Skip to content

"שחקי שחקי" – ערב מחול חדש של רנה שינפלד שנוצר בין האזעקות

רנה שינפלד לא דמיינה לעצמה כאשר תכננה ליצור ערב שיציין 45 שנה ללהקתה, 60 שנה ללהקת בת שבע שהיא ממייסדיה ויומולדת 85 , שתפרוץ מלחמה אכזרית כל כך המעוררת שאלות, תהיות, בלבול וחרדות. "כל הזמן שאלתי את עצמי האם לריקוד יש זכות קיום בכלל ליד המלחמות והרוע האנושי שבני אדם יוצרים?...."
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"שחקי שחקי" ערב מחול החדש של רנה שינפלד, שנוצר בעיצומה של המלחמה האכזרית, כולל שתי יצירות העוסקות, מושפעות ומגיבות על ההתרחשויות בעקבות אירועי הדמים ומתקפת הטרור הרצחנית בשבעה לאוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" שנכפתה על מדינת ישראל בעקבותיה. "המציאות המאתגרת שחדרה לתוך הסטודיו בזמן החזרות, נתנה משמעות עוצמתית ליצירה וחיבור מחודש ומעמיק לזהות הישראלית שבה" – אומרת שינפלד.

קולות מלחמה , רגשות , בלבול, חרדות . רנה שינפלד ב"שחקי שחקי". צילום: הראל קיי

רנה שינפלד לא תיארה שתפרוץ מלחמה אכזרית ונוראית כל כך המעוררת שאלות, תהיות, בלבול וחרדות – בדיוק כאשר תכננה ליצור ערב שיציין 45 שנה ללהקתה, 60 שנה ללהקת בת שבע שהיא ממייסדיה ויומולדת 85.

"כל הזמן שאלתי את עצמי האם הריקוד מדבר מספיק חזק והאם יש לו זכות קיום בכלל ליד המלחמות והרוע האנושי שבני אדם יוצרים…. האם יש לי זכות ליצור או להיפך האם חובתי ליצור דוקא בימים אלה?

והיא עונה לעצמה " אני מתחברת למשפט הידוע "אמנות או נמות". חשוב לי להמשיך את שרשרת היצירה, להגיע לקהל שזקוק כל כך לאמנות כתומכת. מבחינתי האמנות מחזיקה אותי, במיוחד בימים אלו. חשוב לי להמשיך את שרשרת היצירה, להגיע לקהל היעד שזקוק כל כך לאמנות כתומכת ומביעה את שעובר עלינו, מנחמת ומעודדת.  מבחינתי האמנות מחזיקה אותי. אני מרגישה מן חובה להמשיך ליצור ו"לשחק", כשם היצירה החדשה "שחקי שחקי".

רנה שינפלד , הכהנת הגדולה של המחול הישראלי במופע שמהדהד את האקטואליה הכואבת.  "שחקי שחקי". צילום: הראל קיי

שינפלד בחרה למופע וליצירה הראשונה בערב זה  את השם "שחקי שחקי"  כשם השיר של שאול טשרניחובסקי שאביה שר לה כילדה אחרי השואה: "שחקי על החלומות כי עודני מאמין באדם וברוחו רוחו עז, לא מכרתיה לעגל פז.. כי אני מאמין בך.."

הפסקול של היצירה מורכב משירים שכתבה הקריאה והקליטה בקולה ובהם:  "אין לה במה להיאחז", "לא בטוח שניתן להשיב את הרוח", "פוחדת לחיות פוחדת לעלות במדרגות", ""ברגל עם הדגל", "בצד ליד המצעד". בנוסף, ילוו את היצירה צלילי יצירות של המלחין הישראלי שעובד בניו יורק, ארי פרנקל .

בריקוד עושה רנה שימוש באביזרים שונים כגון עיתונים שמביאים לבמה את הפוליטיקה, משרוקית כרמז  לאזעקה או זעקה לעזרה, חול שמסמל את הזמן החולף, ועוד אביזרים שיחד עם התנועה מבטאים את אסון התקופה.

החול כדימוי לזמן שאוזל. רנה שינפלד, במופע שנולד במלחמה בין האזעקות. צילום: הראל קיי.

"למרות כל הקשיים, המאבקים והייאוש, ביצירה יש כוח נשי והיא מסתיימת בתקווה ובאמונה" היא אומרת.

היצירה השנייה  היא "היו לילות" לכוריאוגרפיה של רנה שינפלד והרקדניות היוצרות ג'ואנה עופר, אילה יעקב, לנה ריקנר, דניז קליין, ודורית כוכבי . הפסקול כולל במוזיקה של המלחין הפולני קז'ישטוף פנדרצרקי, שנכתבה לאחר מלחמת הירושימה ומורגשת בו האווירה שלאחר מלחמה, כאשר הרקדנים 'קמים מעפר' ומנסים להשתקם,  כמו גם הקטע המוזיקלי שנקרא "אה פורטונה" של המלחין הגרמני קרל אורף, הפונה לאלת הגורל לעזרה.

תיאטרון מחול רנה שינפלד, "היו לילות", צילום: הראל קיי

"המציאות המאתגרת שחדרה לתוך הסטודיו בזמן החזרות נתנה משמעות עוצמתית ליצירה וחיבור מחודש ומעמיק לזהות שלי. הריקוד אינו מתאר או מבטא את האירועים, אך יש בו מן האווירה והוא מושפע מהמלחמה ומהחיים בארץ בתקופה זו. אנחנו מזועזעים. לא מתרגלים למצב הזה אבל מתחסנים ונאבקים וממשיכים ללכת וממשיכים גם לרקוד".

שאלות של זהות, כיוצרת ורקדנית בעת מלחמה. רנה שינפלד חוגגת יום הולדת 85 ב"שחקי שחקי".  צילום : הראל קיי

המופע שחקי שחקי יעלה בתיאטרון מחול ענבל במרכז סוזן דלל, בתאריכים הבאים:

18.1.24 יום חמישי שעה 20:30

19.1.24 יום שישי, שעה 13:00

 

פרטים נוספים  –  https://inbal.smarticket.co.il/event/2017

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן