Skip to content

עשרות מפגינים הפגינו מול בית המיליארדר

המלחמה נותנת את אותותיה בשטחים הכבושים - שם מתנחלים מנסים לפגוע במסיק הזיתים הפלסטיני, בתל אביב מעצר מפגינים מול תחנת סלמה בגין מעצר מפגינים בעד חופש הביטוי, ובנצרת טענות וועדת המעקב של ערבי ישראל על ביצוע מעצרים ללא הבחנה של ערביי ישראל ופלסטינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירועי הטבח ב-07 באוקטובר לא נשכחים לרגע, אך בעוד הלחימה בתוך עזה תופסת את לב התקשורת בישראל בפרט ובעולם בכלל, מתרבים אירועי האלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית. המתנחלים מונעים או מנסים למנוע באלימות קשה הכולל ירי חי, את מסיק הזיתים הפלסטיני כשלטענתם הם חוששים מטבח שיבוצע בידי המוסקים שיפלשו לתוך ההתנחלויות הבלתי חוקיות והחוקיות. ארגון זכויות האדם 'בצלם' פנה היום (חמישי) במכתב בהול לראשי הקהילה הבינלאומית וקרא לה לפעול בדחיפות להפסקת גל האלימות של מתנחלים, שנעשה בתמיכת המדינה, ואשר מוביל ויוביל לגירוש של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית. על פי הארגון בשלושת השבועות האחרונים, מאז מתקפת האימה של חמאס ב-7 באוקטובר, מתנחלים מנצלים את חוסר תשומת הלב הציבורית לגדה המערבית, כמו גם את אווירת הזעם הכללית נגד הפלסטינים, כדי להסלים את המתקפות האלימות שלהם שמטרתן ביצוע טרנספר לקהילות פלסטיניות בשטחי סי. מאז פרוץ הלחימה לפחות 13 קהילות רועים נעקרו מאדמתן. אם לא יינקטו צעדים מיידיים קהילות נוספות הנמצאות בסכנת גירוש יאלצו להימלט על נפשן. בארגון מסבירים כי החקלאים הפלסטינים פגיעים במיוחד כעת, בעונת מסיק הזיתים. הם יודעים היטב, וגם המתנחלים יודעים זאת, שאם לא יצליחו למסוק את הזיתים יפסידו פרנסה של שנה שלמה.

צילום ארכיון: שי קנדלר

אתמול נרצח בלאל מוחמד סאלח מהכפר אס-סאוויה שמדרום לשכם בעת שטיפל בעצי הזית שלו. הוא היה הפלסטיני השביעי שנרצח על ידי מתנחלים מאז פרוץ המלחמה הנוכחית. למרבה הצער, ממשלת ישראל מעודדת את האלימות הזו ואינה פועלת לעצור אותה. למעשה שרים בממשלה וגורמים נוספים תומכים בתוקפנות. במקרים רבים הצבא נוכח בעת האירועים ואף משתתף בהם, כולל בתקריות שבהן מתנחלים הרגו פלסטינים. יתרה מכך, מאז תחילת המלחמה התרחש מספר גדל והולך של תקריות שבהן תועדו מתנחלים אלימים תוקפים יישובים פלסטיניים כשהם לבושים במדי צבא ומשתמשים בנשק שקיבלו ממקורות ממשלתיים. לעומת אלו הפגינו היום בכיכר הבימה כעשרים מתנחלים בדרישה שישראל תנצל את הלחימה בעזה ותחזיר לרצועה את ההתנחלויות גוש קטיף שפונו על ידי אריק שרון, אז ראש הממשלה ובתמיכת בנימין נתניהו, אז יו"ר האופוזיציה.

טיפול בעניין החטופים

בתוך כך הודיע הערב הוועד הבינלאומי של ארגון הצלב האדום כי ארגונו "ימשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לבקר את החטופים, להבטיח קשר בינם לבין משפחותיהם ולהעניק להם סיוע הומניטרי. הדרישות שלנו לחמאס ברורות: החזקת החטופים אסורה על פי המשפט ההומניטרי – ויש לשחררם לאלתר".

הבימה – צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

ממול הודיע יועץ התקשורת של מנהיג ארגון הטירור חמאס, אסמאעיל הניה, טאהר א-נונו כי "השיחות להפסקת אש הומניטרית עדיין נמשכות, לא הושג הסכם עד כה. כשיהיה הסכם כלשהו, זה יפורסם בבירור".
בירושלים הפגינו עשרות אנשים, בהם בני משפחות של חטופים, מול ביתו של המיליארדר סיימון (שמחה) פאליק בירושלים, שבו מתגורר בשבועות האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם רעייתו. תחילה ניסו השוטרים לחסום את דרכם של המפגינים אל הבית, אך בעקבות קריאתה של נועם דן – ששלושה מבני משפחתה נחטפו – הדפו המפגינים את המחסומים המשטרתיים. "אתם יכולים לעבור – באתם כדי לדבר אל הקברניטים ולהגיד להם שהם יכולים וחייבים לשחרר את הילדים שלנו", אמרה דן למוחים. לאחר עימות קצר, המשטרה התירה למפגינים לעמוד ליד הכניסה לבית.

מתנחלים דורשים ליישב שוב את גוש קטיף (צילום: בן כהן)
צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
צילום: שי קנדלר

הפגנה נגד מעצרים המוניים של ערבי ישראל ופלסטינים

בשעות הבוקר ואחר הצהרים הפגינו כחמישים בני אדם כנגד מעצרו של מוחמד ברכה, שהיה בדרכו לישיבת וועדת המעקב בנושא הלחימה בעזה וטרור המתנחלים ברכה עוכב ושחרר אחרי הצהרים. מול אלו החלה הפגנה של פעילי זכויות אדם שהפגינו כנגד הפגיעה בחופש הביטוי, כך לטענתם.
על פי המפגינים זו הייתה הפגנה שקטה מול משטרת סלמה בתל אביב שפוזר בפראות ובכוח של משטרת ישראל. על פי המשטרה שוטריה פעלו לפיזור הפגנה בלתי חוקית מול מחוז ת"א, עשרות מפירי סדר התקבצו מול בניין המחוז והחלו לגדף את השוטרים, כאשר הם מדביקים סטיקרים על גדרות המשטרה עם דגל הרשות הפלסטינית, זאת על רקע מעצר חברי וועדת המעקב בנצרת. לאור הפרת הסדר וההתפרעות של המפגינים, הוכרזה הוראה על פיזור עקב התקהלות בלתי חוקית, לאחר מספר פניות המפגינים לא נענו להוראת השוטרים, במהלך הפיזור שוטרת נפצעה בידה ובוצעו מעצרים של 18 מפירי סדר. המפגינים דחו את טענות המשטרה והסבירו כי עשרות פעילות ופעילי שלום יצאו להפגין הפגנה שקטה ללא סיסמאות מול מגרש הרוסים. לטענת המפגינים השוטרים פעלו באופן בלתי חוקי בנסיונם לפזר את ההפגנה, כאשר הפעילו אלימות קשה כולל שימוש באלות, כולל מעצר שווא של פעיל אחד עד כה. בתוך אלו שוחרר יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, ממשטרת בית שאן לאחר שעוכב הבוקר לחקירה אחרי שהודיע על הפגנה בנצרת נגד המלחמה. לאחר מכן שוחררו גם העצורים הנוספים, בהם חברי כנסת לשעבר.
כאמור, המשטרה עיכבה היום לחקירה את ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, אחרי שהודיע על הפגנה בנצרת נגד המלחמה – שהייתה אמורה להתחיל ב-11:00. ברכה עוכב לחקירה במחוז צפון בשל הכוונה לקיים את ההפגנה והועבר לתחנת נצרת. גם חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי ויו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה עוכבו לחקירה, ותתור יוסף, בנוסף לנציג ציבור חמישי. לטענת המשטרה ההפגנה התקיימה באופן לא חוקי לאחר החלטת בג"ץ מאתמול שאסר את קיומן של הפגנות בסכנין ואום אל-פחם וקיבל את עמדת המשטרה שהיא לא יכולה לנתב כוחות למרות זכות חופש הביטוי. איפוק מופתי גם כנגד הפרובוקציות של המשטרה.
חבר הכנסת איימן עודה (הרשימה המשותפת) פנה לבג"ץ בטענה כי ישראל מבצעת מעצר של המוני ערבים ופלסטינים ללא הצדקה. בפרקליטות המדינה הגיבו לטענה זו ומסרו כי אין בסיס לטענה שמדובר במבצע מעצרים על רקע מפלה ופסול מיסודו. "פרקליטות המדינה בוחנת כל פנייה שמגיעה לפתחה, ללא הבדל דת, גזע, מין או דעה פוליטית, ומשטרת ישראל לא הונחתה לזנוח כל טיפול בהתבטאויות מסיתות כלפי אוכלוסיות אחרות", נאמר בתשובה. מעבר לכך, נאמר עוד, "פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים) רואים בחומרה רבה כל התבטאות מסיתה באשר היא, כלפי כלל האוכלוסיות במדינת ישראל, ומדיניות האכיפה בעניין זה לא השתנתה ולא נזנחה. בהקשר זה יצוין, כי החל מיום 7.10.2023 הוגשו כתבי אישום נגד שמונה נאשמים יהודים, בגין עבירות אלימות ממניע גזעני. בנוסף, הפרקליטות אישרה למשטרת ישראל לפתוח במספר חקירות בגין עבירות הסתה נגד חשודים יהודים, והחקירה בעניינם טרם הושלמה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן