Skip to content

מהכחדתו של הנמר הטסמני להצלת השד הטסמני

השד הטסמני, חיית כיס טורפת ודמויית כלב, לא מאוד עמידה למחלות. לרוע המזל תקפה אותם באחרונה מחלה מדבקת קטלנית, והיא מתפשטת במהירות. מאת שושי שמר בלוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השד הטסמני, חיית כיס טורפת ודמויית כלב, לא מאוד עמידה למחלות. לרוע המזל תקפה אותם באחרונה מחלה מדבקת קטלנית, והיא מתפשטת במהירות

מאת שושי שמר בלוך

הנמר הטסמני שנכחד היה חיית כיס טורפת דמויית כלב או זאב, עם גב מפוספס. הפרט האחרון מת בגן חיות בטסמניה בשנת 1936. כעת טוען מחקר משותף גרמני-אוסטרלי-אמריקאי, כי היתה לאוכלוסיית הנמרים הטסמנים תכונה שבישרה את הכחדתה – שונות גנטית מועטה.

מעצמותיהם של  14 פרטים שמתו לפני עשרות שנים ויותר בודד דנ"א ונתגלה שכולם היו מעין קרובי משפחה. לדעת החוקרים, הדבר הפחית את עמידותם לשינויים ולמחלות, ובסופו של דבר הביא להכחדתו של המין.

בעבר הרחוק, מסבירים החוקרים, חיתה אוכלוסיה גדולה של נמרים טסמנים באוסטרליה. שיטפון שארע לפני כ-10,000 שנה ניתק את טסמניה מהיבשת ובודד את אוכלוסיית החיות שחיתה שם, שנאלצה מאז להתרבות בינה לבין עצמה.  מאוסטרליה עצמה נדחק הנמר הטסמני ע"י טורף מתחרה שהגיע לפני כ-5,000 שנה: דינגו.

עם הזמן הגיעו לטסמניה מתיישבים מאירופה, שהחלו לגדל כבשים. אלה היוו טרף מועדף ע"י הנמר הטסמני. פרסים הוכרזו על כל נמר טסמני שהומת, וכך הפך ההרג של חיות אלה למקור פרנסה. בנוסף, הציעו  מוזיאונים לטבע בעולם תשלום עבור דגימות מאותן חיות מוזרות.

שד טסמני צעיר
שד טסמני צעיר (צילום: KeresH - ויקימדיה)

כיום נמצאת חיה דומה לנמר הטסמני בסכנת הכחדה. זהו השד הטסמני, חיית כיס טורפת ודמויית כלב אף הוא. גם בקרב השדים הטסמניים השונות הגנטית נמוכה מאד, וכך, כנראה, גם עמידותם למחלות. לרוע המזל, תקפה אותם לאחרונה מחלה מדבקת קטלנית, והיא מתפשטת במהירות. רק פרטים בודדים מצליחים להתגבר עליה ולהבריא.

על סמך המחקר על הנמר הטסמני, קוראים החוקרים להזדרז ולנסות להציל את השד הטסמני מהכחדה. וזאת ע"י ריבוי הפרטים שהבריאו בינם לבין עצמם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן