Skip to content

יוהאן סבסטיאן באך – תערוכה מוסיקלית בירושלים

קנטטות חילוניות של באך והקשר שלהן למוזיקת הכנסייתית שלו הן נושא התערוכה המלווה את פסטיבל באך 8. באכסדרת מלון שלוש הקשתות בימקא ירושלים. בין כתבי הליברית המקוריים שיוצגו יהיו גם משנות 1727 ו-1737 לדרמות במוזיקה של באך "הרקולס בצומת", "איאולוס מרוגע", ו-"התחרות בין פואבוס ופן". 18-24 במרץ 2024, אכסדרת מלון שלוש הקשתות ירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לרגל פסטיבל באך הנערך בכל רחבי העולם ובישראל – בירושלים, בתל אביב, בחיפה וברחובות – בידי תזמורת הבארוק ירושלים, תוצג תערוכה על אחד המלחינים המוכרים והמוערכים בעולם. התערוכה תתקיים באכסדרת מלון שלוש הקשתות (ימקא הבינלאומית) לאורך כל שבוע הפסטיבל, הכניסה חינם.

מאז 2016, מוזיאון בית באך באייזנאך, גרמניה, הממוקם בעיר בה נולד באך בשנת 1685, מציג תערוכות המפרטות אודות המוזיקה אשר במרכז פסטיבל באך השנתי של תזמורת הבארוק ירושלים. התערוכה השביעית השנה מתמקדת בקנטטות חילוניות של באך ובקשר שלהן למוזיקת הכנסייתית שלו, הידועה יותר. שתי קנטטות כאלו, "הכו בתופים! הריעו בחצוצרות" (Tönet ihr Pauken, BWV 214) ו-"עורו חצוצרות עליזות" (Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten BWV 207a), יבוצעו במהלך הפסטיבל השנה. התערוכה תוצג באכסדרת מלון שלוש הקשתות, ימקא הבינלאומית ירושלים, רחוב המלך דוד 26 מ-18 עד 23 במרץ. התערוכה תלווה על ידי מנהל המוזיאון ד"ר יורג הנסן שיוכל להדריך את המבקרים.

מנכ"ל מוזיאון בית באך באייזנאך עם תחריט של מלכת פולין מריה יוזפה מסקסוניה, אשר עבור יום ההולדת שלה נכתבה הקנטטה "הכו בתופים! הריעו בחצוצרות" אשר עומדת במרכז הפסטיבל ותבוצע בקונצרטים המרכזיים.  צילום יח"צ.

במהלך חייו, החזיק י. ס. באך משרות שונות: מוזיקאי כנסייתי בשנותיו הראשונות בארנשטאדט ובמילהאוזן, ומוזיקאי חצר בבגרותו בוויימאר ובקתן. בשנותיו האחרונות בלייפציג, הוכר רשמית כקנטור עבור מוזיקה כנסייתית והלחין מוזיקה לימי החג בכנסייה. באותם שנים בלייפציג באך כתב גם הרבה קנטטות חילוניות לחתונות, להלוויות, לימי הולדת ולאירועים חגיגיים-חילוניים אחרים. באך כתב גם "דרמות במוזיקה" – יצירות אופרה קטנות להופעה בבית קפה בלייפציג. על אף קיומן של מעל ל-200 יצירות קוליות לביצוע בכנסייה, רק כ-25 מהקנטטות החילוניות פרי עטו הגיעו אלינו עם טקסטים ומוזיקה.

מוצג היסטורי מקורי בתערוכת באך בירושלים. צילום יחצ

בכל זאת, בהרבה מקרים ניתן לשחזר את המוזיקה של היצירות שאבדו שכן באך עצמו השתמש לעתים קרובות ביצירות חילוניות אחרות שלו ביצירות אחרות. לדוגמה, באך השתמש מחדש במוזיקה של הקנטטה "הכו בתופים! הריעו בחצוצרות", שנכתבה ב-1733 ליום הולדתה של מלכת פולין מריה יוזפה מסקסוניה, עבור החלק הראשון של אורטוריית חג המולד שלו אשר בוצעה באותה שנה. שנתיים לאחר מכן, הלחין את הקנטטה "עורו חצוצרות עליזות" ליום השם של מלך פולין אוגוסט השלישי, ועבורה השתמש במוזיקה מקנטטה קודמת למינויו של פרופסור אוניברסיטת לייפציג שהופקה בשנת 1726. שתי הקנטטות יבוצעו במהלך הפסטיבל השנה.

התערוכה שתעלה בימקא הבינלאומית ירושלים, ממוזיאון בית באך באייזנאך, מסבירה את הקשר בין יצירותיו החילוניות של באך לקנטטות הכנסייתיות שלו על גבי שישה פאנלים. שני סרטים קצרים בעברית ובאנגלית יסבירו איך המוזיקה הכנסייתית התפתחה בזמן באך. בתצוגה יהיו כתבי הליברית המקוריים משנות 1727 ו-1737 לדרמות במוזיקה של באך "הרקולס בצומת", "איאולוס מרוגע", ו-"התחרות בין פואבוס ופן" שנכתבו להופעות בבית הקפה בלייפציג והיו היצירות החילוניות הפופולריות ביותר של באך בזמנו.

פסטיבל באך מעמיד את ירושלים, תל אביב, חיפה ורחובות בשורה אחת עם ערים מרכזיות בעולם המציינות בחודש מרץ את הולדת המלחין הדגול, יוהן סבסטיאן באך, בקונצרטים ובאירועים מגוונים. הפסטיבל, שמופק זו השנה השמינית ע"י תזמורת הבארוק ירושלים, חושף את הציבור בישראל לאספקטים מסקרנים ביצירותיו ולהשפעותיו על המוזיקה המערבית כולה – זאת, בשלל קונצרטים ואירועים מיוחדים בהשתתפות מוזיקאים אורחים מהארץ והעולם לצד אירועים חינמיים לקהל הרחב, בהם תערוכה מיוחדת ממוזיאון בית באך באייזנך, גרמניה.

בין ה-18 ל-23 במרץ השנה, תעלה תזמורת הבארוק ירושלים את המהדורה השמינית של פסטיבל באך – אירוע דגל שנתי שמביא אל במות ירושלים והארץ את מיטב יצירתו של גדול מלחיני הבארוק, י.ס. באך לצד המוזיקה של המלחינים שהשפיעו עליו, המלחינים שהוא השפיע עליהם ושל המוסיקאים העכשוויים שהשפעתו  על יצירתם ברורה. לרגל הפסטיבל יגיעו לישראל שלל אמנים מעולים מרחבי העולם, בהם המנצח פול גודווין והזמרים היימיש מקלרן (אנגליה), ריכרד רש (גרמניה), וקרן מוצרי (הולנד-ישראל). אלו יחברו לטובי המוסיקאים בישראל – נגנים מתזמורת הבארוק ירושלים, מקהלת אודיאנה, סולנים/ות והרכבים מרחבי הארץ ועוד.

יוהאן סבסטיאן באך – מנהל מוסיקלי וקנטור. תערוכה מבית המוזיקה של באך באייזנאך, גרמניה. אכסדרת מלון שלוש הקשתות, רחוב המלך דוד 26, ירושלים. 18-24 במרץ 2024. כניסה חופשית.

פתיחת התערוכה וקבלת פנים: יום ב', 18.3. בשעה 19:00. דברי פתיחה, רסיטל בנגינת יונתן ברק וכיבוד קל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן