמו הצילום האלוהי הזה. תודה לעדי שלח האוצרת על החווייה המצמררת שזימנה לי. ותודה ענקית ליותם יקיר, שבלעדי החוצפה הישראלית שלו, התערוכה הזאת שמוצגת עכשיו במקביל גם בישראל וגם בלונדון, לא היתה מגיעה לארץ.
רוצו לחיפה!!!
חווייה חד-פעמית.
תערוכה ענקית בקנה מידה בינלאומי!!!"
זהו הפוסט שפירסמתי בפייסבוק שלי לאחר שראיתי את התערוכה המהפנטת שגרמה לי לרחף בין כוכבים…
זה היה המפגש הראשון שלי עם ״ליאונרדו״ כוכב השביט שצולם והונצח על ידי הצלם האוסטרי ג׳רלד רהמן , המוצג כיום בתערוכה עוצרת הנשימה המוצגת במוזיאון הימי בחיפה. מאז חזרתי לעוד ביקור. לבד. לעכל את כל היופי. בזמן שלי. בקצב שלי. ואני מקווה להספיק חזור לעוד ביקור לפני שהתערוכה יורדת בעוד שבוע.
כוכב השביט ליאונרדו בכניסה לתערוכה "לגעת בשמים" הזוכה במקום הראשון בתחרות צלמי האסטרונומיה הטובים בעולם . צילום בתערוכה במוזיאון הימי סיגל גליל
עדי האוצרת המחוננת אצרה בתבונה, ידע ורגישות את התערוכה ״לגעת בשמיים״, של משתתפי תחרות בינלאומית לצילום אסטרונומי , שנערכה על ידי מוזיאון גריניץ׳ בלונדון. הצלמים המופלאים שהצליחו ללכוד בעדשת מצלמתם את היופי המרהיב של גרמי השמיים ואת שירת הגלקסיות.
הירח . צילום בתערוכה אורה גזית

התערוכה היא פרי יוזמה של יותם יקיר מנהל מוזיאוני חיפה שהצליח ליצור שיתוף פעולה נדיר עם מנהלי המוזיאון הבריטי, והביא לארץ צילומים מרהיבים ביופיים ונדירים בעוצמתם החזותית. המוזיאון הימי בחיפה הצליח לייצר חווייה אסתטית מפעימה ומפתיעה בחלל הגלריה של התערוכה. התערוכה מוצגת במוזיאונים ימיים בשל הקשר הבלתי נפרד בין ההיסטוריה של הימאות להבנה של גרמי השמים. בין הצילומים המרהיבים נפגשים המבקרים  בתערוכה גם במוצגים רבים מאוסף המוזיאון הימי אשר ממחישים את הקשר בין האסטרונומיה להתפתחות הניווט הימי, ואת הקשר בין צילום אסטרונומי של החלל , הכוכבים, הגלקסיות וגרמי השמיים לבין המסעות בים והאוקייאנוסים של יורדי הים ומגלי היבשות.

מבט אל חלל התערוכה , צילומים בקטגוריית " הירח שלנו. צילום: ג'ני כצנר

שבוע אחרון בישראל לתערוכת צילומי החלל האסטרונומיים שהגיעה הישר מלונדון

תחרות הצילומים האסטרונומיים עוצרת הנשימה הגיעה לראשונה לישראל הישר מהמוזיאונים המלכותיים בגריניץ' התערוכה מוצגת במקביל במוזיאון הימי הלאומי בחיפה ובלונדון. תחרות "צלם השנה בתחום האסטרונומיה" היא התחרות החשובה ביותר בעולם של תצלומים אסטרונומיים.

ב־30 במרץ השנה נפתחה במוזיאון הימי הלאומי בחיפה התערוכה "לגעת בשמיים"  עם צלמי האסטרונומיה הטובים בעולם. תחרות התצלומים האסטרונומיים המובילה בעולם נערכת מדי שנה במוזיאונים המלכותיים גריניץ' בלונדון, ובהם המוזיאון הימי הלאומי של בריטניה. אסטרונומים וצלמים מרחבי העולם שולחים לתחרות את תמונותיהם הטובות ביותר, הכוללות את כל מה שהצליחו לתעד במצלמותיהם בשמיים.

מבט כללי לתערוכה צילום: ג'ני כצנר

זוהי אחת התערוכות הנדירות, המרהיבות והסוחפות שנראו אי פעם בארץ.  בתערוכה מוצגים מעל 70 תצלומים. אלה שזכו בתחרות הצילום לשנת 2022 לצד מבחר תמונות שנכנסו לרשימה המועמדים הסופית. לאחר 5 חודשים שהתערוכה מוצגת בארץ היא תינעל ב-4 לספטמבר 2023. זוהי הזדמנות אחרונה לצפות בתערוכה היצירתית הזאת שהיא מרחיבת אופקים, מחברת בין מדע ואמנות, בין שמים לארץ, בין אוקיאנוסים וגלקסיות, בין ימאים וטייסי חלל, בין היקום האינסופי ליצירתיות האנושית . תערוכה שפורצת את מגבלות המקום והזמן, מרטיטה את החושים ומסעירה את התודעה במראות שהם מעל ומעבר לכל דמיון.

מראה כללי של מערכת שמש בתערוכה "לגעת בשמים" צילום: ג'ני כצנר

התערוכה במוזיאון הימי בחיפה מציגה את 32 הזוכים בתחרות בשנת 2022 (השנה ה־14 לקיומה), לצד מבחר תצלומים שנכללו ברשימה הקצרה. התמונות צולמו בעזרת ציוד מגוון – מטאבלטים וטלפונים ניידים ועד מצלמות וטלסקופים מתוחכמים. הן משקפות את הכישרון, התשוקה, היצירתיות וההתלהבות של קהילת צלמי האסטרונומיה.

במסגרת התחרות, שנערכת מזה 14 שנים, צוות שופטים מומחים סינן השנה מעל 3,200 מועמדויות והעניק פרסים בשמונה קטגוריות נושא, ובהן: זוהר הקוטב, חלל ובני אנוש, השמש שלנו, כוכבים וערפיליות. בנוסף, זכו צלמים בשלוש קטגוריות מיוחדת: תחרות הצעירים לצלמים מתחת לגיל 16, פרס סר פטריק מור לפנים חדשות בצילום אסטרונומי ופרס אנני מאנדר לחדשנות בצילום. בין המשתתפים שהגיעו השנה לשלב הסופי של התחרות גם שני צלמים ישראלים, לאו שץ וכפיר סימון.

כוכבי לכת, כוכבי שביט ואסטרואידים, מבט לחלל הגלריה, צילום סיגל גליל
כוכבי לכת כוכבי שביט ואסטרואידים, פרט מן הצילום הזוכה במקום הראשון, צילום סיגל גליל

לצורך התערוכה נרכשו במוזיאוני חיפה מקרנים רבי עוצמה להקרנה מיטבית של התמונות הנדירות, לצידן מוצגים כלי מדידה ותצפית אסטרונומיים מאוסף המוזיאון. חלל התערוכה עוצב במיוחד כדי להכניס את המבקרים לאווירה קסומה של נפלאות החלל האינסופי. במהלך חודשי הצגת התערוכה נערכו מגוון אירועים ופעילויות חינוך מיוחדות, לקהל הרחב, לילדים ולבני נוער.

יותם יקיר מנהל מוזיאוני חיפה ועדי שלח אוצרת התערוכה לגעת בשמים באירוע השקת התערוכה במוזיאון הימי בחיפה. צילום יח"צ באדיבות המוזיאון הימי בחיפה

התערוכה "לגעת בשמים" לא היתה מתקיימת אילמליי יוזמתו המופלאה והחוצפה הישראלית של יותם יקיר מנכ״ל מוזיאוני חיפה, שבעת ביקורו בלונדון נפגש עם מנהל המוזיאונים המלכותיים גריניץ',  והציע את קיום התערוכה בו זמנית בלונדון ובמוזיאון הימי בחיפה.

אוצרת התערוכה עדי שלח עשתה עבודת אוצרות גאונית כשהצליחה להכניס למעלה מ-70 צילומים אל תוך החלל הקטן של התערוכה.

עדי שלח, אצרה תערוכה גאונית בתבונה ורגישות

באמצעות שילוב פעולה יוצא מהכלל עם המעצבת הצליחו ליצור תצוגה מרגשת עד דמעות, מרתקת בחזותה האסתטית, ומרתקת בתכנים האינפורמטיביים שלה אודות הצילומים ואודות הזוכים בקטגוריות השונות. השימוש בהקרנת הדימויים בתיבות אור בממדים גדולים על רקע שחור, יוצרים למבקרים חווייה אימרסיבית של ריחוף בחלל, של תנועת הכוכבים בגלקסיות , ושל כמעט נחיתה על הירח, או אולי אפילו התמזגות עם הדימויים של השמש ונופי השמיים המרהיבים בשלל צבעים .  עוד עשו במלאכה העוזרים לאוצרת: אורית רוטגייזר ואורן כהן.

תצלומים בקטגוריה הזוהר הצפוני, צילום: סיגל גליל

מנכ"ל מוזיאוני חיפה, יותם יקיר, שיזם את התערוכה ואחראי על הקשר עם המוזיאונים המלכותיים גריניץ' בלונדון מסר: "תערוכת צילומי האסטרונומיה מלונדון מרגשת אותנו מאד. עשינו מאמץ גדול לפתוח אותה , ולהביא לקהל הישראלי צילומים אסטרונומיים מרהיבים על ידי הצלמים הטובים בעולם. אני משוכנע שקהל עצום ייהנה מהתצוגה הנדירה. גם הקשר עם המוזיאונים המלכותיים בלונדון חשוב לנו מאד והוא עוד נדבך משמעותי בחידוש המוזיאון הימי הלאומי, שאנו משקיעים בו מאמץ עצום"

יותם יקיר מנכל מוזיאוני חיפה, הצליח להביא תערוכה בינלאומית באיכות נדירה למוזיאון הימי הלאומי בחיפה.  צילום: קסני קולסניק

 

הזוכה בקטגוריית נופי שמיים "Stabbing into the stars" (צילום: ז'יהוי הו, סין)

ז'יהוי הו, סין, לדקור את  הכוכבים, נינגצ'י, טיבט, סין,  2021, הזוכה בקטגוריית נופי שמים.

"The Eye of God" - הזוכה בקטגוריית כוכבים וערפיליות (צילום: וייטאנג ליאנג)

"The Eye of God" – הזוכה בקטגוריית כוכבים וערפיליות
צ'ילסקופ, ריו הורטאדו, אזור קוקווימבו, צ'ילה, צילום: וייטאנג ליאנג, סין

מקום ראשון בקטגוריית זוהר הקוטב  בזרועות הגברת הירוקה, הבלנס, איסלנד 2021 , פיליפ  הרבנדה, סלובקיה

הזוכה במקום הראשון בקטגוריית הירח שלנו מרטין לואיס, בריטניה, פרופיל צל השפה המזרחית של אפלטון, סנט אולבנס, הרטפורדשייר, בריטניה,  2021.

 

קרל גאלאגר, בריטניה, סאגה איסלנדית, פטרקספיורדור, וסטפיורדס, איסלנד,  2021.  צילום נבחר מהרשימה המקוצרת של המועמדים הסופיים.

השמש , הירח והכוכבים, השמיים האינסופיים והגלקסיות כמקור השראה ליצירה האנושית.

מאז ומתמיד משחר ההיסטוריה, גרמי השמיים, השמש, הירח והכוכבים היוו מקור השראה לפילוסופים, למיסטיקנים, למשוררים, לאמנים ולמוזיקאים. בין השירים המוכרים בולט שירו של פרנק סינטרה עם המילים המביעות את הכיסופים והכמיהה לאינסוף

Fly me to the moon
Let me play among the starsAnd let me see what spring is like onA-Jupiter and Mars

ישנו גם האלבום המיתולוגי who can see the shadow of the sun  של החלילן ההולנדי כריס הינזה עם מוזיקת ג'אז רוחנית שמעיפה את המאזינים עד לגלקסיות . גם בזמר הישראלי מוקדשת תשומת לב מיוחדת לשמש , הירח והכוכבים עם למשל: "ירח" של שלמה ארצי, "לכל אדם כוכב יש בשמים", "אגדת השמש והירח" של אתניקס וריטה, "איך זה שכוכב אחד מעז" של מתי כספי, "ריקוד לאור ירח" של דויד ד'אור, וגם "תנו לשמש לעלות, לבוקר להאיר"… המילים הפותחות את שיר השלום של מירי אלוני.

בתולדות האמנות מי שצייר בשכרון חושים ובאקסטזה את השמש, הירח והכוכבים הוא וינסנט ואן גוך.  השמש מופיעה בציוריו כמוטיב חוזר ועוצמתי. היא נוכחת מאוד בשמים וקרניה עוטפות באור את עובדי האדמה, את הזורעים והקוצרים.  השמש הזוהרת שקרניה שוטפות באור את שדות החיטה, ומטעי הזיתים, מעניקה ברכה ואנרגיית חיים לתבואה,  לצמחים, ולעצי הפרי הפורחים במטעים.

השמש הגדולה של וינסנט ואן גוך. הזורע, ארל , 1888
לגעת בשמש. צילום בתערוכה סיגל גליל. השמש של מיגואל קלארו מפורטוגל, 2022.                                              A Giant in the Sun's Limb © Miguel Claro
Dark Sky Alqueva region, Évora district, Portugal, 7 February 2022

                                    

מצד שני ואן גוך מהופנט מן הצבעים של הלילה. ומן האורות של גרמי השמים הקטנים. הירח והכוכבים. הוא מצייר את הבית הצהוב ואת בית הקפה הלילי, בלילה זרוע כוכבים. גם את ידידו הצייר יוג'ין בוש שאותו הוא מכנה המשורר הוא מצייר על שמים עם כוכבים.  הציורים המצמררים שלו החל מ"ליל כוכבים מעל הרון" שצייר בארל, מציג בין יתר הכוכבים גם את 7 הכוכבים הזוהרים של הדובה הגדולה.

הכוכבים הזוהרים כמו זיקוקים… שבעת כוכבי הדובה הגדולה בציור "ליל הכוכבים מעל הרון" ארל, ספטמבר 1888 וינסנט ואן גוך.

ב"ליל כוכבים"  המרטיט שצייר בסן רמי הוא מצליח לראות באופן מיסטי את התנועה הספירלית של הגלקסיות עוד לפני שהמציאו את הטלסקופים המודרניים.  במכתבים לאחיו תיאו הוא כתב כי הצבעים של הלילה, הם הרבה יותר מרתקים ומסקרנים מאשר הצבעים של היום.  ומעניין האם אכן הצליח ואן גוך לצפות במטר של מטאורים, וכוכבי שביט נופלים, או שמא וינסנט ואן גוך ראה את תנועת הכוכבים הסוערת בשמים בלילה ההוא בסן רמי רק בדמיונו הקודח.

הזוכה בצלם הצעיר "Andromeda Galaxy, The Neighbour" (צילום: יאנג האנוון וז'ו זז'ן)

"Andromeda Galaxy, The Neighbour"  הזוכה בקטגוריית הצלם הצעיר   צילום: יאנג האנוון וז'ו זז'ן

חזיון של תנועת הגלקסיות בציור ליל כוכבים שואן גוך צייר בסן רמי ב-1889. האם הוא ראה פרסאידים או כוכבי שביט?…

הזוכה במקום הראשון בקטגוריה כוכבים וערפיליות
צילום בתערוכה סיגל גליל
ורד קפוא ועץ חג המולד, רוי לייאו, סין, 2022, בקטגוריית כוכבים וערפיליות. צילום בתערוכה סיגל גליל

ציורי ליל כוכבים של ואן גוך המוצגים במוזיאון האורסיי בפריז, ובמוזיאון המומה לאמנות מודרני בניו יורק, מהפנטים את המבקרים, ומושכים אליהם קהל עצום שמנסה להבין את הקסם המופלא הזה של נופי שמים, וכוכבים זוהרים כמו זיקוקים שתועדו על ידיו בארל ובסן רמי.

המוני צופים מהופנטים מליל כוכבים של ואן גוך במוזיאון המומה בניו יורק. צילום: סיגל גליל, 2018.

הד מוסיקלי לההתפעמות הזאת מליל כוכבים הוא שירו חודר הבטן והקרביים של הזמר האמריקאי דון מקלין "וינסנט" , המוכר כ – starry starry night. השיר מהווה הומאז' לואן גוך ובעצם קינה על חייו הטראגיים, שנאלץ לקטוף את חייו ביריות אקדח כי אף אחד לא הבין את ציוריו הגאוניים…

הכוכבים, השמש, הירח, עדיין ממשיכים להסעיר את הדמיון ומהווים השראה ליצירה האנושית,, ועדיין מאתגרים את המדענים ואת המיסטיקנים. והתערוכה "לגעת בשמים" היא עוד ביטוי לשאיפה האדם לחרוג מגבולותיו הארציים, ולעוף למרחקים ולאינסוף, ולחקור את החלל ואת מיסתרי הגופים הרחוקים שנראים כנקודות רחוקות ומאירות את הלילה, ואת היום. מדי שנה נוהגים אלפי ישראלים ובכל העולם לנסות לצפות בפרסיאידים או מטר של מטאורים, כוכבים נופלים, כוכבי שביט…  ויש אמונה שברגע שרואים כוכב נופל, אפשר להביע מישאלה והיא תתגשם.

ילדי הגן מדלית אל כרמל מתפעלים מצילום מטר הפרסאידים . צילום: עדי שלח"ילדי גן הוורדים מדליית אל כרמל ביקרו היום לראשונה במוזיאון הימי הלאומי. איזה כיף שהם באו ואיזה מזל שנכנסתי לתערוכה לגעת בשמיים כדי לתפוס אותם ברגע הזה, כשהם יושבים יחד כמו צביר כוכבים קטן על המושב העגול- והם הכי מתוקים שאפשר!" – כך כתבה וצילמה עדי שלח אוצרת התערוכה בקיר הפייסבוק שלה.

שד קטן רוכב על ראש הדרקון, צילום נאן וואנג ביניו ואנג, סין
מה הקשר בין הרקולס לגלקסיית שביל החלב שלנו? למה לכוכב מאדים קוראים מארס? ומיהם ונוס, נפטון ומרקורי?
ודקה לפני סיום התערוכה… בשבת ה 26.8   נערכה הדרכה מיוחדת לקראת נעילת התערוכה "לגעת בשמים" בה הוצגו החיבורים בין המיתולוגיה היוונית והרומית לאסטרונומיה. ההדרכה כללה סיור התבוננות מודרך בצילומים האסטרונומיים ומפגש עם מוצגי המוזיאון הארכיאולוגיים, הדמויות והסיפורים שבהשראתם נקראים הגלקסיה שלנו, כוכבי הלכת, קבוצות כוכבים ועוד.
עיגולים וקימורים,  קליפורניה, ארצות הברית, צילום: Sean Goebel
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן