Skip to content

שוב סכסוך בגיברלטר: ביקור הנסיך מרגיז את הספרדים

ספרד העבירה תלונה לבריטניה בגין ביקורו המתוכנן של הנסיך אדוארד בגיברלטר מאת גרשון גירון גיברלטר, צוק הסלע החשוב החולש על החיבור בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי, עומד שוב במרכזה של מחלוקת מדינית בין בריטניה לספרד. שר החוץ הספרדי, חוזה מנואל גרסיה-מרגלו דרש מממשלת בריטניה הסברים לגבי ביקורו הצפוי של הנסיך אדוארד במושבה הבריטית, אך בקשה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ספרד העבירה תלונה לבריטניה בגין ביקורו המתוכנן של הנסיך אדוארד בגיברלטר

מאת גרשון גירון

מרגלו - אינו שבע רצון
ביקש הבהרות. שר החוץ מרגלו

גיברלטר, צוק הסלע החשוב החולש על החיבור בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי, עומד שוב במרכזה של מחלוקת מדינית בין בריטניה לספרד. שר החוץ הספרדי, חוזה מנואל גרסיה-מרגלו דרש מממשלת בריטניה הסברים לגבי ביקורו הצפוי של הנסיך אדוארד במושבה הבריטית, אך בקשה זו טרם זכתה לתשובה.

הנסיך אדוארד ורעייתו אמורים לבקר בגיברלטר ב 11 ביוני כחלק מסיור עולמי לרגל יובל היהלום למלכותה של אליזבת השנייה.

בריטניה כבשה את גיברלטר במסגרת מלחמת הירושה הספרדית ב-1704, אולם באופן רשמי המושבה נמסרה לידיה בשנת 1713 בעקבות הסכם אוטרכט והיא הוכרזה כחלק מהכתר הבריטי בשנת 1830. עד היום קיים ויכוח בין ספרד לבריטניה אודות השליטה בגיברלטר ותושבי המושבה נדרשו מספר פעמים להכריע במשאלי עם בנושא זה. תושבי המושבה בחרו בשני משאלי עם בהמשך ההשתייכות לכתר הבריטי. המשאל הראשון נערך ב-1967 והשני ב-2004 (המשאל ב-2004 היה משאל פנימי ביוזמת ממשלת גיברלטר ונערך בניגוד לרצונה של ממשלת בריטניה).

דם כחול
הביקור הוא עלבון לספרדים. הנסיך אדוארד

ספרד מעלה טענה נוספת, כי בריטניה ויתרה למעשה על ריבונותה בגיברלטר, ונתנה עצמאות לתושביו תוך שהיא מסתפקת בקיום בסיס הצי שלה. לפי חוזה אוטרכט, אין בריטניה רשאית להעביר את גיברלטר לאחרים, ובכל מקרה בו היא תוותר על הריבונות, תחזור הריבונות לספרד. הספרדים טוענים, שתנאי זה התקיים. הבריטים משיבים, שמדובר באוטונומיה בלבד, וכי הצי והצבא הבריטי יגנו על גיברלטר.

משרד החוץ הספרדי הביע את אי-שביעות רצונו מהביקור המלכותי. ממשלת ספרד רואה בביקורים רשמיים בריטיים עלבון לארצה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן