Skip to content

עתירה לבג"ץ: בטלו את תחום השיפוט החדש שנקבע בחומש על ידי צו צבאי

מועצת ישוב בורקה, מבקשת למנוע מצה"ל להרחיב תחום שיפוט של המועצה האזורית שומרון כדי לאפשר לה לשלוט ולהקים התנחלות באדמות בורקה שרשומות כאדמות מדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש מועצת הכפר בורקה עתר היום (רביעי) לבג"ץ בסיוע ארגון יש דין בדרישה לבטל את תחום השיפוט החדש שנקבע לצורך הקמת ההתנחלות החדשה חומש ולהקצות את אדמות הציבור באזור לטובת תושבי הכפר בורקה. העתירה מבקשת כי בית המשפט יורה למדינה לבטל את הצו הצבאי שהרחיב את תחום השיפוט של המועצה האזורית שומרון בכדי לאפשר הקמת התנחלות חדשה, וכן לבטל את הליכי הקצאת הקרקעות והתכנון בחומש בשל היותם תוצר של מדיניות מפלה ושיקולים זרים.  העתירה הוגשה כנגד מפקד כוחות הצבא בגדה המערבית (אלוף פיקוד מרכז), הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש במינהל האזרחי והמועצה האזורית שומרון.
העתירה דורשת לבטל את צו מס' 2138 שהוציא מפקד פיקוד מרכז הקובע הרחבה של תחום השיפוט של המועצה האזורית שומרון כך שיכלול חלקים מאדמות הכפר בורקה. עוד נדרש בעתירה לבטל את הכללת אדמות הציבור שבתחום הצו החדש מהמינהל האזרחי למועצה האזורית ולהקצותן תחת זאת לתושבי בורקה. בעתירה נטען כי ההחלטה על הוצאת הצו נעשתה "בניגוד לדין, בניגוד להתחייבויות שניתנו לבית המשפט ומתוך שיקולים פוליטיים זרים ופסולים של הדרג המדיני שאסור למפקד הצבאי לשקול כלל."

מיכל המיים בחומש שנותר לאחר הפינוי ומשמש כסמל (צילום: מועצה אזורית שומרון)
מיכל המים בחומש שנותר לאחר הפינוי ומשמש כסמל (צילום: מועצה אזורית שומרון)

בעתירה נטען כי האדמות שצורפו לתחום השיפוט של המועצה מהוות "איים" לא רציפים של קרקעות ציבור ("אדמות מדינה") בתוך שטח שרובו קרקעות בבעלות פרטית של תושבי הכפר בורקה, והדבר יוביל בהכרח להמשך הפגיעה בזכויות הקניין וזכויות התנועה של הפלסטינים תושבי האזור, כפי שקורה במשך שנים. בהתאם לדין החל בגדה המערבית, משצורפו האדמות לתחום השיפוט של המעוצה, לתושבים פלסטינים אסור להיכנס לחלקות אלה ומשום כך, הדבר יוצר מגבלת גם תנועה רחבה של הפלסטינים במרחב. זאת בנוסף לאירועי האלימות הרבים שמתרחשים באזור, שאף הם מהווים מגבלת תנועה על בעלי האדמות, כמו גם סכנה לביטחונם ולסדר הציבורי באזור.

הקצאת הקרקע למועצה האזורית שומרון ולטובת הקמת התנחלות חדשה, תוך הדרת הפלסטינים, מעמיקה את המשך ההפליה בהקצאה של אדמות ציבור בגדה המערבית, והינה בלתי חוקית. במהלך 56 שנות כיבוש ישראל הקצתה כ-99% מאדמות הציבור ("אדמות מדינה") לטובת מפעל ההתנחלויות, ופחות מאחוז (!) לטובת הציבור הפלסטיני. הנתונים מלמדים על מדיניות מפלה באופן שיטתי ובוטה של הקצאת כלל האדמות הציבוריות כמעט ללא חריגים לשימוש האוכלוסייה הישראלית בלבד, תוך הפליה והדרה מוחלטת של האוכלוסייה המקומית הפלסטינית המוגנת.

הקצאת הקרקע לטובת ההתנחלות מתעלמת מצרכיהם של תושבי הכפר בורקה, ומעמיקה את האפליה האמורה. מטרת ההקצאה היא קידום אינטרס פוליטי של הדרג המדיני, אשר אינו יכול להוות חלק משיקולי המפקד הצבאי, הן על פי הדין הבינלאומי והן על פי פסיקת בג"ץ. בהקשר הספציפי, ההחלטה להקצות את הקרקע דווקא למועצה האזורית שומרון – לאור מעורבותה רבת השנים בהפרת החוק באזור – הינה בלתי סבירה ובבחינת הענקת פרס דווקא לגורמים שעמדו מאחורי הפרת הדין. היא אף סותרת את סמכותו וחובתו העיקרית של המפקד הצבאי לשמור ולקדם את הסדר הציבורי והביטחון.

בנוסף לכל אלה, תחום השיפוט נקבע בצו מבלי שצורפה אליו מפה המגדירה את השטח שצורף לתחום השיפוט של המועצה האזורית שומרון, ומבלי שניתנה הודעה מוקדמת וזכות טיעון לתושבי הכפרים באזור. זאת בניגוד לנהלים והתחייבויות שניתנו לבג"ץ לפני שנים ספורות. כך, מבלי שהכוונה להרחיב את תחום השיפוט של המועצה באופן שיחול במרכזו של שטח פלסטיני (שכולו אדמות פרטיות) הובאה לידיעת הפלסטינים באזור אשר יושפעו ממנה בצורה ניכרת, הצו הרחיב את תחום שיפוטה של מועצת שומרון, הוקצו לה אדמות ציבוריות, הוענקה לה הרשאה לתכנון ואף הוגשה על ידה פרוגרמה. כל זה נעשה במהירות שיא ובחשאי (ביחס לתושבים הפלסטינים בלבד, ולא ביחס לישראלים כמובן), תוך התעלמות מצרכיהם ומזכויותיהם של תושבי בורקה, וכן גם מחובת השמירה על שלטון החוק ועל הסדר הציבורי. לפיכך, העתירה דורשת את ביטולם של צעדים אלה, והקצאת אדמות הציבור באזור לשימושם של תושבי בורקה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן