Skip to content

"תיאודור" האופרה המקורית בהפקת קולנועית יוקרתית להפצה בינלאומית

לאור אירועי הטבח המפלצתיים של השבעה באוקטובר, צרחות הטרוריסטים "איטבח איל יהוד" בתוך ישובים בתוך מדינת ישראל, כאשר האנטישמיות והאנטי ישראליות מרימות את ראשן במזרח התיכון וברחבי העולם המערבי, האופרה הישראלית לוקחת על עצמה שליחות לאומית להפיץ בעולם בגירסה מוזיקלית מעט מן הנסיבות שהובילו להקמת מדינת היהודים. 
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דרך סיפור תלאות חייו האישיים של תיאודור הרצל, מעלה שוב האופרה הישראלית את ההפקה המבריקה ועטורת השבחים "תיאודור" ויוצאת בהפקת ענק קולנועית ליצירה המקורית הישראלית. בימים קשים אלה, מקבלת האופרה על חוזה מדינת היהודים, משמעויות חדשות ואקטואליות על גורלו של העם היהודי.  התרבות הישראלית מתגייסת לחשוף ולהדהד תופעות אנטישמיות ואנטי ישראליות עכשוויות שקוראות לרצח עם . נראה שכאילו ההיסטוריה שהובילה להקמת מדינת היהודים , חוזרת על עצמה, בצורה מזוויעה, והפעם היא מקבלת מימד חדש כשהיא הופכת גם לקריאה להשמדתה של מדינת ישראל.  

תיאודור צילום יוסי צבקר

לראשונה בישראל: אופרה מצולמת בהפקת ענק בתקציב הפקה של סרט קולנוע

האופרה הישראלית בשיתוף עם אלהקום מחברות ההפצה הגדולות בישראל חברו ביחד עם יוניטל העולמית להפיק ולצלם את הפקת האופרה המקורית בעברית  "תיאודור" מאת יונתן כנען ועידו ריקלין אשר תוצג באופרה הישראלית בסוף השבוע הזה.

האופרה "תיאודור" שבמרכזה דמותו של חוזה המדינה, עלתה לראשונה במאי האחרון וזכתה לשבחים ולהצלחה גדולה, לכן החליטו באופרה הישראלית לפתוח את העונה החדשה ולהחזיר את "תיאודור" לשתי הופעות נוספות: שתיהן יצולמו בצילום מולטי קאמרה בהובלת פרימנטל ישראל – זרוע התוכן של פרימנטל העולמית.

"אנחנו מתרגשים מאוד מהפרויקט הזה" אומר עמי אלה מבעלי אלהקום, "ראיתי את "תיאודור" ומיד הבנתי שכל העולם חייב לראות את האופרה הזו, אין דבר יותר ציוני וחובה לכל יהודי לראות ולהבין בדיוק מאיפה המפעל התחיל"

תיאודור צילום יוסי צבקר

את האופרה תפיץ יוניטל העולמית לגופי שידור ברחבי העולם ואלהקום בשיתוף פעולה עם רשתות בתי הקולנוע תפיץ ותקרין את האופרה "תיאודור" בישראל ובמדינות אחרות דוגמת ההפצה שהיא עושה לאופרות הגדולות בעולם מבתי האופרה הגדולים ביותר ברגנז, סלזבורג וארנה ורונה עם הפרויקט ARIA אופרות על המסך. "נשים את האופרה הישראלית בשורה ראשונה עם ההפקות הכי גדולות ונספר את הסיפור לכולם". מוסיף עמי.

צח גרניט, מנכ"ל האופרה הישראלית מוסיף: " לאחר תהליך ארוך ומרגש של למעלה מ-4 שנים, עלתה האופרה "תיאודור"  על הבמה שלנו בישראל וזכתה לאינספור שבחים. בתקופה מורכבת זו, כל תו ומילה באופרה זוכה למשמעות נוספת וכעת, בזכות שיתוף הפעולה החדש והמבורך, "תיאודור" שלנו תזכה למימד נוסף של חוויה קולנועית ותגיע לקהל בכל העולם."

"אני חושב שזהו סוף החיים שלי. מרגע זה והלאה ההיסטוריה מתחילה"

הטקסט המרגש הוא מתוך הליברית לאופרה "תיאודור" שכתב וביים עידו ריקלין, הלחין יונתן כנען ומנצח עליה נמרוד דוד פפר. בהמשך לשבחים להפקה הישראלית המקורית של האופרה הישראלית היא פותחת את העונה החדשה שלה על תיאודור הרצל, אבי הציונות וחוזה מדינת היהודים.

המלחמה נגד אלה המבקשים להשמיד את מדינת ישראל וגילויי האנטישמיות הרבים בכל רחבי העולם, הפכו את חזונו של הרצל לרלבנטי במיוחד. מסיבה זאת החליטה האופרה הישראלית לפתוח את העונה החדשה בצל המלחמה עם היצירה המרגשת על לידתה של הציונות מתוך נסיבות חייו של האיש שהגה אותה.

"תיאודור" מחזירה אותנו אל סוף המאה ה-19, תקופה שבה שנאת יהודים פשתה בכל רחבי האירופה, ושהדרך היחידה להימלט ממנה היתה באמצעות הקמת מדינה חדשה עבור היהודים. מדינה, שעל פי חזונו של הרצל, תהיה סמל ומופת לחירות ולשוויון.

תיאודור צילום יוסי צבקר

מאחורי הפקת מקור זו עומד צוות היוצרים הישראלי המלחין יונתן כנען והבמאי וכותב הליברית עידו ריקלין, וינצח עליה נמרוד דוד פפר.

יחד איתם צוות יוצרים ישראליים מובילים בתחומם – על התזמור אמון המוסיקאי ערן זהבי, אורן דר מעצב את התלבושות, מעצב התפאורה הוא אלכסנדר ליסיאנסקי, מעצבת התאורה היא עדי שימרוני, מדריך קרבות הבמה הוא ברק גונן ומעצבת התנועה היא נופר לוינגר. האופרה בהשתתפות:  סולני וסולניות האופרה הישראלית, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ומקהלת האופרה בניצוחו של איתי ברקוביץ'.

תהליך יצירתה של האופרה "תיאודור" נמשך כארבע שנים ומקורו ביוזמה של הפילנתרופ הנודע דניאל חוסידמן שהעלה את הרעיון לכתוב אופרה על הרצל וסייע להפוך את החלום למציאות באמצעות "קרן חוסידמן".

האופרה חוזרת לערש לידתה של הציונות ובוחנת את הכוחות שדחפו את הרצל להגות את החזון הציוני שבמרכזו הרעיון המהפכני של הקמת מדינה עבור העם היהודי. היא מתמקדת בסיפורים ובאירועים מתוך הביוגרפיה המוקדמת של הרצל אשר כמעט שאינם מוכרים לרוב הקהל, ובמניעיו הרגשיים והנפשיים. הרצל הוא לא רק המיתוס המוכר של המנהיג והוגה החזון הציוני באותה תמונת מרפסת הכל כך מפורסמת. זהו תיאודור הרצל שלא הכרנו – גיבור דרמטי, נוגע ללב, עם קשיים רגשיים, המגלה שהמציאות דורסת את חלומותיו, הנע בין ייאוש לשיגעון בעודו מחפש את הדרך להשתלב ולהרגיש שייכות, אך נדחה בכל פעם מחדש על ידי הכוחות האנטישמיים שפועלים באירופה.

שני קווי עלילה מובילים את עלילת האופרה: בקו העלילה האחד הגיבור הוא תיאודור הצעיר, סטודנט בווינה בשנות ה-20 לחייו אותו שר ומגלם זמר הבריטון הצעיר  נועם היינץ ואילו גיבור קו העלילה השני הוא הרצל באמצע שנות ה-30 לחייו, העיתונאי המסקר את משפט דרייפוס בפריז, בעלה של ז'ולי, איתה הוא נמצא במערכת יחסים מורכבת וקשה ואב לא מוצלח לשלושת ילדיו, שאותו שר ומגלם זמר הבריטון המוערך עודד רייך.

העלילה נעה לסירוגין בין שתי הדמויות: תיאודור הצעיר כסטודנט היהודי הראשון שהתקבל ל״אלביה״ – אגודת סטודנטים לאומנית פרו-גרמנית. כמו כל חברי האגודה, גם הוא נאלץ לעבור את מבחן הדו-קרב כדי להוכיח את זהותו הגרמנית, והוא עושה זאת יחד עם חברו היהודי פאול שהתקבל לאגודה אחריו. כמו חבריו לאגודה, גם הוא מריע עם הקהל לאופרה של המלחין הנערץ עליו ריכרד וגנר שהיה לסמל התרבות הגרמנית כבר בתקופתו. חלומות הלאומיות הגרמנית שלו מתנפצים כאשר בטקס האזכרה לוגנר, נושא יו"ר אגודת הסטודנטים אליה הוא משתייך, נאום אנטישמי. תיאודור מוחה נגד הדברים ומבקש לפרוש בכבוד מהאגודה, אולם חברי האגודה מחליטים (בעצתו של חברו היהודי פאול) לגרשו בבושת פנים, וקובעים כי מעתה לא יקבלו עוד יהודים לאגודה. פאול שניסה למצוא חן בעיני חברי האגודה, מגורש גם הוא ובסופו של דבר מתאבד.

הרצל הבוגר, העיתונאי שמסקר מפריז את משפט דרייפוס, עומד נדהם מול גילויי האנטישמיות של ההמון הצרפתי וחווה שוב בעוצמה את המשבר הטראומטי שחווה בעקבות הגירוש מאגודת הסטודנטים. לצד המשבר הלאומי הוא חווה גם משבר בנישואיו האומללים עם ז'ולי, שמבקשת לנטוש אותו. על רקע כל אלה הוא נחוש למצוא פתרון לרדיפת היהודים המתמשכת. לאחר ביקור בכנסייה הוא אפילו מעלה את הרעיון להוביל להתנצרות המונית של כל יהודי העולם – בהנהגתו.

בתמונת הסיום מגיעה האופרה לשיא הדרמטי שלה: הרצל הבוגר ותיאודור הצעיר נואשים. בדואט דמיוני ביניהם הם מחפשים מוצא מהמבוי הסתום. הרצל כמעט יוצא מדעתו, ואז מתמלא בחזון חדש – הקמת מדינה לעם היהודי.

מתוך הליברית לאופרה:

הרצל: "כל מקום
שנימלט אליו, הרעל שם.
תיאודור: תמצא מקום להימלט אליו.
הרצל: בכל מקום
שניפלט אליו – זרים.
תיאודור, הרצל :אני תמיד הזר
תמיד "יהודי" .
תיאודור: אנחנו חייבים להסתלק.
הרצל: לאן?
תיאודור: אל המקום שבו אתה –
לא תהיה הזר ….
אל מדינה של יהודים".

בהפקה משתתפים תזמורת האופרה הישראלית – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ', סולני וסולניות האופרה הישראלית: זמר הבריטון עודד רייך בתפקיד הרצל, זמר הבריטון נועם היינץ בתפקיד תיאודור, זמרת המצו סופרן ענת צ'רני בתפקיד ז'ולי (אשתו של הרצל), זמרת הסופרן דניאלה סקורקה בתפקיד פאול פון פורטהיים (ידידו של תיאודור, סטודנט יהודי בווינה), יאיר פולישוק בתפקיד הרמן באהר (יו"ר אגודת הסטודנטים בוינה) ועוד: נח בריגר, טלי קצף, רונה שרירא, תמרה נבות, דורון פלורנטין, אשרי שגב ופניני לאון גרובנר.

מועדי המופעים בבית האופרה  בתל אביב

יום רביעי|20/12/2023|שעה 18:00

יום שישי|22/12/2023|שעה 13:00

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן