Skip to content

בכירים גרמנים: לצוללות דולפין יכולת גרעינית

תחקיר המגזין הגרמני "דר שפיגל", המתפרסם הבוקר תחת הכותרת "מבצע-חשאי שמשון" * שלוש צוללות דולפין נמסרו לישראל, רביעית נמצאת עתה בתקופת הרצה בגרמניה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תחקיר המגזין הגרמני "דר שפיגל", המתפרסם הבוקר תחת הכותרת "מבצע-חשאי שמשון" • שלוש צוללות דולפין נמסרו לישראל, רביעית נמצאת עתה בתקופת הרצה בגרמניה

מאת עמי אטינגר

בכתבת שער מפרסם היום המגזין הגרמני "דר שפיגל", תחת הכותרת "מבצע-חשאי שמשון (Geheim-Operation Samson)", כי בכירים בממישל הפדרלי הגרמני מודים, שלצוללות הישראליות שניבנו בגרמניה יש יכולת גרעינית. גיאורג מאזקולו (Georg Mascolo) עורך המגזין, מדגיש זאת גם בטורו האישי ומציין, כי חודשים של מחקר הוכיחו, כי הצוללות הגרמניות, שנמסרו לחיל הים הישראלי מהוות מנשא לנשק גרעיני. לדבריו, פקידים גרמנים בכירים מודים עכשיו, כי הם ידעו כיצד ישראל משתמשת בכלי הנשק הימי שקיבלו מגרמניה.

אחת מצוללות הדולפין של מדינת ישראל, צילום: ויקימדיה
אחת מצוללות הדולפין של מדינת ישראל, צילום: ויקימדיה

שלוש צוללות דולפין נמסרו כבר לישראל. צוללת רביעית בידי ישראל, אך נמצאת עתה בתקופת הרצה בגרמניה. צוללת חמישית אמורה להימסר לישראל בשנת 2015 והצוללת השישית תמסר ב-2017. לדברי "דר שפיגל", הממשל הפדרלי הכריז בעבר, לא ידוע לו דבר על השימוש בנשק גרעיני.

בכתבת השער מציין המגזין, כי הרפובליקה הפדרלית מסייעת לישראל בחיזוק כוחה הגרעיני. חקירות "דר שפיגל" גילו, כי ירושלים ציידה את הצוללות, שניבנו בעיר הנמל קיל, בטילי שיוט גרעיניים, שמערכת הירי שלהם נעשת בעזרת מערכת פליטה הידראולית סודית. "הגרמנים יכול להיות גאים בכך שהבטיחו את קיומה של ישראל במשך שנים רבות", מצטט "דר שפיגל" את שר הביטחון אהוד ברק.

"ירושלים צריכה להפסיק את מדיניות ההתנחלויות ולאפשר השלמת המפעל לטיפול בשפכים ברצועת עזה, הממומן בכסף גרמני", מצטט "דר שפיגל" את הקנצלרית אנגלה מרקל, שאמרה זאת בעת החתימה על ייצור הצוללות הנוספות.

דולפין – הטובה בעולם מסוגה

צוללת דולפין הקונבנציונלית, המונעת במנועי דיזל-חשמל, נחשבת לטובה ביותר בעולם מסוגה. היא מופעלת באמצעות מערכות מחשב משוכללות, כשרבים מאמצעי הלחימה שלה פותחו על ידי תעשיות ביטחוניות ישראליות כמו התעשייה האווירית, אלביט מערכות, אלישרא וראדא. היא מצויידת במערכת סונאר אקטיבי בעל תדירות נמוכה ומסונאר פסיבי. מערכת בקרת הירי שלה מאפשרת לצוללת לעקוב באת ובעונה אחת אחר כמה מטרות, לזהותן ולפגוע בהן.

בצוללת משרתים 30 איש, מהם 6 קצינים. אורך הצוללת 57.3 מטר, רוחבה 6.8 מטרים וגובהה 12.7 מטרים. היא מסוגלות להגיע למהירות של 20 קשר בצלילה ו-11 קשר בשיט על מימי. יש לה דחק של 1,640 טונות מעל פני הים ו-1,900 טונות בצלילה. עומק הצלילה של הצוללת הוא כ-200 מטר, והטווח שלה הוא כ-4,500 מיל ימי (כ-8,100 קילומטר). האספקה המאוכסנת בה מאפשרת לה לשהות בים יותר מחודש. ניתן להאריך שהות זו באמצעות תדלוק וקבלת אספקה בלב ים.

טורפדו וטילים

הצוללת מסוגלת להפעיל טורפדות, מוקשים ימיים, טילים ומטענים נוספים. לפי דר שפיגל יש בה 4 צינורות מטילי טורפדו (צמ"ט) בקוטר של 650 מ"מ, 6 צמ"טים בקוטר 533 ס"מ, בתוספת 6 טורפדות לטעינה חוזרת (חלק מהטורפדות מונחות כבל). היא מצויידת בטילי ים-ים מסוג "הרפון", בעל מהירות של 0.9 מאך הנושא ראש נפץ במשקל של 227 ק"ג. בעבר מסר ה"סנדיי טיימס" הלונדוני שהיא מצויידת גם ב-4 משגרי טילי שיוט אנכיים, הנושאים ראש נפץ גרעיני. היום מאשר "דר שפיגל" את יכולתה הגרעינית של הצוללת, המסוגלת גם להפעיל אמצעי הטיה ולפזר מוקשים.

צוללת דגם דולפין, כיחידת נשק אחד, היא מהיקרות שיש בצה"ל, כ-500 מיליון דולר לצוללת, כאשר כשליש מהמחיר מומן על-ידי ממשלת גרמניה. זהו הכלי הקטלני ביותר העומד היום לרשות חיל הים הישראלי, ורוב משימות הצוללת חסויות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן