Skip to content

מערת קוסקר במרסיי

הביקור במערת קוסקר המשוחזרת הוא מפגש מרגש עם אומנים פרהיסטוריים. שייט של שלושים וחמש דקות בתפאורה מרהיבה תוך צפייה בציורים ותחריטים של בעלי חיים על קירות המערה. את הביקור משלימה גלריה המציגה את אותן חיות בגודל טבעי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הביקור במערת קוסקר (La grotte Cosquer) המשוחזרת במרסיי הוא חוויה ייחודית שאין לוותר עליה כשנמצאים בעיר. המערה המקורית התגלתה ב-1985 על ידי הצוללן המקצועי אנרי קוסקר בפארק הקלנקים הלאומי ליד כף מורז'יו, בין מרסיי לקסיס. הציורים הראשונים תוארכו לשלושים ושלושה אלף שנים לפני זמננו והאחרונים לתשעה עשר אלף שנים לפני זמננו (התקופה הפלאוליתית).

לוח הסוסים במערה המשוחזרת (צילום: יח"צ מוזיאון ו-וויקימדיה)

הקדמונים שפקדו את המערה יכלו להגיע אליה ברגל אך כיום, וזאת מאז תשעת אלפים שנה, המערה נמצאת כמעט כולה מתחת לפני הים (37 מ'), שוקעת עוד ועוד. בספטמבר 1991 קרתה תאונה קטלנית שבה איבדו חייהם שלושה חוקרי מערות מגרנובל לאחר שלא מצאו את הדרך מהמערה החוצה. יומיים לאחר האסון הודיע קוסקר למנהלת ענייני הים על גילוי המערה. ההכרזה הרשמית איפשרה לרשויות לסגור את המערה כדי למנוע צלילות לא מבוקרות. כך התחיל מיזם לימוד ושימור תגלית המערה, ולא רק בגלל הסיכונים הבטיחותיים לחיי בני אדם כי אם גם בגלל היעלמותה העתידית של המערה שתיקבר במים. חלק מהציורים כבר נמחקו והמערה כולה לא תחזיק מעמד בפני המים השוטפים אותה ותוצף כליל. היה דחוף, אם כן, להעתיק את הציורים ולשחזר את המערה. משימה זו התאפשרה הודות לסריקה תלת ממדית של המערה המקורית. השיחזור עונה על  צורך שימור הציורים וכלל האתר וגם מאפשר לקהל הרחב (מיליון מבקרים מאז פתיחתו בקיץ 2022) לבקר בהעתק כמעט מדויק שלו (קטן במעט מהמקורי).
מוזמנים לצפות בסרטון מרתק על אחורי הקלעים של מערת קוסקר השנייה:

התוצאה הסופית של שיחזור המערה וציוריה עוצרת נשימה. שייט בקרון קטן מאפשר ליושבים בו לצפות בפלא המערה התאומה על פני מאתיים עשרים מטרים. נטיפים וזקיפים מרהיבים מעוררים התפעלות, יצירות של הטבע, אליהן מתווספות יצירות של בני אדם: הציורים והתחריטים של בעלי חיים שחיו באזור בתקופה ההיא שהאקלים בו היה אז כמו זה כיום של איסלנד: ביזונים, שוורים, אנטילופות סייגה, איילים, צבאים, יעלים, אריה מערות (תת מין נכחד), פינגווינים גדולים (מין נכחד), כלבי ים.

הגלריה בקומה השלישית של המוזיאון (צילום: אורנה ליברמן)
שלושת הפינגווינים הגדולים בריקוד חיזור, ציור נדיר במערה ששוחזר להפליא (צילום: אורנה ליברמן)

כמו כן גם טביעות ידיים וצורות גיאומטריות. כשיוצאים מהשייט, צופים בסרט מרהיב בן עשר דקות על גילוי המערה. לפני שנכנסים למוזיאון, מצד שמאל לגשר, אפשר לראות את ספינתו של אנרי קוסקר  ששופצה לצורך הצגתה. אחרי הצפייה בסרט, עולים לקומה השלישית שבה מוצגים פוחלצים של בעלי החיים המצוירים או החרוטים על קירות המערה. בגלריה זו יש מידע רב נוסף על המערה והתקופה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן