Skip to content

הצעת חוק בכווית: עונש מוות לפוגעים באללה ובנביא

על רקע אי יציבות גואה בין סונים לשיעים בבחריין השכנה ועקב מעצרו של אזרח שיעי שהעליב את הנביא, אישר אתמול הפרלמנט הכוויתי חוק הקובע עונש מוות על פגיעה בכבוד אללה והנביא. בלוגר: "פסיקות מעין אלו נועדו לפגוע בחופש הביטוי ולהשתיק את כולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע אי יציבות גואה בין סונים לשיעים בבחריין השכנה ועקב מעצרו של אזרח שיעי שהעליב את הנביא, אישר אתמול הפרלמנט הכוויתי חוק הקובע עונש מוות על פגיעה בכבוד אללה והנביא. בלוגר: "פסיקות מעין אלו נועדו לפגוע בחופש הביטוי ולהשתיק את כולם"

מאת נועה גרבר

(אילוסטרציה: Wikimedia/Biswarup Ganguly)
"על העם הכוויתי להעניש את הבלוגר שפגע בנביא, אפילו אם הממשלה לא תעשה זאת" (אילוסטרציה: Wikimedia/Biswarup Ganguly)

הפרלמנט הכוויתי אישר אתמול (ה') תיקון לחוק העונשין של המדינה שקובע עונש מוות למי שיעליב את אללה, הנביא מוחמד או את נשותיו. הצעת החוק אושרה ברוב מוחץ: 46 מתוך 53 חברי הפרלמנט הצביעו בעדו, ביניהם כל חברי הקבינט. על מנת לאכוף את החוק עליו לעבור הצבעה שנייה בפרלמנט, שתיערך בעוד שבועיים.

העלבת אללה והנביא מנוגדת לחוק הכוויתי, ובכפוף לחוק משנת 1961, העונש על העבירה הוא מאסר שאורכו תלוי בחומרת ההתבטאות. אולם בחודש שעבר העלה צעיר כוויתי, חמד א-נאקי, ציוץ לחשבון הטוויטר שלו שנתפס כפוגע בנביא. הציוץ עורר סערה ציבורית במדינה וקולות רבים, ביניהם חברי פרלמנט, קראו להוציא את א-נאקי להורג. התיקון הנוכחי לחוק הוא תוצאה ישירה של הלחץ הציבורי בעניין זה.

א-נאקי עצמו, הנתון במעצר וממתין למשפטו, מכחיש את האישומים שיוחסו לו. על פי טענתו, חשבון הטוויטר שלו נפרץ, והוא עצמו אדם דתי שלא ייתכן כי יעלה הודעות פוגעניות לאסלאם. אולם הצרה של א-נאקי כפולה שכן הוא לא רק העלה ציוצים פרובוקטיביים – הוא גם בן למיעוט השיעי, המהווה כשליש מאוכלוסיית המדינה, והסערה הציבורית הנוכחית איננה דתית גרידא, אלא נוגעת ליחסים בין סונים לשיעים, עניין רגיש שהפך רגיש הרבה יותר עם פרוץ האביב הערבי.

את הדרישה להחמיר בעונשו של א-נאקי הובילו חברי פרלמנט סונים. חבר הפרלמנט ג'ומעאן אל-חרבש אמר כי "על העם הכוויתי להעניש את א-נאקי, אפילו אם הממשלה לא תעשה זאת". שר הפנים הכוויתי הבטיח "אפס סובלנות בטיפול במקרה".

ההמונים בכווית תופסים את הודעותיו של א-נאקי לא כעלבון לאסלאם, אלא כלעג לסונה. בהפגנה שנערכה לאחר מעצרו מול הפרלמנט הכוויתי הועלו קריאות נגד השיעה ובעד מותו של א-נאקי, ונשרפו דגלי איראן. כוחות הביטחון הוסיפו שמן למדורה כשטענו כי בידיהם הוכחות כי א-נאקי תמך בהפגנות כנגד המשטר בבחריין השכנה, שאורגנו בעיקר על ידי שיעים. בכווית רגישות גבוהה לכל פגיעה באיזון הרגיש בין השיעים לסונים בבחריין מתוך חשש שאי-היציבות יגלוש לתוך המדינה, והחשש בקרב שיעים במדינה הוא כי התיקון לחוק הוא ניסיון להשתיק מתנגדים פוליטיים.

חיים ומוות ביד הטוויטר

המקרה של חמד אל נאקי מזכיר מאוד מקרה דומה שהתרחש לפני כחודשיים בסעודיה, בה עיתונאי צעיר מן העיר ג'דה, חמזה קאשגרי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו באופן שנתפס כפוגעני כלפי הנביא ונעצר בשל כך. העונש בסעודיה על חילול כבוד הנביא ואללה הוא מוות, אולם קאשגרי חזר בו מהתבטאויותיו ועל כן לא הוצא להורג. על פי דיווחים של פעילים סעודים הוא עדיין נתון במעצר.

כמו כן, לפני שבוע נעצרו שני גולשים תוניסאים משום שהעלו קריקטורות של מוחמד בעירום לפייסבוק. בעקבות המעשה הם קיבלו עונש מאסר של שבע שנים. בלוגר תוניסאי שהתבטא בעניינם אמר השבוע כי "העונש שקיבלו שני הצעירים היה כבד, גם אם פשעם היה חמור. פסיקות מעין אלו הם דרכה של הממשלה לפגוע בחופש הביטוי, אפילו באינטרנט, ולהשתיק את כולם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן