Skip to content

דליפת חומר מסוכן בנתב"ג – אדם אחד נפגע קל

חומר רעיל בשם "אקרילאמיד" דלף ממכל לאחר פריקתו ממטוס של חברת אל-על. נוהל חירום חומרים מסוכנים הופעל בנתב"ג. לאחר הגעת כוחות החירום נבקעו עוד ארבעה. עובד אחד פונה לבית חולים עם פגיעה קלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נוהל חירום לטיפול בחומרים מסוכנים הופעל אמש (מוצ"ש) בנתב"ג, לאחר שחמישה מכלים, מתוך מטען של עשרה מכלים שהכילו חומר רעיל, נבקעו מספר שעות לאחר פריקת המטען ממטוס אל על 747-400, בטיסהLY881. עובד אחד חש בצריבה בעינו ופונה  למרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

מבדיקת האירוע עולה, כי המכלים, שהכילו אלף ליטרים חומר רעיל בשם "אקרילאמיד", הורדו ממטוס המטען של אל על, שהגיע לנתב"ג בטיסה מנמל התעופה ליאז' שבבלגיה, והועברו לאחסון בחברת "ממן". שם, שבע שעות לאחר שפורקו, החלה דליפת חומר רעיל מאחד המכלים לפחות. מסיבה, שאותה בודקים עתה, החלו החביות להתחמם וכשהן הגיעו לטמפרטורה של 70-74 מעלות צלזיוס, החלו מכסי החביות להתנפח, עד להתפוצצותן ודליפת תכולתן החוצה. עדיין לא ידוע מה גרם לתגובה הכימית שגרמה לבקיעת המכל.  

האיזור פונה מיד ולמקום הוזעקו כוחות מד"א וכיבוי אש פתח תקווה. צוותי כיבוי של רשות שדות התעופה, עם בגדי מגן מיוחדים, החלו לתת מענה ראשוני לאירוע ומכבי האש החלו בקירור המטען במהלך הלילה ומנעו דליפות נוספות. מחברת ממן נמסר, כי "האזור נסגר והוזעק צוות כיבוי אש עד לגמר האירוע וכדי לוודא שלא נשקפת שום סכנה. צוות מקצועי של רשות שדות התעופה, משטרת ישראל, כיבוי אש, אל על, ממ"ן, המשרד לאיכות הסביבה וחוקר התאונות הראשי בודקים את האירוע".

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, הורה לכל הגורמים לא להטיס עוד את החומרים הללו "עד לבירור נסיבות התאונה והמסקנות למניעת הישנותה".

"המקום היווה סכנה עורית ונשימתית ולכן לבשנו בגדי מגן וחבשנו מסכות", סיפר טפסר משנה מנחם כספי, קצין חומרים מסוכנים ארצי בשירותי הכבאות וסגן מפקד תחנת הכיבוי בפ"ת, למגפון. "ביצענו הגנה של המקום שבו אוכסנו החביות וריססנו אותן במים, כדי להוריד את הטמפרטורה שלהן, שהגיע לרמה של 70-74 מעלות צלסיוס. הטמפרטורה גרמה למכסי המתכת של חמש חביות להתפוצץ. כל הזמן בדקנו עם מצלמה מיוחדת את הטמפרטורה של החביות שלא התפוצצו, עד להורדתה לרמה לא מסוכנת".

מאוחר יותר פונו החביות לאתר ברמת חובב ולאחר מכן ניקוי הכבאים את האזור שנפגע מהחומר המסוכן שנשפך בו, כדי לאפשר לחזור בו לפעילות רגילה של אנשים ומטענים.

האם הייתה סכנה של התפוצצות המיכלים בזמן הטיסה?

"אם הן היו מתחממות בזמן הטיסה, כפי שקרה להן בזמן שהן הונחו במחסן, הייתה נגרמת התפוצצות גם בזמן הטיסה", משיב כספי, ואת זה בדיוק בודק עתה יצחק רז, החוקר הראשי.

הילה שפירא, דוברת חברת ממן, מסרה: "לאחר ניקוי השטח התאפשר להחזיר חלק מהמתקנים לעבודה סדירה".

דובר אל על ביקש להבהיר: "כשבע שעות לאחר הנחיתה, בעת פריקת המטען מהמשטח עליו היה מונח אירעה תקלה באחד מפריטי המטען. אין נפגעים ולא נגרם נזק למטוס, אשר יצא לטיסת מטען נוספת. אנו בודקים את התקלה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן