Skip to content

אספן העתיקות עודד גולן הורשע בסחר בלתי חוקי בעתיקות

במרץ השנה זוכה גולן מחמת הספק ממרבית האישומים שיוחסו לו, כולל עבירות של זיוף עתיקות והונאה בהיקף עולמי. המשפט נמשך שבע וחצי שנים ועתה נגזר דינו. השופט: יתכן שיש לחייב בחוק סוחרי עתיקות להגיש דו"חות תקופתיים ביחס לאוסף שברשותם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במרץ השנה זוכה גולן מחמת הספק ממרבית האישומים שיוחסו לו, כולל עבירות של זיוף עתיקות והונאה בהיקף עולמי. המשפט נמשך שבע וחצי שנים ועתה נגזר דינו. השופט: יתכן שיש לחייב בחוק סוחרי עתיקות להגיש דו"חות תקופתיים ביחס לאוסף שברשותם

מאת אבירם זינו

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר קנס של 30 אלף שקלים ומאסר על תנאי על אספן העתיקות עודד גולן, שהורשע בסחר בלתי חוקי בעתיקות, אך זוכה מעבירות של זיוף בעתיקות ועבירות נוספות שיוחסו לו.

גלוסקמת יעקב אחי ישו (צילום: ויקי מדיה)
בין הפריטים שהיו בדיון: גלוסקמת יעקב אחי ישו. נטען שהגלוסקמא הכילה את עצמותיו של האח.. מוצא הגלוסקמא נתון כיום לוויכוח (צילום: ויקימדיה)

נגד גולן, אספן עתיקות מוכר המחזיק בכ-4,000 פריטים, הוגש כתב אישום שכלל 15 סעיפי אישום, שעניינם המרכזי זיופן של עתיקות ומכירתן או ניסיונות למכור אותן. בנוסף, הואשם גולן במספר עבירות של סחר בעתיקות ללא היתר והחזקת רכוש חשוד כגנוב. במרץ השנה זוכה גולן מחמת הספק ממרבית האישומים שיוחסו לו. עם זאת, גולן הורשע בסחר בלא היתר והחזקת רכוש עתיקות גנוב, שרכש ישירות מסוחרים באזור יהודה ושומרון.

עורך דינו של גולן, ליאור ברינגר, ציין במהלך הטיעונים לעונש, כי כתב אישום שהוגש נגד גולן כלל אישומים רבים וחמורים ביותר ודובר על פרשיה חובקת עולם המתרחשת זה עשרות שנים, עיוות חקר ההיסטוריה, הארכיאולוגיה והונאה בהיקף עולמי, תוך פגיעה במדענים, בדת, ברגשות, בפוליטיקה ועוד. "המשפט נמשך שבע שנים ומחצה וכי בסופו של יום הורשע הנאשם בעבירות קלות יחסית, לעומת אלה שבהן הואשם בתחילה", אמר עו"ד ברינגר.

השופט אהרון פרקש כתב בהחלטתו: "שוד העתיקות בארץ ישראל הפך למכת מדינה. שוד העתיקות פוגע באתרים שונים הפזורים ברחבי ארץ ישראל, אתרים אשר הינם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה והתרבות של הארץ הזאת ושל התושבים שהתגוררו בה לפני אלפי שנים ועד לימינו אלה. שוד העתיקות פוגע גם ביכולת התיעוד של ההיסטוריה של עם ישראל בארצו על ידי המומחים השונים".

השופט ציין עוד, כי תופעת הסחר הבלתי חוקי בעתיקות מוכרת והוסיף כי "בעקבות מה שנגלה בתיק זה, ביחס לאספני עתיקות והתנהלותם, ייתכן שיש מקום לשקול התקנת תקנות, או פעולת חקיקה אחרת, גם ביחס לאספני עתיקות, כפי שנעשה לגבי סוחרי עתיקות, אשר יחויבו להגיש דו"חות תקופתיים ביחס לאוסף שברשותם".

ביחס לגולן כתב השופט, כי הוא לא הורשע בעבירות שמצדיקות עונש מאסר בפועל, כפי שביקשה הפרקליטות, וגזר עליו חודש מאסר בפועל שכבר בוצע במהלך שהותו במעצר קודם למשפט, חודשיים נוספים על תנאי וקנס של 30 אלף שקלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן