Skip to content

אלי כהן הורה להנפיק דרכונים דיפלומטים לבכירים בליכוד

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום ליועצת המשפטית לממשלה ולמפכ"ל המשטרה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית כנגד שר החוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (חמישי) ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, ולמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בדרישה לפתיחה בחקירה פלילית נגד שר החוץ אלי כהן ומנכ"ל משרדו. גידי ויץ, עיתונאי הארץ חשף היום כי שר החוץ אלי כהן הורה להנפיק דרכונים דיפלומטיים לחברים חזקים בליכוד, שיש בכוחם להשפיע על מיקומו ברשימת המפלגה לכנסת – כך נודע ל"הארץ". זאת בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרדו, שסברו כי המבקשים אינם ראויים לדרכון כזה. כהן הורה להנפיק דרכון דיפלומטי גם לבנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, אף שאינו עומד בתנאים. דרכונים דיפלומטיים נועדו להקל על אנשי ממשל לצאת מהארץ ולעבור בין מדינות, תוך עקיפת התקנות החלות על נוסעים מן השורה. בישראל נושאים אותם סמלי השלטון, שרים וחברי כנסת, בעלי תפקידים במערכת הביטחון, ראשי מערכת המשפט ואנשי השירות הדיפלומטי. כאשר מי שאינו נמנה עם אלה מבקש לקבל דרכון כזה, מתכנסת ועדת חריגים המורכבת מאנשי מקצוע בכירים במשרד החוץ כדי להכריע אם קיימים "טעמים מיוחדים" למתן הדרכון, כמו למשל "צורך מדיני או ביטחוני". אם הוועדה אינה מוצאת טעם כזה, רשאי מנכ"ל המשרד להורות בכל זאת להעניק דרכון למי שמקדם, לשיטתו, אינטרסים ישראליים בחו"ל. במקרים של חברי הליכוד סברו אנשי המקצוע כי אין סיבה להנפיק את הדרכונים, אבל המנכ"ל רונן לוי עקף אותם – וציין בכתב כי הוא עושה זאת בהתאם להנחיה מפורשת של השר. "שר החוץ אלי כהן פעל בחוסר סמכות על מנת להנפיק דרכונים דיפלומטיים לפעילי ליכוד" טוענת התנועה לאיכות השלטון שדורשת שתפתח נגדו חקירה ושהדרכונים שהעניק יבחנו מחדש".

אלי כהן (צילום: אורן בן חקון – לע"מ לשימוש חופשי ועל פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

לקריאת הבקשה לפתיחה בחקירה פלילית נגד שר החוץ אלי כהן ומנכל המשרד בגין חשד לעבירות מתחום טוהר המידות ופגיעה בביטחון המדינה, לחצו כאן

לטענת התנועה לאיכות השלטון פרסומים אלה מעלים חשש כי הנחיותיו של השר כהן היו נגועות בשיקולים זרים המנוגדים לכללי המנהל התקין, ועשויים לעלות עד שורה של עבירות פליליות חמורות ביותר מתחום טוהר המידות ואף פגיעה בביטחונה של מדינת ישראל וביחסי החוץ שלה. התנועה דורשת כי הדברים ייחקרו, ואף מציינת כי לאור המערכה הצבאית והאזרחית בה אנו מצויים, וכן המערכה הבינלאומית והמאבק על דעת הקהל העולמית, עולה החשיבות לחקירה מהירה ויעילה של החשדות, באופן שיסייע לשמירה על ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה.
בהמשך לכך, התנועה לאיכות השלטון גם מבקשת מהיועצת המשפטית לממשלה שתפעל על מנת לבטל באופן מיידי את הדרכונים שניתנו, וכן לבחון מחדש את האישורים למתן הדרכונים אשר הונפקו לגורמים שאינם אמורים לקבלם. לעמדת התנועה, הצורך בבחינה מעמיקה ויעילה של הדרכונים אשר הונפקו בחוסר סמכות גובר בימים אלו, לנוכח מצב החירום בו מדינת ישראל מצויה, ולמען השמירה על האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל ברחבי העולם ומול הקהילה הבינלאומית.
עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון: ""פשיטת רגל של השירות הציבורי במדינת ישראל – שר ומנכ"ל שהופכים אותנו למדינת עולם שלישי. דרכון דיפלומטי הוא קודש הקודשים של השירות הדיפלומטי ויחסי החוץ של מדינת ישראל, הנושא אותו הוא נציג רשמי ובעל תפקיד של המדינה. לא ייתכן שמסמכי מעבר רשמיים כאלו יהפכו לתמורה ואתנן לשוחד פוליטי של קבלן קולות שפילס את דרכו לתפקיד שר החוץ של מדינת ישראל, תוך שהוא רומס את כללי המנהל התקין ועקרונות השירות הציבורי של מדינת ישראל".

בתנועה קוראים לשלול את הדרכונים לאלתר, ולמצות את הדין עם שר החוץ כהן ומנכ"ל משרדו שעברו על החוק ואומרים כי "לאזרחי מדינת ישראל צפויה עבודה קשה ויסודית בניקיון השירות הציבורית מתרבות המעכרים והשוחד הפוליטי שהשתרשה בה, המאבק יהיה ארוך וקשה – ובסופו הציבור, ימין ושמאל שלובי ידיים, ינצחו. אין לנו ברירה אחרת."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן