Skip to content

"תהום רבה"- מופע מחול חדש בין המבול המקראי לטבח השבעה באוקטובר

"היצירה עוסקת בהיבטים של המושג תהום, תהום שמצאנו את עצמנו בה, תהום בה נמצאים החטופים, תהומות של כאב, עצב ופחד, אי ודאות וחשש קיומי" - תמרה מיאלניק. תיאטרון מחול ירושלים וצמד הפסנתרים טמי קנאזאווה ויובל אדמוני ביצירתו של חנוך בן דרור. הפרמיירה הערב בסוזן דלל בתל אביב.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תיאטרון מחול ירושלים וצמד הפסנתרים זוכי הפרסים טמי קנאזאווה ויובל אדמוני מציגים: "תהום רבה" מופע חדש  שנוצר בהקבלה בין סיפור המבול המקראי למלחמת ה-7 באוקטובר

היצירה "תהום רבה" הינה מופע חדש, ייצרי ומרגש של היוצר חנוך בן דרור, בליווי מוזיקה קלאסית חיה, שתעלה להקת תיאטרון מחול ירושלים. חנוך בן דרור, מי שהיה אחד הרקדנים הידועים והמוערכים בארץ, חוזר לבמה 20 שנה אחרי שפרש מתחום המחול כדי להתעמק בחינוך ובפילוסופיה, הפעם עם יצירה חדשה עבור להקת תיאטרון מחול ירושלים שמשלבת בין העולמות השונים.

צילום אילן חזן

היצירה "תהום רבה" נוצרה על רקע מלחמת השבעה באוקטובר ובהשפעתה. "עוד לפני המלחמה הרגשתי שמשהו ביקום הולך ומתערער. כל מה שלא הייתה לו תשתית חזקה מספיק לא עמד במבחן השינויים, כך קרה גם בחיי האישיים כאשר נישואיי התפרקו וגן הילדים שהקמתי נקלע לקשיים כלכליים", מסביר חנוך.

יצירתו של בן דרור עוסקת בהיבטים הדואליים של מושג ה"תהום". היא יונקת את השראתה מתפישת העולם האירידוסופית – תפישה הרואה בסיפור המבול המקראי אנלוגיה למצבנו הקיומי בהווה, הן במובן של הכחדת הישן והן במובן של יצירת הראשית מן החדש. לפי תפישה זו, עוברת האנושות אז וכיום, התמרה קוסמית גבוהה שמטרתה ניקיון. כל מגדלי ה"אגו" שהאדם בנה, כל הדעות מוצקות שיצר במטרה "להגן" על עצמו, כולם מתמוטטים כדי שהאדם יעסוק בעיקר בתיקון יחסים קרובים, בחינוך ילדים, בערכים ובמידות.

צילום אילן חזן

גם צמצום האנושות בימנו הוא בתחפושת אחרת; האנושות מתקשה ללדת את הנשמות האלוהיות באופן טבעי ונותרת חסרת אונים אל מול פגעי הטבע, האסונות, המגיפות והמלחמות הגובות מיליוני קורבנות מדי שנה. כדי לא להיכנס ל"כלא האנושי" בצורות שונות, בדימויים ובתעתועים, הופך האדם הנאור את התהום הרבה למהות ברה באמצעות התבודדות, הקשבה ויצירת התקשרות לאמת העצמית. הוא משיל את מלבושיו הרברבניים והמתעתעים ועומד בענווה אל מול האמת הערומה של ההבנה המאוחרת. הבריות יכולות לאהוב אותו יותר או פחות אך אינן יכולות לשופטו. הוא אמיתי, נאמן לעצמו ומשול ללהבת נר נשמה. כך על ידי תיקון עצמו תורם האדם לאיזון הכלל.

צילום אילן חזן

המופע הינו קמבק מרגש של בן דרור, אחד מבכירי רקדני המחול בארץ אחרי שני עשורים מאז שפרש מעולם הריקוד. בן דרור היה חבר בלהקת Tours Ballet de  בניהולו האמנותי של Jean Christophe Maillot , שימש כסולן בבלט קולברג האגדי בניהולו האמנותי של מאץ אק, בלהקת המחול הלאומית של ספרד בניהולו האמנותי של נאצ'ו דואטו ובלהקת בת שבע בניהולו האמנותי של אוהד נהרין. בנוסף שימש בן דרור כמנהל אמנותי של פסטיבל "גוונים במחול" ויצר יצירות ללהקות בארץ ובעולם. על יצירתו  Temps Blanc ללהקת דה דה דאנס הוענק לו פרס שרת החינוך, התרבות והספורט, ליוצר צעיר בתחום המחול.

תמרה מיאלניק, מייסדת להקת תיאטרון מחול ירושלים, שהוקמה לפני 40 שנה: "החלטתי למנות את חנוך למנהל אומנותי של הלהקה מאחר והוא רואה את הדברים כמוני ומחזיר עטרה ליושנה ללהקה. היצירה, כמו כל היצירות של תיאטרון מחול ירושלים מאז שייסדתי אותו, עוסקת בחברה הישראלית, בהיסטוריה של העם היהודי. היצירה כשמה כן הוא 'תהום רבה', עוסקת בהיבטים של המושג תהום, תהום שמצאנו את עצמנו בה, תהום בה נמצאים החטופים, תהומות של כאב, עצב ופחד, אי ודאות וחשש קיומי".

 לאורך כל המופע ינגנו צמד הפסנתרנים, זוכי הפרסים הבינלאומייםטמי קנאזאווה ויובל אדמוני. שיתוף הפעולה של הצמד והזוג בחיים טמי ויובל, עם הכוריאוגרף חנוך בן דרור, במופע אמנותי, התרחש לראשונה בפסטיבל פליציה בלומנטל בשנת 2006. 'תהום רבה' מהווה עבורם איחוד מרגש: "אחרי שנים רבות, חזרנו לשתף פעולה עם חנוך. לנגן על במה אחת עם להקת מחול זה משהו יוצא דופן וייחודי עבורנו, כמי שמופיעים כצמד לבדנו, או עם תזמורות. במופע ננגן על שני פסנתרי כנף יצירות מאת י.ס באך, ארוו פארט, ואת היצירה הווירטואוזית זיכרונות מדון ג'ובאני מאת פרנץ ליסט. העובדה שהמופע ילווה בנגינה חיה תעניק לצופים חוויה מלאה ומרגשת. על במה אחת הם יזכו לצפות ביצירת מחול ולצידה מופע תוך ביצוע קונצרטנתי – שזורים יחד". מספר יובל אדמוני.

קונספט, כוריאוגרפיה ועיצוב במה: חנוך בן דרור

פסנתרנים : טמי קנאזאווה ויובל אדמוני
רקדנים : דינה גיבר , יוסי צרפתי , ענבר טנזר , ויולה גספרוטי , לאורה וולרוונס,  ג׳ק ת׳ורפ בייקר, ולדיסלב לב שיינברג
הפקה וניהול חזרות: אליה אטיאס
עיצוב תלבושות : ירדן משה
מוסיקה : יוהן סבסטיאן באך: האריה הפותחת לווריאציות גולדברג פרלוד ופוגה 853 ברשימת יצירותיו (עיבוד לשני פסנתרים: פיטר בסלינג) פוגה 867 ברשימת יצירותיו (עיבוד לשני פסנתרים: פיטר בסלינג) ארבו פארט: (1976) Für Alina.פרנץ ליסט:זכרונות מדון ג'ובאני

עיצוב גרפי : אלינור קרני

תאורה: יעקב ברסי

וידאו: יערה ניראל

צילום: אילן חזן

מועדי המופעים

פרמיירה: יום ראשון, 31/3/2024 במרכז סוזן דלל בתל אביב

מופעים נוספים: 27/5/24,  20/6/24

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן