Skip to content

היפנים נערכים לקראת שיחה עם דולפינים

באחרונה פיתחו באוניברסיטת טוקיו למדעי הים ולטכנולוגיה רמקול לתקשורת קולית עם דולפינים. לדגם הראשוני, שהוצג בתחילת החודש בכינוס אקוסטי בהונג קונג, טווח תדירויות רחב במיוחד. מאת שושי שמר-בלוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באחרונה פיתחו באוניברסיטת טוקיו למדעי הים ולטכנולוגיה רמקול לתקשורת קולית עם דולפינים. לדגם הראשוני, שהוצג בתחילת החודש בכינוס אקוסטי בהונג קונג, טווח תדירויות רחב במיוחד

מאת שושי שמר-בלוך

חלום רב שנים הוא לשוחח עם דולפינים.  בשלב ראשון, נעשו נסיונות להקליט את קולותיהם, אך נתגלעה בעיה: הסתבר כי בעלי חיים אינטליגנטיים אלה מחוננים ביכולות קוליות שאינן דומות לשלנו, אלא עולות עליהן בהרבה. הם מסוגלים לשמוע ולהשמיע צלילים בתדירויות בטווח האנושי – עד 20 קילוהרץ – והרבה מעבר לו,  עד 150 קילוהרץ. בזה לא מתמצים כישוריהם הקוליים: בכוחם אף להפיק בבת אחת קולות בתדירויות רבות ושונות.

דולפינים
מחוננים ביכולות קוליות שאינן דומות לשלנו. דולפינים (צילום: Arnaud 25)

הרמקולים המוכרים הינם פרימיטיביים מכדי להתמודד עם אתגר אקוסטי כזה, ולא ניתן היה להשמיע לדולפינים פלייבק של קולותיהם שהוקלטו. באחרונה פיתחו באוניברסיטת טוקיו למדעי הים ולטכנולוגיה רמקול משוכלל למטרת תקשורת קולית עם דולפינים. לדגם הראשוני, שהוצג בתחילת החודש בכינוס אקוסטיקה 2012 בהונג קונג, טווח תדירויות רחב ללא תקדים: מ-7 ועד 170 קילו הרץ.

החוקרים היפנים בנו את הרמקול מחומרים מיוחדים (פיאזואלקטריים), שביכולתם לייצר מתח חשמלי כתוצאה מחבטות הגלים.

בהמשך מתכוונים החוקרים להשמיע לדולפינים קולות מוקלטים ולבדוק את תגובתם. כך נוכל ללמוד על שפתם, ובהמשך אולי אף לשוחח עימם ולקבל מהם עצות מועילות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן