Skip to content

תרגיל "פלמינגו" של אסון תעופתי המוני התקיים היום בנתב"ג

כשהטייס הדמיוני הכריז חירום (May Day) והודיע שהוא מתחיל לרוקן דלק, הוכרז בתרגיל "פלמינגו" מצב כוננות 2, שבו מופעלות כל יחידות נתב"ג, מגדל הפיקוח ויחידות הסיוע, כחלק מתוכנית החירום של הנמל. התרגיל בוצע בתנאי "בית מרקחת" עם הכנות רבות מראש. אולי כדאי לבצע תרגיל פתע בתנאי מזג אוויר חורפיים קשים, בשעות שכבישי הגישה לנתב"ג פקוקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשהטייס הדמיוני הכריז חירום (May Day) והודיע שהוא מתחיל לרוקן דלק, הוכרז בתרגיל "פלמינגו" מצב כוננות 2, שבו מופעלות כל יחידות נתב"ג, מגדל הפיקוח ויחידות הסיוע, כחלק מתוכנית החירום של הנמל. התרגיל בוצע בתנאי בית מרקחת, עם הכנות רבות מראש. אולי כדאי לבצע תרגיל פתע בתנאי מזג אוויר חורפיים קשים, בשעות שכבישי הגישה לנתב"ג פקוקים

מאת עמי אטינגר

רשות שדות התעופה תרגלה היום (ד') את "פלמינגו"  – תרגיל אסון המוני תעופתי, אותו חייבת הרשות לבצע בהתאם להנחיות הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICOA), הגורם המחייב תרגול מלא של מצב חירום בכל נמלי ושדות התעופה בעולם, אחת לשנתיים.

תרגיל "פלמינגו" כלל פעולות כיבוי אש, פעילות כוחות הצלה שפינו נוסעים מהלכים, פצועים והרוגים ממטוס בואינג 747 ישן והטיפול הפרטני בכל אחד מהם, דוברות, טיפול בקהל סקרנים והעברת השליטה בזירת האירוע  לידי המשטרה וחוקר התאונות הראשי.

לוחמי האש בתרגיל בנתב"ג (צילום:יוסי אקלר "כבאות והצלה גבעתיים")
לוחמי האש בתרגיל בנתב"ג (צילום:יוסי אקלר "כבאות והצלה גבעתיים")

התרגיל החל בסיפור דמיוני, שבו מטוס 772 של חברת Romair המריא בטיסה ROM577, מנתב"ג בדרכו לניו יורק, עם 190 נוסעים, כשבמכליו 100 טונות של דלק. כשהודיע הטייס הדמיוני בקשר, כי כן נסע שמאלי לא התקפל, נכנס תרגיל "פלמינגו" לכוננות של כל הכוחות והאמצעים הנדרשים בנתב"ג.

כשהטייס הדמיוני הכריז חירום (May Day) והודיע שהוא מתחיל לרוקן דלק, כדי לנחות רק עם 20 טונות, הוכרז בתרגיל "פלמינגו" מצב כוננות 2, שבו מופעלות כל יחידות נתב"ג, מגדל הפיקוח ויחידות הסיוע, כחלק מתוכנית החירום של הנמל. מרכז חירום הודיע על פתיחת שטח כינוס כוחות עורפי, שיגור רכב חפ"ק, היערכות כוחות פנימיים עם כוחות אדם הדרושים, פתיחת מרכז מידע, מרכז נוסעים מהלכים ומרכז משפחות.

בנחיתה הדמיונית על מסלול 08 קרס כן הנסע השמאלי של המטוס, מנוע מספר 1 והכנף השמאלית התחככו במסלול ואש התלקחה במטוס.

לצורך התרגיל הוצתו כמה אוטובוסים שעמדו במרחק רב ממטוס 747 ישן. את האש כיבו כוחות הכיבוי של נתב"ג, כשהם נעזרים ב-30 כבאיות חיצוניות  מאזור המרכז שהוזעקו לנמל. כבאיות אלה שימשו מאגרי מים נוספים למכליות הכיבוי הגדולות והמיוחדות של נתב"ג.

במקביל לפעולות כיבוי האש באוטובוסים, החלו כוחות ההצלה לפנות את הנוסעים המהלכים, הנוסעים הפצועים ואת ההרוגים מתוך מטוס 747 הישן. אמבולנסים של נתב"ג, בתוספת 15 נט"נים חיצוניים, פינו את הפצועים וההרוגים לתאג"ד, שהוקם במרחק מה מזירת האירוע.

קשה למשקיף חיצוני להסיק מסקנות אם התרגיל הצליח או לא. בעיקר כשמדובר בהרבה כוחות הנעים בשטח בכיוונים שונים. אך משיחות עם גורמים שונים מתברר, כי היו כמה תקלות שרשות שדות התעופה תצטרך לבחון אותם היטב ולתקנם.

התרגיל בוצע בתנאי "בית מרקחת" עם הכנות רבות מראש. יתכן, אם זה אפשרי, שצריך לבצע תרגיל פתע בתנאי מזג אוויר חורפיים קשים, בשעות שכבישי הגישה לנתב"ג פקוקים, על מנת לבחון בזמן אמת את היערכות כוחות נתב"ג וכוחות העזר החיצוניים, למקרה שחס וחלילה אכן יתרחש אסון תעופתי אמיתי בנתב"ג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן