Skip to content

מסוק צבאי חלף במרחק מסוכן של כ-30 מטר מעל מטוס אזרחי

מסוק צבאי חלף במרחק מסוכן של כ-30 מטר מעל מטוס אזרחי . שני המטוסים טסו בגובה זהה לקראת נחיתה בשדה דב. ברגע האחרון זיהה צוות המטוס האזרחי את הסכנה והנמיך בחריפות כלפי מטה ואז חלף המטוס מעליו. לאחר מכן נחתו שני המטוסים בשלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני המטוסים טסו בגובה זהה לקראת נחיתה בשדה דב * ברגע האחרון זיהה צוות המטוס האזרחי את הסכנה והנמיך בחריפות כלפי מטה ואז חלף המטוס מעליו.  לאחר מכן נחתו שני המטוסים בשלום

מאת עמי אטינגר

בסוף חודש אפריל התקרבו זה מעל זה, במרחק אנכי מסוכן מאוד של כ-30 מטר,מסוק "ינשוף" צבאי ומטוס "גולפסטרים 5" פרטי, שהוטס על ידי צוות של ארקיע, בעת ששניהם היו בגישה לנחיתה בשדה דב.

ביום האירוע, אחר הצהריים, הטיסו טייסים של ארקיע מטוס "גולפסטרים 5" סילוני אזרחי פרטי, ללא נוסעים, מנתב"ג לשדה דב. בנקודה מסויימת עבר הטייס לקשר עם שדה דב והצטרף להקפה למסלול לנחיתה מכיוון צידו הדרומי. בפניה קיבל הצוות התרעה מהמכשיר המזהיר מפני התנגשות (TCAS), המותקן במטוס, ואז גילה מסוק "ינשוף" צבאי שטס בצידו הימני ומעליו, בטווח של כשני ק"מ. אבל, בהיותם כבר בגובה של 275 מטר, העריך צוות ארקיע, כי המסוק נמצא בגובה שלהם וזיהה את הסכנה ומשכך, הנמיך מיידית ובחריפות את מטוס ה"גולפסטרים" לגובה של כ-150 מטר והמסוק חלף מעליו, במרחק של כ-30 מטר. לאחר מכן נחתו שני המטוסים בשלום.

שדה דב – אתגר ממשי בניהול תעבורה אווירית

בשדה דב קיים מסלול אחד להמראות ונחיתות מדרום ומצפון (30-21). מסוקים מורשים לנחות גם על מסלול ההסעה K, שבעבר שימש גם מטוסי כנף קבועה. מיקומו של שדה התעופה וסוגי המטוסים שנוחתים וממריאים ממנו, אזרחיים וצבאיים, מהווים אתגר ממשי בניהול התעבורה האווירית.

יצחק (רזצ'יק) רז, החוקר הראשי, שחקר את המקרה, הגדיר את האירוע "כאחריות משותפת של שני צוותי האוויר ופקח מגדל הפקוח. שני צוותי הטייסים לא שמרו גובה מדויק, במרחב שבו ההפרדה בין הנתיבים קטנה מאד ופקח המגדל לא היה ער מספיק למתרחש".

 לדבריו, "הפקח צריך היה להבין וכנראה שגם לראות, לו היה מחפש, שהמטוסים מתקרבים לחליפה, בעוד שאין לו אישור שיש קשר עין בין שני המטוסים, לפחות של אחד מהם".

הטייסים שהטיסו את ה"גולפסטרים", טוען החוקר הראשי, לא הפנימו את העובדה שהמסוק לא בקשר עין אתם ולמרות שראו אותו בפניה והניחו שהוא בגובה שלהם, לא נקטו בתמרון הפרדה מוקדם. יתכן שהעיסוק שלהם בבדיקות שלפני הנחיתה, צמצם במידת מה את הערנות, ורק כשהם היו מול המסוק, הם נאלצו לבצע הנמכה חריפה.

הטייסים שהטיסו את המסוק, טוען החוקר הראשי, היו אמורים להיות מודעים להימצאותו של מטוס ה"גולפסטרים" בנתיב, שיצטלב בסופו של דבר בנתיב שלהם. לו היו ערניים יותר למתרחש בהקפה, מחפשים ומוצאים את ה"גולפסטרים", יתכן והיו מאטים ומתקנים את הגובה של המסוק ומונעים בכך את החליפה הקרובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן