Skip to content

החמרת תנאי הסף לכניסת ערביי ישראל לאל-אקצה

בניגוד לחוות דעת מקצועיות, בניגוד לעמדות משטרה, בן גביר מחפש להצית. מדוע השר לביטחון לאומי מציב דרישות קיצוניות בסוגיית כניסת מתפללים לאל-אקצא בחג הרמאדן הקרב?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים אלה, כבכל שנה, מתנהלים דיונים בקשר להגבלת כניסת מתפללים מוסלמים לאל-אקצא בימי חג הרמאדן. בימים כתיקונם הדרגים המקצועיים במערכת הביטחון שוקלים את המידע המודיעיני מול המצב בשטח ומגבשים המלצה לממשלה בדבר הגבלות כניסה לפי מספר המתפללים גילם והאם הם אזרחי ישראל או תושבי השטחים. השנה, לאור המצב הבטחוני הקשה בגבולותיה הצפוניים והדרומיים של המדינה ולנוכח פעילות הסיכול המוגברת בשטחי הגדה והאחריות אותה מגלים ערביי ישראל המליצו כוחות הביטחון להגביל כניסת מתפללים מהשטחים מתחת לגיל 60 ולמתפללות מתחת לגיל 50. לגבי מתפללים שהם ערביי ישראל עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שבניגוד לתושבי השטחים על ערביי ישראל לא ניתן הגבלה גורפת אלא אישית. כלומר, אם יש חשד מבוסס כנגד מאן-דהו שנוכחותו במקום הקדוש תהווה סכנה ביטחונית ניתן להגביל את כניסתו לשם. לעומתם דורש השר בן גביר להגביל כניסת מוסלמים ללא קשר לאזרחותם, מתחת לגיל שבעים להר הבית. בדיון הממשלה שנערך ביום ראשון השבוע התקבלה דעתו של בן גביר בקשר להגבלה הגורפת של אזרחי ישראל המוסלמים על כניסה להר הבית. סוגיית הגיל נותרה שנויה במחלוקת. כרגע, לא ברור מה תהייה תוצאת דיונים אלה וסביר, כמו במקרים אחרים, שההכרעה הסופית תיפול ברגע האחרון ולא מן הנמנע שגם בג"ץ יידרש לעניין.  נתניהו, מעדיף לצרכיו האישיים שלא לטלטל את הקואליציה שלו ונכנע למעשה לתכתיבי השר הימני קיצוני בן  גביר שיונק את מורשתו מתנועת כהנא שהוצאה אל מחוץ לחוק.

מסגד אל אקצה (צילום ארכיון: שי קנדלר)

ניתן להעלות שאלות רבות בנושא זה, בראשן מדוע לא מתקבלת דעת גורמי המקצוע המצמצמת את המגבלות על המתפללים ונמנעת מהחלטה גורפת לגבי ערביי ישראל שבעימות האחרון לא נגררו לחיכוך כלשהו עם מדינת ישראל. מדוע הממשלה אינה קשובה להמלצות הדרג המשפטי ומדינות העולם. ומה תהייה תוצאת התערבותו של בג"ץ בהחלטות ממשלה, הפעם בעת מלחמה? על פניו נראה שוב כי הממשלה מתיישרת לפי מדיניות הימין יהיו התוצאות אשר יהיו בסופו של יום, אנשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט לא מצליחים להוות אופוזיציה יעילה למהלכי הימין המשיחי וספק אם אי פעם יכלו. כל אלה ידועים לרבים מאיתנו. רצינו לשמוע מה דעתם של מוסלמים בנוגע לענייני מוסלמים דתיים.

בן גביר בעת מצעד הדגלים (צילום ארכיון: שי קנדלר)

הצעות בן גביר מהווה סכנה מוחשית להידרדרות המצב הביטחוני

לשם כך פנינו ושוחחנו עם סאלם חורייה (השם שונה לבקשתו ושמו האמתי שמור במערכת) תושב מזרח ירושלים. סאלם בן השבעים, נולד וגדל בשכונה חרדית בירושלים של פעם ומשפחתו התגוררה שם ביחסי שכנות טובה עם היהודים והוא מכיר את התרבות היהודית ומיטיב להתבטא בעברית. סאלם, כאמור כיום תושב מזרח ירושלים, מכיר את המצב לפרטיו והביע צער על ההחלטה המסתמנת. הוא רואה בה סכנה להחמרה במצב הבטחוני ומבחינתו האחריות האישית היא על השר בן גביר בו הוא רואה פרובוקטור סדרתי. הוא משוכנע שתהה החלטת הממשלה אשר תהא העיסוק של הממשלה בנושא נעשה בידיים לא נקיות. משכך, ובהתאם להערכות גורמי הבטחון, ישנה סכנה מוחשית להתדרדרות במצב הבטחוני. במצב זה יוכל השר בן גביר לחזור לקהל בוחריו, שרק הם בראש מעייניו ולא תושבי האזור, ולטפול את האשמה על ראש הממשלה, השמאל, בג"ץ, וכך בדם חפים מפשע יקושש עוד קולות מקרב מצביעיו הקיצוניים.

ערביי ישראל רואים את פעילות הימין כחלק מניסיונותיו להשתלט על ירושלים המזרחית

תןשב נוסף שחי במזרח ירושלים, עבדאללה אבו סיב (השם שונה לבקשתו ושמו האמתי שמור במערכת), ענה לנו באופן דומה. "החלטות אלה הן חל ממסע מתוכנן לתדלק את האווירה הנפיצה ממילא ולהביא להתלקחות".
אבו סיב הבהיר כי תושבי ירושלים כמו גם ערביי ישראל רואים את פעילות הימין הקיצוני על כוונותיו להשתלט על ירושלים המזרחית וחלק ממסע זה הוא הריסות בתים במזרח ירושלים. כך לפני מספר ימים נהרס ביתו של פחרי אבו דיהא במזרח העיר וגם כעת בעודנו משוחחים מתבצעות הריסות בתים במזרח העיר. לדבריו הטיפשות היהירה של ההנהגה הישראלית שהיא קיצונית ומושחתת תביא אותה לסופה כשבדרך את המחיר משלמים האזרחים הפשוטים. לדבריו הפרובוקציה הישראלית היא חלק ממטרה לשמר שילטון של קיצוניים החרדים משחרדים מפני אפשרות לשלום ודו קיום. ערביי ירושלים מאוכזבים – אומות העולם מדברות גבוהה גבוהה אך ממעטות לעזור לפלסטינים. לראייה לדבריו, מאז הדיונים בהאג נהרגו עוד 2000 פלסטינים ברצועת עזה והם חלק מ 48000 הרוגים במלחמה (מספר ההרוגים שישראל הרשמית מעריכה, קטן יותר), זאת מבלי שהעולם נוקט בצעד ממשי. ביקורי שר החוץ האמריקאי הם חלק מהמאמץ המלחמתי הישראלי ואין בהם ממש לקדם פתרון של שלום.

התלהמות מהעבר – ביקור חברי הציונות הדתית בבית מתנחלים בשיח ג'ראח – ביום פרוץ מבצע שומר חומות (צילום ארכיון: שי קנדלר)

אבו חומוס: כבר כיום ישנם הגבלות קשות על כניסת ערבים לעיר ולאל-אקצה

הפעיל המזרח ירושלמי הססגוני, אבו חומוס, בו צפינו לא מעט בהפגנות שיח' ג'ראח כנגד השתלטות גופי ימין קיצוני על בתי תושבים פלסטינים וניסיונות לסלקם מבתיהם, מסר לנו שהדיון הציבורי בנושא הגבלות ערביי ישראל בעניין כניסתם למסגד אל אקצה, אינו מדויק. לדבריו כבר כיום ישנם הגבלות קשות על כניסת ערבים לעיר ולאל-אקצה. כבר כעת ישל חשש מהתלקחות במזרח ירושלים לה גורמים גורמי ימין, רובם מצביעיו של בן גביר שנכנסים בהמוניהם לירושלים, על מנת להנציח שם את הדומיננטיות הישראלית על חשבון המוסלמים. אב חומוס מזהיר כי פעולה זו, אליה דוחף בן גביר, בימים אלה עוד לפני הרמאדן מתסיסה את השטח והיא מסוכנת מאוד.

התלקחות אזורית היא רק שאלה של זמן

גם פעיל הציבור מלוד ר.מ. (שמו שמור במערכת) חושש מההשלכות הקשות של המדיניות הישראלית והוא מוטרד מעצם מעשי האכיפה הקיצוניים שידרשו הכוללים חסימות והקמת מכלאות ענק ויובילו למצב מסוכן.  הוא מתריע כי בימים שהציבור הישראלי מוטרד מהמצב הבטחוני והאיום הקיומי עליו מתעוררת השאלה האם הוא מודע להשלכות המסוכנות של פעולות הממשלה והגורמים המשיחיים בתוכה על עתיד האזור. כאן המקום לציין כי  לאחר שהמלחמה הנוכחית תחלוף, מלחמה בה סביר שישראל תזקוף לזכותה הישגים צבאיים כאלה ואחרים. אבל ניצחון צבאי כזה או אחר לא יהווה תהליך של פיוס ויצירת חיים של כבוד ושלום הדדי. ללא מהלך אמתי לפיוס והכרה בזכויות שני העמים, דבר המובן למרבית הציבור בישראל, כמו גם לעולם כולו וארצות הברית בראש, התלקחות חוזרת, התלקחות אזורית כזו שתהווה איום קיומי על מדינת ישראל, היא רק שאלה של זמן.
כיום, לאחר הטבח הנוראי שאירע ב-7 לאוקטובר, כשהשוואת ההפתעה דומה להפתעת מלחמת יום הכיפורים מתבקשת מאליה, מעניין להיזכר בעדותה לפני וועדת אגרנט של אישה מיוחדת במינה שהצטיירה בסופו של יום כסרבנית השלום מול מצריים, ראשת ממשלת ישראל דאז, גולדה מאיר ז"ל,  כאשר בעדותה בפני הוועדה טענה כי לפני המלחמה, באסיפת בחירות, הזהירה …"כי כל עוד אין שלום אנחנו במלחמה."… את המחיר שילמה מדינת ישראל יומיים אחר כך.
לשאלות מגפון: מהי המלצת המשטרה לגבי מגבלות כניסה לירושלים ולמסגד אל אקצה כיום?
מהן המלצותיה בנוגע לכניסת ערביי ישראל למסגד בעת הרמאדן?
מהי מדיניות המשטרה בנוגע להריסת מבנים במזרח העיר בימי המלחמה?
האם יש חשש כי בעקבות כך תזלוג האלימות לירושלים ביתר שאת , בימי המלחמה?
מהי מידת מעורבות השר בן גביר בהחלטות אלו? 
ענו במשטרה: "איננו מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".

לעומת תגובה זו, תקף הבוקר בן גביר במהלך ראיון שנערך באולפן YNET, את בכירי מערכת הביטחון, שהזהירו מפני הגבלת הכניסה של ערבים ישראלים להר הבית במהלך חודש הרמדאן ואמר: "אני חושב שמי שכל הזמן רץ ומדליף ורץ ואומר כל הזמן: 'היי, הם יתרגזו, ולא כדאי להבעיר את השטח' – הוא בסופו של דבר עושה טעות חמורה ופוגע בביטחון של מדינת ישראל".

לשאלת מגפון שהופנתה לעיריית ירושלים: – מהי מדיניות העירייה בנוגע להריסת בתים במזרח העיר בעת מלחמה?, ענו בעירייה כי "עיריית ירושלים מחויבת לבצע את צווי בית המשפט וצווים מנהליים, בהתאם למועדים הקבועים בחוק ולצורך שמירה על הסדר הציבורי ושמירה על בטיחות הציבור. ביצוע צווי הריסה נעשה בהתאם להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט, בתיאום עם משטרת ישראל ובכפוף להערכת מצב."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן