Skip to content

כשהנשר והקונדור ידאו יחדיו

כשהנשר והקונדור ידאו יחדיו: מושגים כמו 'פרמה-קלצ'ר' – 'תיירות עדן' ואף 'פאצ'ה מאמא' – אמא אדמה, קורמים עור וגידים בחוות ואדי ינשוף שליד ראש פינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מושגים כמו 'פרמה-קלצ'ר' – 'תיירות עדן' ואף 'פאצ'ה מאמא' – אמא אדמה, קורמים עור וגידים בחוות ואדי ינשוף שליד ראש פינה

מאת עירית רוזנבלום

חוות ואדי ינשוף. הצמחים משתפים פעולה
חוות ואדי ינשוף ליד ראש פינה. הצמחים משתפים פעולה

תחילה מריחים ריח עז של שושנים. שושנים של פעם. ואז מתגלות השושנים, מרהיבות, מדיפות ריח משכר. שושנים אלה גדלות בחווה האורגנית ואדי ינשוף, בין הכרמים והמטעים של ראש פינה. לפני 17 שנים רכשה טל בן סירה עשרות דונמים בוואדי, והקימה במקום את החווה החקלאית, אותה היא מטפחת לפי תורת הפרמה-קלצ'ר.

השושנים של ואדי ינשוף. גדולים ומשכרים. צילום עירית רוזנבלום
השושנים של ואדי ינשוף. גדולים ומשכרים. צילום עירית רוזנבלום

המונח פרמה-קלצ'ר (Permaculture)- משלב בין פרמה, מהמלה פרמננט – קבוע, תמידי, קלצ'ר – תרבות ו-אגרי-קלצ'ר – חקלאות. המונח תורגם לעברית כתרבות קיימא או תרבות עדן. מדובר בשיטות תכנון אקולוגיות של חקלאות, בנייה ותרבות בנות קיימא, שאותן הגו בשנות ה-70 של המאה הקודמת שני האקולוגים האוסטרלים, דיויד הולמגרן וביל מוליסון. הן מאגדות עקרונות של שמירה על הטבע, אורח חיים בריא ומעורבות בחיי הקהילה. בין העקרונות הללו יש שלושה כללים חשובים: למחזר, להשתמש בשימוש חוזר, להפחית.

בן סירה, שהיתה במשך שנים מורה ליוגה וכדרית, אומרת שהחקלאות האורגנית אינה מתייחסת לטבע כאל תעשיה: היא לא פוגעת בבעלי חיים, כולל בנחשים, אין תחרות בין הצמחים, אלא שיתוף פעולה ביניהם – כולל עם האדם: "הרעיון המוביל הוא שצמחים אדמה וחי, עובדים בשיתוף פעולה טבעי ומועיל זה עם זה. ומתוך כך נוצר שטח אדמה עם מערכת חיסון טבעי ואין צורך להשתמש בשום חומר נגד מזיקים, מלבד קומפוסט ומים".

לדבריה, בחקלאות תרבות עדן, מיושמת הגישה שהאדם צריך להשקיע פחות אנרגיה והיא הרמונית לסביבה. "קרו פה נסים", היא מספרת, "יש לאדמה כוח חיים שבדרך כלל לא נותנים לו לפעול. הצמחים צומחים מהר יותר, מערכת החיסון יותר גבוהה, והפירות הם בטעם של פעם". היא מגדלת עצי פרי, גפנים, פרחי נוי ובחממות – נבטים, צמחי תבלין כמו עלי ווסאבי ורוקט.

אפשר לבוא לחווה לסיור של כשעה, כולל טעימות מוצרים ותה צמחים ב-28 שקל לאדם,
סיור וסדנה להכנת מקל מרווה או הדרכה בגידול נבטים, טעימות ותה צמחים, מחירה 40 שקל לאדם. בחווה נמכרים גם מתוצרי המקום כמו שמן זית, זיתים כבושים, תערובות תבלינים וריבות.

 

פאצ'ה מאמא – אמא אדמה

בן סירה גם מעבירה בחווה בוואדי ינשוף סדנה של ארגון הפאצ'ה מאמא אליינס – "The pachamama alliance" – שכמוה מועברים במספר מקומות בארץ וכמובן בעולם. הפאצ'ה מאמא אליינס, ארגון ללא כוונת רווח שבסיסו בארצות הברית, נועד לחבר את ההווה אל העבר. תחילתו באקוודור, ביוזמה של זקני הילידים והשמאנים – המנהיגים הרוחניים – מדאגה עמוקה לאיום הגדל על אורח חייהם העתיק, ומהבנה ששורשיו משתרעים הרחק מעבר ליערות הגשם באקוודור – בעולם המודרני. חברו אליהם פעילים בעולם המערבי ולמשימתם שתי מטרות: האחת, שמירה ושימור של יערות הגשם על פני כדור הארץ על ידי חיזוק והעצמת הילידים, שהם מגיניהם הטבעיים, והשניה: לתרום ליצירת חזון של צדק וקיימות לכל. "אנשי התנועה שואפים לכך שאנשים מתרבויות שונות יחיו את החיבור העמוק יותר לאדמה, יכבדו את הטבע ואחד את השני", אומרת בן סירה.

לדברי בן סירה, לתרבויות ילידים ברחבי העולם יש אגדות ונבואות על התקופה שבה אנו חיים עכשיו, כתקופה משמעותית של שינוי לאנושות. אחת הנבואות של ילידי אמריקה היא הנבואה של הנשר והקונדור: על פיה, הנשר הוא ציפור שמסמלת תרבות המשתמשת בשכל ככלי היצירה ורותמת את המדע והטכנולוגיה בכדי לקדם שגשוג חומרי, ואילו הקונדור מייצג חברה שהאוריינטציה שלה רוחנית בעיקרה ואלה מחוברים בצורה עמוקה לקדושת הטבע ולחיבור והקשר שקיים בין כל הדברים.

בן סירה: "האגדה מספרת שבכל 500 שנה מתחלף מחזור ושהמחזור האחרון – שהיה המחזור של הנשר והתחיל בערך לאחר תקופת קולומבוס – מסתיים עכשיו ואנחנו לפתחו של מחזור חדש, שבו הנשר והקונדור יעופו ביחד בשמיים".

כותרת הסדנה אצל טל היא: "לעורר את החולם ליצור חלום חדש". משך הסדנה הוא כ-4 שעות ועלותה 80 שקל לאדם (לפחות עשרה איש) ובתאום מראש. טל בן-סירה: 052-6945315, www.vadyanshuf.com

 

עבר והווה גם בראש פינה

במובן מסויים, מהווה גם ראש פינה, כמו הפאצ'ה מאמא, דוגמה לשילוב של העבר עם ההווה. ראשיתה של ראש פינה, החוגגת השנה 130 שנה להיווסדה, בישוב "גיא אוני", שהוקם ב-1878 על-ידי קבוצת אברכים מצפת בסמוך לכפר הערבי ג'עוני. והנה, הבתים העתיקים עם האורוות והאבוסים, ממשיכים את חייהם כחדרי אירוח מודרניים באווירה כפרית.

ראש פינה. לא סביון ולא כפר שמריהו. צילום עירית רוזנבלום
ראש פינה. לא סביון ולא כפר שמריהו. צילום עירית רוזנבלום

אביהוד רסקי, ראש המועצה של ראש פינה, אומר שהמושבה נראית לעתים לתושבי המרכז ככפר שמריהו או סביון של הגליל, עם הווילות והאחוזות, אך לדבריו, אין לשכוח שמדובר עדין במושבה, ש- 150 משפחות בה עוסקות בחקלאות. למרות שתוכנית אב של תיירות חקלאית עדיין תקועה בוועדה המחוזית, יש לא מעט פעילויות שאפשר לעשות בראש פינה, בנוסף ללינה באחד מ-400 חדרי האירוח וארוחה באחד מ-50 בתי האוכל והמסעדות.

בראש פינה יש פרישה רחבה של חדרי האירוח – מחדרים פשוטים ב"הרחבות", דרך חדרים בבתים עתיקים ועד אחוזות ומלונות בוטיק. גם המחירים נעים בין 600-2,000 שקל ללילה. לפני כשנתיים נפתחה "חצר שולמית",  שישה חדרי אירוח משובצים חפצי נוי וריהוט שמייצגים את התרבות, האמנות והטכנולוגיה המסורתית של מאה השנים האחרונות. חלק מהחדרים בנויים במה שהיתה האורווה. הטרקלין, לדברי הבעלים, שולי שדה, היה ביתם הצנוע של הסב  והסבתא, וכיום הוא ה"סלון" של "בית המרגוע", שמכשירי הטלוויזיה נופו ממנו. ארוחת הבוקר מצויינת ופתוחה גם לאורחים מבחוץ. מחיר ללילה 900-800 שקל. www.shulamityard.co.il.

גם בתחום האוכל יש מבחר, ביניהם "שירי ביסטרו" במתחם הצימרים "פינה בראש" שמובילה השפית שירי, בתה של המייסדת, נילי פרידמן, המשלבת את עקרונות המטבח הצרפתי עם טעמים וחומרי גלם מקומיים;  "אחוזת שולמית" – האוברז' והמסעדה המתמחה בבשרים מעושנים וגם הקייטינג הצמחוני והכשר למהדרין "התאנה המעופפת", מיזם משותף של שתי נשים – האחת דתית והאחרת חילונית.

כמושבה חקלאית תיירותית, התפתחו בה בשנים האחרונות מיזמים של תיירות חקלאית: החווה האורגנית, שני יקבי בוטיק, סיורים חקלאיים, קטיף עצמי, יצרני שמן זית, מגדלי עיזים לחלב וגבינות
חוות סוסים.

ראש פינה. הסככה של יקב ראש פינה. צילום רינה נגילה
הסככה של יקב ראש פינה. צילום רינה נגילה

למשל, ליקב ראש פינה, קילומטר צפונית לצומת מחניים, יש מרכז מבקרים וכרמי זיתים ליין ולמאכל. במקום מציעים ביקור של חצי שעה הכולל טעימות של ענבי מאכל באוגוסט-סטמבר, טעימות יין, דבש, פירות העונה והסברים. המחיר 25 שקל למבקר. http://www.blooms.co.il.

במשק שוורץ מציע עופר, דור חמישי למייסדי ראש פינה, סיורי תומקאר, אותם רכבים זריזים שנוסעים בקלות גם בדרכים הקשות ביותר. הסיורים נעשים במטעים, כולל קטיף עצמי ובתצפיות נוף. כן מוצעים טיולי בג'יפים בוואדי ראש פינה, סיור במשק שוורץ על גבי עגלה רתומה לטרקטור אדום עם הסבר על המשק, התנסות בקטיף פירות עצמי, סיפורי עצים ועוד. מחירי הסיורים נעים בין 350-700 שקל לרכב. www.1878.co.il.

ראש פינה. חנות הבאר. צילום יוסי בייטלמן
חנות הבאר בראש פינה. צילום יוסי בייטלמן

עם הילדים אפשר ללכת גם לסדנה של פיטר איזקוביץ "שירת העץ", המנגן ומציג כלים שהוא יוצר: נבל, מרימבה, דיג' – כלי נשיפה של האבוריג'ינים (הילידים האוסטרליים), נבל אירי ונבל בטן. בודדים יכולים לסייר במקום בחינם ואילו קבוצה שבה לפחות 12 משתתפים, מקבלים הדרכה של 45 דקות במחיר של 25 שקל לאדם. www.woodsong.co.il.

כדי לא לצאת מראש פינה בלי קניות, מציעה חנות "הבאר מעדנים" – מפעל בוטיק ראש-פינאי המתמחה ביצור מעדני מזון טבעיים, קונפיטורות, רטבים, ממרחים וליקרים בחנות הפעל באתר השחזור. http://www.thewell.co.il. ואילו בחנות של שירי חבקין ברחוב החלוצים שבלב המושבה, אפשר למצוא פרחי באך, צמחי מרפא, קוסמטיקה טבעית, הרצאות וסדנאות. www.havkin.net.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן