Skip to content

נא להכיר: אזוואד – מדינה חדשה של בני הטוארג בצפון מאלי

מורדי הטוארג לא התמהמהו, ולאחר שכבשו את טימבוקטו, הודיעו על הינתקותם ממאלי ועל הכרזת מדינה עצמאית. בינתיים, גוברת האנרכיה במדינה: מעשי ביזה המוניים מעלים את החשש למשבר הומינטארי וקבוצה סלפית חטפה דיפלומטים מאלג'יריה ומחזיקה אותם כבני ערובה. המערב אובד עצות מאת גרשון גירון המורדים משבטי הטוארג, שזכו לאחרונה להישגים גדולים במלחמתם בכוחות הממשלה בצפון מאלי, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מורדי הטוארג לא התמהמהו, ולאחר שכבשו את טימבוקטו, הודיעו על הינתקותם ממאלי ועל הכרזת מדינה עצמאית. בינתיים, גוברת האנרכיה במדינה: מעשי ביזה המוניים מעלים את החשש למשבר הומינטארי וקבוצה סלפית חטפה דיפלומטים מאלג'יריה ומחזיקה אותם כבני ערובה. המערב אובד עצות

מאת גרשון גירון

התנועה הלאומית לשחרור אזוואד
סמל התנועה הלאומית לשחרור אזוואד

המורדים משבטי הטוארג, שזכו לאחרונה להישגים גדולים במלחמתם בכוחות הממשלה בצפון מאלי, הכריזו אתמול על השטח שכבשו כעל מדינה עצמאית בשם אזוואד. מוסה אג טאהר, דובר "התנועה הלאומית לשחרור אזוואד" בישר באתר האינטרנט של התנועה ובתחנת הטלוויזיה פראנס 24: "אנו מכריזים בזאת על עצמאות אזוואד החל מהיום". לאחר מכן הוסיף כי בכוונת המורדים לכבד "את הגבולות עם מדינות אחרות".

ההכרזה באתר האינטרנט של התנועה הדגישה את "מחויבותה העמוקה ליצירת תנאים לשלום בר קיימא ולביסוס יסודות מוסדיים של מדינה המבוססת על חוקה דמוקרטית עבור אזוואד עצמאית". הוועד המרכזי של תנועת השחרור קרא לקהילייה הבינלאומית להכיר מיד במדינה העצמאית. הקהילייה הבינלאומית, החרדה מקריסת המדינה המערב אפריקנית, שהתפצלה בתוך שבועיים לאזור צפוני נשלט על ידי מורדים ולדרומי הנמצא בידי חונטה צבאית, נראית כאובדת עצות.

בינתיים, הולכת מאלי ומתדרדרת לאנרכיה של ממש. אתמול פרצו קיצונים אסלאמיים חמושים אל הקונסוליה של אלג'יריה בעיר גאו שבצפון מזרח מאלי וחטפו ממנה שבעה דיפלומטים. עדים סיפרו שהפושטים הניפו דגל שחור של התנועה הסלפית, המשמש כסמל המורדים האסלאמיים שכבשו את טימבוקטו וערים אחרות בצפון.

ארגון השחרור הודיע כי לנוכח כיבושו המוצלח של האזור שהם מכנים אזוואד, הם חדלים מפעילות צבאית החל מחצות יום שישי. "אנו מקבלים על עצמנו במלואם את התפקיד והאחריות המחייבים אותנו לשלום הטריטוריה הזאת. סיימנו קרב חשוב ביותר, קרב השחרור…. עכשיו מתחילה המשימה הגדולה ביותר", אמר אג אטאהר. הוא גינה את חטיפת הקונסות האלג'ירי ושישה מאנשי צוותו ואמר כי הארגון שאליו הוא עצמו משתייך מתנגד למעשה, אך נאלץ להשלים עמו בשלב זה.

נוודי המדבר אינם יחידים בצפון מאלי, ורבים סבורים שתנועת אנסאר דין בהנהגת ליאד אג גהלי – שהחלה לאכוף את חוקי השריעה – היא השלטת האמיתית באזור. בעוד בני הטוארג חוגגים את הצלחת מאבקם הנמשך שני עשורים ל"שחרור" מולדתם, עמיתיהם הקנאים כבר החלו לאכוף את חוקי השריעה בחלקים מצפון מאלי.

אזוואד
המדינה החדשה אזוואד. במערב חוששים כי שטחה נשלט בפועל על ידי קנאים אסלאמיים המזדהים עם ארגון אל-קאעידה

"ככל הידוע לנו, התנועה הלאומית אינה שולטת בדבר עכשיו.. ליאד הוא השליט והוא נמנה עם אל-קאעידה באזור המגרב האסלאמי", אמר מקור צבאי במאלי.

אי-היציבות מגביר את החשש כי לוחמים הנאמנים לארגון אל-קאעידה ומהווים, למעשה, שלוחה שלו באזור הסהל, הופכים את האזור למדינת הפקר ומדרדרים את המדינה למשבר הומניטארי חריף. ארגון אמנסטי הזהיר ביום חמישי כי צפון מאלי עלול להיקלע למשבר כזה, לאחר שהמורדים בזזו מזון ותרופות באזור המדברי, המתמודד ממילא עם מחסור במזון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן