Skip to content

בית המשפט המחוזי בחיפה: התפרעות של מתיישבים ישראליים בשטחים עלולה לגרום לפעולות נקם בתוך ישראל

שופטי בית המשפט המחוזי החמירו בחודש מאסר את עונשם של שלושה פלסטינים ששהו בישראל ללא רישיון כניסה וציינו כי למרות שהשוהים חסרי עבר פלילי ועבדו בישראל עד פרוץ המלחמה, הרי שהתפרעות מתנחלים ופגיעה בפלסטינים בשטחים, עלולה להוות טריגר לפעולת נקמה מצד שוהה לא חוקי בישראל - גם אם הוא ללא עבר פלילי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בחיפה קבל הבוקר (חמישי) את ערעור המדינה על קולת עונשם של שלושה פלסטינים ששהו בישראל ללא רישיון כניסה, לאחר שבית המשפט בעכו גזר עליהם חודש מאסר. גזר הדין עליו החליטו השופטים יהיה מאסר שנע בין חודשיים לשלושה חודשים. בית הדין ציין כי למרות שהשלושה אינם בעלי עבר פלילי ושהו ברישיון בישראל פעמים רבות לצרכי עבודה, הרי שמאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, "רבים מהשוהים הבלתי חוקיים מגיעים ארצה בתום לב על מנת לשבור שבר עבור בני משפחתם המתגוררים באזורים מוכי אבטלה".

מימין לשמאל – ע. וינברג, ע. קוטון ו-א. לוי (צילום: אתר בתי המשפט)

השופטים אבי לוי, ערן קוטון ועירית וינברג ציינו כי "איננו כופרים בטענה זו. דא עקא, שבענייני ביטחון, אין ניתן להסתמך על הערכות ועל השערות סטטיסטיות כבסיס לפעולה. אין ניתן להעלים עין מכניסה סיטונית של עשרות אלפים מדי יום מתוך מחשבה שרובם המכריע והמוחלט הם תמימים וכאלה שאינם מבקשים להרע".
לקריאת פסק הדין לחצו כאן
בתוך כל אלו השופטים מבינים כי "די במפגעים בודדים, הנכנסים במהלך חודשים, על מנת להמיט אסון רב נפגעים על תושבי הארץ. כידוע, עם תרחיש שכזה, אין שום עם חפץ-חיים יכול להסכין. וישאל השואל, מדוע על תמי הדרך לשלם מחיר (בענישה עודפת) בגין מעשיהם ותכניותיהם הזדוניות של אחרים? התשובה היא פשוטה: ככל שתופעת השהייה הבלתי חוקית היא נרחבת ומפושטת יותר ומדיניות הטיפול בה ספורדית". בית המשפט הוסיף כי אינו מתעלם מהעובדה שפרעות מתנחלים בשטחי יהודה ושומרון בפלסטינים מוסיפות "טריגר" נוסף לאירועים שעלולים להוביל למקרי אסון. "זאת יש לזכור, מצייןנים השופטים: הסיכון הנשקף משוהה בלתי חוקי איננו בהכרח פרי של מחשבות זדון המקננות בו ביום כניסתו ארצה שלא כחוק. בהחלט ייתכנו מזנקים ("טריגרים") שונים ומשונים העלולים להביאו לכלל "שינוי לבבות" תוך כדי השהות בישראל. קראנו ואף שמענו על מקרים בהם שוהים בלתי חוקיים החליטו לפגוע באזרחי המדינה על רקע סכסוך עבודה עם מעסיק; על רקע איום על חייהם או על חיי בני משפחתם מצד גורמי טרור; על רקע אירועים בעלי גוון לאומני כגון הריסת בתי מחבלים, התפרעות של מתיישבים ישראליים בשטחים, שריפת שדות או עצים בשטחים; לנוכח פיגועי טרור אשר בוצעו בתוככי ישראל; מותו של פלסטיני כתוצאה מפעולת כוחות הביטחון ועוד כהנה וכהנה. גם זהו סיכון אשר יש להתחשב בו עת מגבשים מדיניות ענישה ביחס למעשה הכניסה והשהייה הבלתי חוקית בישראל.
בסיכומו של דבר עונשם של על שניים מהשלושה ששהו בישראל כחודש ללא רישיון,  יזן עתמאן ושאדי עאיד, יעמוד על 2 חודשי מאסר במקום חודש ועונשו של עאדל דרויש ששהה בישראל 3 חודשים ללא רשיון, עימוד על 3 חודשי מאסר. על השלושה גם הוטל קנס כספי בסך אלף שקלים לכל אחד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן