Skip to content

"קונצ'רטו לקולנוע" בסימן מוסיקה ומחול בסינמטק ירושלים

מחוות קולנועיות לצביקה פיק, איב מונטאן, אנדרה פרווין, נינה סימון, פינה באוד, קווין ובז'אר, ארני לורנס, עם יצירות כמו בלט לחיים, מניפסט לגוף המבוגר, בלט בסערת רגשות, "הנשמה שבכינור" ועוד. במפגשים בינתחומיים בשיתוף האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים ישולבו הרצאות על מוסיקה קלאסית, בלוז, היסטוריה, יצירת מחול או קונצרט חי, לפני הקרנת סרט באורך מלא.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"קונצ'רטו לקולנוע" העונה ה-30, סדרה משותפת לסינמטק ירושלים ולאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים חוזרת לעונה ה-30 ומזמינה ל- 15 מפגשים דו חודשיים בימי שבת בבוקר. כל מפגש כולל הרצאת על מוסיקה קלאסית, בלוז, היסטוריה המלווים בקונצרט או מופע מחול קצרים,  והקרנת סרט באורך מלא. הסידרה החלה בדצמבר 2023 ותימשך עד יוני 2024.

כשמוסיקה, מחול וקולנוע משלבים ידיים

סינמטק ירושלים בשיתוף האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים פתחו בדצמבר, את עונתה ה-30 של הסדרה שמציעה בוקר של שבת עם מוזיקה וקולנוע, בניהול האמנותי והפקה של קוסטל ספירמן וחנה אנגלרד. מפגשי העונה החדשה שנמשכת בין החודשים דצמבר ליוני, מתקיימים בימי שבת בבוקר, בשעה 11:00.  בקונצרטים ובהרצאות ייקחו חלק מורים וסטודנטים של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים לצד אמנים ומרצים אורחים.

הסרט "ימי הפיק"  הראשון בסידרת קונצ'רטו לקולנוע, שגם פתח בדצמבר את שבוע הקולנוע היהודי המשובח בסינמטק ירושלים. צילום יח"צ.

הסרט הדוקומנטרי על כוכב הפופ הישראלי צביקה פיק פתח את שבוע הקולנוע היהודי בדצמבר 2023

מפגש הפתיחה לסדרה שנערך ב-9 בדצמבר 2023, שנתן את אות הזינוק לשבוע הקולנוע היהודי בסינמטק ירושלים, והוקדש למאסטרו צביקה פיק, האמן והמיתוס.  פרופ' מיכאל וולפה נתן סקירה מרתקת על יצירתו של פיק, ותרומתו המיוחדת למוסיקה הישראלית . את ההרצאה ליווה קונצרט נפלא בביצוע מפתיע: קוראל אילוק שירה וגיטרה, דותן מושונוב פסנתר וניהול מוסיקלי, אביתר חרמש בס, ניר מרדן תופים. ההרכב המיוחד ביצע בתוכנית את השירים של פיק שהפכו עם השנים לקלסיקה ישראלית:  נאסף תשרי (מת אב ומת אלול), אני אוהב אותך לאה, לגור איתו, אין מדינה לאהבה ועוד. ימי הפיק היה הסרט שהוקרן וחשף את סיפור חייו הדרמטי של צביקה פיק, כוכב הפופ הראשון של ישראל, שלא נתן לאף נפילה להפריע לעובדה שהוא מלך, בעיני עצמו לפחות. זה היה מסע מרתק שניסה לפצח את אישיותו של אחד האמנים הכי מפורסמים, וגם הכי מסתוריים, שהצמיחה התרבות הישראלית.

נושא המפגש של ה- 16.12.2023 היה:  רגעי המוזיקה הקסומים: מנוחין וקאראיאן מנגנים מוצרט . כמו מבצעים רבים אחרים מהשורה הראשונה, הכנר יהודי מנוחין הטביע חותמו בפרשנויות שהפכו יצירות ידועות למזוהות עמו. היכן נגמר המלחין ומתחיל המבצע?. עוד בדצמבר 2023  ארני לורנס – דרכו של חלום "שמעתי קשת בענן"  וחשף את סיפורו של ארני לורנס המוסיקאי האגדי. 

תוכנית המפגשים לשנת 2024

13.01.24 מניפסט לגוף המבוגרמרצה: גלית ליס. בתוכנית: הופעה של רקדניות מבית הספר "גילה" לתנועה ואמנות הבמה לנשים בגיל הבוגר. הסרט גברים ונשים בני 65 ויותר בבימוי לילו מנגלסדורף יוקרן אחרי דבר המבוא ויצירת המחול החיה על במת אולם 1 של הסינמטק.

מחווה לגוף המבוגר. פינה באוש מחפשת רקדנים מבוגרים. צילום יחצ

"דרושים גברים ונשים בני 65 ויותר", בישרה מודעה שנדפסה בעיתון מקומי בעיר וופרטאל שבגרמניה. את המודעה פִרסמה הכוריאוגרפית פינה באוש, שביקשה ללמד אנשים מבוגרים וחסרי הכשרה קודמת מחול מודרני. סרט דוקומנטרי רגיש ושופע הומור העוקב אחר תהליך הלימוד, החזרות והקשיים הפיזיים והנפשיים של הפנסיונרים שהפכו לרקדנים. ההקרנה באדיבות מכון גטה.

20.01.24 מחווה לאנשי אחורי הקלעים מורשתו של במאי הסרטים כריסטופר נופן בעיצוב סרטי מוזיקה במגוון סוגות ואמירות. הרצאתו של פרופ' מיכאל וולפה תלווה בקונצרט בביצוע שלישיית עתר – עפר שלי פסנתר, טניה בלצר כינור, אנטון אנדרייב צ'לו. בתכנית: מבחר יצירות לשלישיית פסנתר של שוברט, מנדלסון, ברהמס ומרק לברי.

להאזין דרך העדשה – סרטיו של כריסטופר נופן

בריטניה 2021 | 90 דקות | אנגלית | תרגום לעברית

בימוי: מתיו פרסיבל

סרט על הקריירה החלוצית של הקולנוען כריסטופר נופן שייסד את אחת מחברות ההפקה העצמאיות הראשונות בשנות ה-60, ערש לידתם של סרטי המוזיקה התיעודיים, בעלי גישה ייחודית וזווית חדשה ואינטימית. בין מושאי דיוקנאותיו החלוציים נמנים דניאל ברנבוים, ז'קלין די־פרה ויצחק פרלמן.

27.01.24 האמנים ששרדו את התופת. לציון יום השואה הבינלאומי, הסרט העוקב אחר הצ'לנית אניטה לסקר־וולפיש ואמנים נוספים בני דורה, כאלה שנספו וכאלה ששרדו, משני עברי המתרס. הרצאתו של פרופ' מיכאל וולפה תלווה בקונצרט בביצוע מלאכי רוזנבאום, פסנתר. בתוכנית: ויקטור אולמן – סונטה מס' 7 לפסנתר

הצ'לנית מאושוויץ והמאסטרו

בימוי: כריסטיאן ברגר

ניטה לסקר־וולפיש היתה רק בת 17 כשהגיעה לאושוויץ. כשנשאלה מה היא יודעת לעשות, ענתה: "אני רק ניגנתי בצ'לו". "מצוין, יש לנו תזמורת", אמרו לה, וכך ניצלו חייה. וילהלם פורטוונגלר היה מנצח גאוני שהמשיך לשרת את המשטר הנאצי. סיפורם ממחיש את התזה שלפיה המוזיקה מילאה תפקיד מרכזי במשטר הנאצי.

10.02.24 בלט בסערת רגשות תנועת האושר והצער ביצירתו של מוריס בז'אר.

לאחר הרצאה של שני תמרי־מתן יהיה קונצרט בביצוע יניב לוי שירה, אבישג רובין שירה, אבנר סיטרוק גיטרה חשמלית, עמית שי גיטרה בס, אליזבת גברמדהן פסנתר, יואב טנא תופים. בתוכנית: מהרפרטואר של להקת קווין – Love of My Life, Somebody to Love ועוד

קווין ובז'אר: בלט לחיים. צילום יחצ

קווין ובז'אר: בלט לחיים בריטינה, 2018

בימוי: לין וייק

הסרט מגולל את סיפור היצירה וההצלחה "בלט לחיים", שיתוף פעולה ייחודי בין שלושה מותגי תרבות ענקיים: להקת קווין, מעצב האופנה ג'יאני ורסאצ'ה והכוריאוגרף ואיש החזון מוריס בז'אר. אגב כך מוצג המיזוג האולטימטיבי בין המלודיות הסוחפות של קווין והחן והתנועה השמימיים של הבלט.

24.02.24 הנשמה שבכינור

הכינור הוא אחד מכלי הנגינה העתיקים ביותר, וכל כינור בפני עצמו, בלי קשר למוזיקה המנוגנת באמצעותו, הוא יצירת אמנות. והפעם המרצה הוא: רון רגב. את הרצאתו ילווה קונצרט בביצוע רועי שילוח כינור רון רגב פסנתר. בתוכנית: סזאר פרנק – סונטה בלה מז'ור לכינור ופסנתר

12 כינורות נפלאים

בימוי: ג'רלד פוקס

הכנרת ההולנדית ז'אנין יאנסן קיבלה הזדמנות חד פעמית: לנגן על 12 כינורות הסטרדיוואריוס הטובים בעולם. אנטוניו סטרדיווארי, בונה הכינורות המפורסם מקרמונה, הקדיש את חייו ליצירת הכלי והצליל המושלמים. הבמאי ג'רלד פוקס הצליח לתעד את הניסוי המרתק ואת התשוקה משובבת הנפש של יאנסן.

02.03.2024 קרנבל של גוונים ואיכויות

על המלחין המופלא קאמי סן־סנס, ירצה פרופ' מיכאל וולפה. נגני הקונצרט במפגש בביצוע שלישיית אלכסנדר הם: נתאי צרי כינור, אלה טובי צ'לו, מיכל טל פסנתר; עם טלי קרביץ ויולה. בתוכנית: סן־סנס – רביעיית פסנתר בסי במול מז'ור, אופוס 41.

סן־סנס החמקמק

בימוי: דויד אונגר

קאמי סן־סנס, נגן עוגב, פסנתרן נערץ ומלחין בלתי צפוי של יותר מ-600 יצירות. סרט תיעודי זה מרים את המסך מעל חייה ואישיותה של רוח חופשית וחמקמקה זו. לאורכו, מוזיקולוגים ומוזיקאים מזכירים את תרומותיו הרבות של המלחין החדשן והמורכב הזה, שזכה לשבחים במהלך חייו ויצירותיו ממשיכות לרגש עד היום.

16.03.24 איב מונטאן – השיר שדומה לנו

לאחר הרצאה של דניאל בן־שושן הולן ינוגן קונצרט בביצוע גיא פרטי פסנתר וניהול מוזיקלי, עדן הולן שירה. בתוכנית: "עלי שלכת", "תחת שמי פריז" ועוד. הכניסה למפגש זה תתאפשר רק למנויי הסדרה שישריינו כרטיסים מראש.

איב מונטאן. צילום יחצ.

הכל אודות איב (מונטאן) בימוי: איב ז'ולן

יותר מ-30 שנה לאחר מותו, איב מונטאן הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות הצרפתית. גוון קולו הייחודי הפך כל שאנסון ללהיט, ונוכחותו הבימתית הפכה אותו לכוכב קולנוע בינלאומי. באמצעות קטעים מסרטיו, שיריו וחומרי ארכיון נדירים משרטט סרט זה את נסיקתו המטאורית של בן המהגרים שהפך לכוכב ענק ולאקטיביסט פוליטי־חברתי.

06.04.2024 אנדרה פרווין – מלחין, פסנתרן, מנצח, מאלתר ועוד

דורון סולומון ירצה על אישיותו המרתקת של המוזיקאי אנדרה פרווין, שהעביר את רוב זמנו במטוסים ובבתי מלון והיה בעל חוש הומור ייחודי וממכר. הקונצרט במפגש יבוצע על ידי קארין שיפרין מצו־סופרן וטל זילבר על הפסנתר. בתוכנית: מבחר יצירות מהרפרטואר הקלאסי והג'אז, מאת שוברט, ביזה, גרשווין, ג'ורג' שירינג ועוד

אנדרה פרווין, מוזיקאי

בימוי: טוני פאלמר

בשנות ה-90 העלה הפסנתרן, המלחין והמנצח אנדרה עיבוד אופרה ל"חשמלית ושמה תשוקה" . זה היה אחד האירועים האמנותיים הבולטים של העשור. תיעוד העבודה על האופרה בחדר החזרות חושף לעינינו ולאוזנינו את גישתו האמנותית של פרווין, לצד קטעים נרחבים מהאופרה עצמה. התוצאה היא עונג צרוף.

13.04.2024 המיומנות שבאמנות המוזיקאי המבצע דומה לעתים ללוליין בקרקס. לאורך ההיסטוריה, אמנים רבים רכשו לעצמם מוניטין של אשפים בכלי הנגינה שלהם והצליחו לשבות את לב הקהל במופעי להטוטים מוזיקליים מעוררי השתאות

במפגש הרצאה של ד"ר רון רגב וקונצרט בביצוע רון רגב פסנתר. בתוכנית: יצירות מאת בטהובן, שופן, ליסט, ברהמס ורחמנינוב

מאוריציו פוליני, מידו של המאסטר – פרופיל מוזיקלי

בימוי: ברונו מונסנז'ון

דיוקן קולנועי שסוקר את הקריירה המוזיקלית של הפסנתרן מאוריציו פוליני, את המלחינים שעמם התרועע ושיתף פעולה (לואיג'י נונו, קלאודיו אבאדו, פייר בולז ועוד), את הרפרטואר שלו (באך, ורדי, שופן, שנברג, נונו, בולז, שטוקהאוזן) ואת מחויבותו הפוליטית.

 

04.05.2024 מהות הבלוז היא רגש – אם אני לא מרגיש את זה, אני לא יכול לנגן את זה. 

הפעם תרצה יוליה פלדמן־כץ. הקונצרט שילווה את הרצאתה יהיה בביצוע יוליה פלדמן־כץ שירה, אריאל ברט מפוחית, איליה סילצוב גיטרה, מיכאל אדוארדס קונטרבס, יקי לוי תופים. בתוכנית: Lead Belly – Everyday I have the blues, Wade in the Water – work song, James Cotton – The blues keep falling, and more

ג'יימס קוטון: חיים בבלוז

בימוי: בסטור קרם

אף שג'יימס קוטון הוא אחד ממוזיקאי הבלוז המשפיעים שפעלו אי פעם, שמו אינו מאוד מוכר. כנגן מפוחית ומוזיקאי וירטואוז, קוטון הוא אחד האחראים הראשיים לצליל המודרני של הבלוז. הסרט שלפנינו מעניק לקוטון את הכבוד שהוא ראוי לו, ומספק גם מוזיקה משובחת והנאה גדולה.

18.05.2024 פרוקופייב והמוזיקה הרוסית – מסורת פוגשת בחדשנות

מרצה: ד"ר טל זילבר. הקונצרט יבוצע על ידי טל זילבר פסנתר, אורי ויסנר־לוי כינור. בתוכנית: פרוקופייב – סונטה מס' 2 לכינור ופסנתר

יומנו הבלתי גמור של פרוקופייב

בימוי: יוסף פייגנברג

דבר אחד אפשר לומר בביטחון לגבי סרגיי פרוקופייב: הוא היה גאון מוזיקלי ואחד המלחינים הגדולים של המאה ה-20. יומניו האישיים מסייעים לפענח את התעלומה שאופפת את דמותו. דרך מילותיו, יחד עם הפריזמה שמספקות כמה מיצירותיו המוזיקליות המרהיבות ביותר, הסרט חוקר את חייו ואמנותו של המלחין הדגול.

08.06.2024 נינה סימון – הכוהנת הקלאסית של המוזיקה השחורה

ד"ר רועי בן־סירה ירצה. הקונצרט המלווה יבוצע על ידי יוליה פלדמן־כץ שירה, רועי בן־סירה פסנתר, מיכאל אדוארדס בס, יקי לוי תופים. בתוכנית: משיריה של נינה סימון – My Baby Just Cares for Me, Feeling Good, I Loves You Porgy  ועוד

נינה סימון המדהימה. צילום יחצ.

נינה סימון המדהימה בימוי: ג'ף ליברמן

הסרט מתחקה אחר שורשיה ועלייתה לגדולה של נינה סימון, את התפתחותה בקרב האינטליגנציה של הארלם, את תהליך יצירתם של יותר מ-30 אלבומים, את פעילויותיה הציבוריות, את ההכרזה על זהותה הייחודית באמצעות הסגנון, האופנה והמיניות שלה ואת הדרך שסללה לבנות מחדש את הקריירה שלה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן