Skip to content

בחדר הכתיבה של השחקן והמשורר ניר שטראוס עושים דווקא תיאטרון טוב

מופע תיאטרלי חדשני ומפתיע שהתקיים בפסטיבל כלימשלובים האחרון, שילב כתיבה חיה (עם ניקוד) בשיתוף עם קהל והוציא מהקהל את מה שלא ידע על עצמו. עוד יהיו כאלה בהמשך וטוב שכך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכיתת החוג לאנגלית של הקאנטרי, מאחורי שולחן כתיבה, מחשב ומדפסת, ממתין המשורר לשוחרי השירה שיצטרפו אליו. אט אט הם נכנסים, מזיזים כסאות ומתמקמים סביב המשורר ומצפים למוצא פיו. חלקם מדפדפים בספר השירה שהוזמנו לעיין בו. זהו ספר הביכורים של המשורר והוא עוסק ביתמותו הכואבת של המשורר.

המשורר מצהיר כי איננו מעונין לדון ביתמות במפגש הנוכחי. יחד עם זאת "מאד מסקרן" לשמוע מה יתמות או מוות גורמת לקהל להרגיש. המחשבות האסוציאטיביות הנזרקות מהקהל, משמשות את המשורר לכתוב שיר מנוקד LIVE בהסכמת המשתתפים המאושרים החווים תהליך פסיכו חברתי עם אנשים זרים.

צילום: גל סלומון

ניר שטראוס, שחקן ותיק, העלה מופע שהוא ניסוי כלים במסגרת פסטיבל "כלימשלובים" שהתקיים בדצמבר 23. הפסטיבל הייחודי, הפגיש אמנויות שונות תוך שימוש לא שגרתי באולמות ובחללים השונים שבקאנטרי גורן גולדשטיין בתל אביב.

"חדר הכתיבה של המשורר", הוא מופע תיאטרון ושירה המאפשר הצצה לחדרו של משורר בעבודה על ספרו החדש ולמעשה כותב שיר יחד עם הקהל בזמן אמת.

"האירוע היה ניסוי כלים לקראת עבודה על מופע מלא שיעלה בהמשך, כשיהיה אפשר. המסקנה שלי היא שאנשים מחפשים מקום לפרוק את התחושות שלהם, והחיבור בין כתיבה חיה לתיאטרון שהוא חי מטבעו – יכול לאפשר את הפורקן הזה. לא ציפיתי להתרגש כל כך, ממפגש אמיתי עם סיפורים של אנשים" מסביר שטראוס בעקבות שני המופעים שנערכו בפסטיבל.

"היא מאולתרת, משתמשת בתעתוע של משחק-מציאות ובעיקר – מאפשרת לסיפורים של אנשים לקבל מקום אמנותי דרך כתיבה כאן ועכשיו. בסוף, אני מדפיס לכל אחת ואחד את היצירה החדשה, וזאת אהבה למזכרת. "שמרו על זה" אני אומר (כל פעם במילים אחרות, תלוי באווירה שנוצרה בחלל)".

צילום: גל סלומון

הנה דוגמא לקטע משיר שנכתב בשיתוף הקהל:

אִם אֲנִי מַגִּיעַ לְגִיל שִׁבְעִים

אֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת

לֹא תָּלוּי בְּאַף אֶחָד.

השיר, בן 15 שורות, קיבל שם מאחד הנוכחים בקהל: "אף אהבה אחד". איזו יצירתיות!

המופע של שטראוס מרגש. לכאורה נדמה כי הוא מאולתר, בהחלט נכתב לו טקסט. הטקסט מגיב לקהל והקהל נשאב לאינטראקציה המשותפת. התחושה מפתיעה בתחילה, אך ככל שהקהל זורם, העסק נהיה מרתק יותר. אהבתי ומקווה לעוד הרבה מזה.

רעיון וביצוע : ניר שטראוס
יוצרים: ניר שטראוס וגל סלומון
עיצוב אמנותי: גל סלומון

ניר שטראוס הוא שחקן ויוצר טלוויזיה, תיאטרון וקולנוע, משורר, מנהל אמנותי יזם תרבות. זוכה פרס נבון ליוצרים בראשית דרכם מטעם משרד התרבות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן