Skip to content

בקיץ הזה תראו לבן

אזור שאמוני יכול להוות אתר לחופשה קיצית קצת אחרת, מרוחקת מהים, שאפשר לשלב בה פעילות משפחתית ספורטיבית, נופית וגם אתגרית: טרקים בהרים, צפייה בקרחון, משחקים בשלג ואף רחיפה מעל להרי האלפים. כל זאת על רקע של שלג-עד במרומי המונט בלאן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אגואי דו מידי עם המונט בלאן ברקע. שלג בקיץ. צילום רשות התיירות הצרפתית
אגואי דו מידי עם המונט בלאן ברקע. שלג בקיץ. צילום : ATOUT FRANCE/Louis Frédéric Dunal

 

אזור שאמוני יכול להוות אתר לחופשה קיצית קצת אחרת שאפשר לשלב בה פעילות משפחתית ספורטיבית, נופית וגם אתגרית: טרקים בהרים, צפייה בקרחון, משחקים בשלג ואף רחיפה מעל להרי האלפים לנוכח המונט בלאן

כתבה וצילמה עירית רוזנבלום

מערת קרח בצוק אגואי דו מידי בשאמוני. קרח עד באמצע הקיץ
מערת קרח בצוק אגואי דו מידי בשאמוני. קרח עד באמצע הקיץ

הצוק עצום המימדים, שצבעיו חום ולבן, הלך והתרומם אנכית ככל שקרונית הרכבל התקרבה אליו. כשעצרה, בגובה 3,842 מטרים, יצאנו ממנה – מרבד שלג מרהיב לרגלינו ופתותי שלג מרקדים מול עינינו. נשמנו את האוויר הדליל והצובט מקור וזרקנו כדורי שלג זה על זה, כמו ילדים. מסביב, פסגות מושלגות רבות הוד, כאשר מדי פעם נגלה מבין העננים הגדול מכולם – המונט בלאן – 4,804 מטרים גובהו, והוא מרוחק רק כשמונה קילומטרים מהצוק.

כל זה לא קרה ביום חורף בחודש דצמבר, כי אם בתחילת חודש יוני, בביקור עיתונאים על האגואי דו מידי (Aiguille du Midi), צוק סלע המתנשא מעל העיירה שאמוני בצרפת. שאמוני ואגואי דה מידי הם יעדים מבוקש על ידי מטפסי הרים ומטיילים כאחד, שעולים אליו בחודשי החורף.

באגואי דו מידי אפשר להסתובב בחוץ או להתחמם בתוך בית הקפה ובחנות המזכרות. אל המונט בלאן עצמו אין רכבל ועולים אליו רק מטפסי הרים אלפיניסטים.

הקרחון מר דה גלאס. כאלו הים קפא

אולם למרות שהשלג על פסגה זו אינו נמס גם בקיץ, אי אפשר לגלוש עליו, בשל התחממות האקלים ב-20 השנים האחרונות. ההתחממות הגלובלית נתנה את אותותיה גם בלהיט השלג השני של שאמוני: מר דה גלאס (Mer de Glace), הקרחון השני בגודלו בהרי האלפים, אורכו 14 קילומטרים, רוחבו 1,800 מטרים ועומקו עד 400 מטרים. הקרחון, שנראה כמו זרימה של ים שנעצרה במהלכה, הולך וקטן עם השנים, ואף עלול להיעלם בתוך כמאה שנה.

מר דה גלאס נחשב ללהיט תיירותי עוד במאה ה-19 כשמטיילים כמו ויקטור הוגו והלורד ביירון הגיעו אליו על גבי פרדות שנהגו בני המקום. הסופרת מרי שלי אף כתבה את "פרנקנשטיין" בעקבות ביקור במקום. בשנת 1908, נבנתה הרכבת והפופולאריות שלו אף גדלה.

המבקרים כיום בנקודת התצפית, אליה מגיעה רכבת ההרים האדומה, מתעניינים בגורלו של הקרחון ולכן הוצבו בו מומחים לקרחונים שעונים על שאלות ומרחיבים בעניינו. בקרוב תיפתח שם תערוכה על חיי הקרחונים, שכן האתר מבוקש מאד ובימי שיא בחודשי הקיץ מסיעה הרכבת עד 8,000 מטיילים ביום.

העליה ברכבת היא חווייה בפני עצמה: הנוף של עמק שאמוני הולך ונפרש ככל שהרכבת מתקדמת. בהרים עצמם אפשר לצפות בצבאים, עזי הרים ובעלי חיים נוספים. באביב ובקיץ מתמלאים ההרים במבחר של פרחים צבעוניים וצמחים לצד היערות הצבועים בירוק עסיסי.

בסמוך לעמדת התצפית של מר דה גלאס, שוכן מלון לה גראנד הוטל רסטורנט דו מונטנוור שנבנה בשנת 1913 ושומר על אותנטיות. במסעדה מוגשות מנות אופייניות לאזור.

מחיר הרכבת למר דה גלאס הוא 26 יורו הלוך ושוב, עם מחירים מיוחדים לילדים. עם זאת, ישנם כרטיסים המשלבים בין ביקור במר דה גלאס ובאגואי דו מידי ב-46-53 יורו וב-62 יורו ליומיים. יש גם כרטיסים משפחתיים מוזלים. למשל, בשילוב של שני מבוגרים ושני ילדים, אחד הילדים הוא בחינם. אפשר להזמין כרטיסים באתר האינטרנט של שאמוני (www.chamonix.com).

שאמוני

המדרחוב בשאמוני. עיירת קיט אופיינית וחביבה
המדרחוב בשאמוני. עיירת קיט אופיינית וחביבה

אזור שאמוני יכול להוות אתר לחופשה קיצית קצת אחרת, מרוחקת מהים, שאפשר לשלב בה פעילות משפחתית ספורטיבית, נופית ואף אתגרית.

העיירה שאמוני שבחבל סבואה, שוכנת מדרום לאגם ז'נווה, פרוסה למרגלות המדרונות הצפוניים של המונט בלאן בגובה 1,035מטרים ונהנית מהנוף הדרמטי ביותר באלפים. היא ממוקמת בעמק שאמוני, שאורכו 24 קילומטרים ורוחבו הממוצע 800 מטרים.

שאמוני נחשבה לאתר נופש קיצי עוד מהמאה ה-19 ורק בשנת 1924 הוכרה גם כאתר סקי בעקבות אולימפיאדת החורף הראשונה שהתקיימה בה.

בשאמוני שני רחובות מרכזיים הסגורים לתנועת כלי רכב ומאפשרים הסתובבות בין החנויות ומהמסעדות ביום ובלילה. זו עיירת קיט חביבה שהחנויות בה נועדו בעיקר למטיילים וגולשי סקי. בשאמוני ניתן לבקר במוזיאון האלפיני (Musee Alpin) ולראות חפצי אמנות ליטוגרפיות וצילומים המתעדים את תולדות הטיפוס על האלפים וכן מוזיאון של קריסטלים שנחצבו מן ההר.

בעיירה פועלת לשכת תייירות שנותנת מידע על מזג האוויר הצפוי – שאינו תמיד צפוי – ועל כל פעילות הטיפוס והפעילות האתגרית באזור, ללא תשלום. בלשכה אפשר גם לשכור מדריך.

היכן ללון

קלאב מד שאמוני. הבריכה צופה אל ההרים המושלגים
קלאב מד שאמוני. הבריכה צופה אל ההרים המושלגים

תיירות הקיץ לשאמוני מתקיימת מה-20 ביוני עד תחילת ספטמבר ומציעה מגוון של פעילויות כמו רכיבה באופני הרים, מצנחי רחיפה מעל לפסגות המושלגות, מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות שאפשר להגיע אליהן במעליות להרים, נסיעות בכרכרה רתומה לסוס, מסעות בקניונים, רכיבה על סוסי פוני, מגרשי טניס וסקווש, אנימל פארק – אתר מול המונט בלאן עם חיות פרא בשמורה ועוד.

אחת האפשרויות הנוחות לביקור בשאמוני הוא קלאב מד שאמוני, הממוקם במרחק חמש דקות הליכה מהמדרחובים שלה. זהו אחד מהקלאבים היוקרתיים של קלאב מד, ברמה של ארבעה קילשונים, שפועל גם בחורף וגם בקיץ. הקלאב שוכן במלון "לה סבוי" לשעבר, שהיה אחד הידועים באירופה. המלון המשופץ והמפואר מציע, בין השאר, ספא המספק עיסויים, חמאם וסאונה, בריכה חיצונית מחוממת הצופה אל המונט בלאן, שולחן פינג פונג ועוד.

קלאב מד שאמוני: מתכוננים ליציאה להליכה נורדית
קלאב מד שאמוני: מתכוננים ליציאה להליכה נורדית

המלון פועל על בסיס שלוש ארוחות ביום וכן קפה ועוגיות אחר הצהרים, קוקטיילים ואפריטיף לפני ארוחת ערב, ובילוי בערבים. חדר האוכל מציע ארוחות מגוונות בסגנון בינלאומי וכן פועלת במלון מסעדה עם אוכל אזורי. בקלאב מד הוציאו את העוקץ מהנטיה להסליק מחדר האוכל סנדוויצ'ים ופירות בתוך מפית, והכינו שולחן מיוחד ל"טייק אווי". מי שחשקה נפשו, אורז לעצמו בכלים חד פעמיים מכל טוב – פירות, עוגיות, גבינות ונקניקים – ויכול לצאת לטיול בלי להטריד את עצמו בענייני מסעדות.

קלאב שאמוני הוא קלאב למבוגרים ולתינוקות מגיל ארבעה חודשים עד גיל שנתיים בלבד. הוא מציע מסגרת של בייבי קלאב מד ואין בו מסגרות מאורגנות לילדים ולבני נוער.

המחיר, לדוגמה ב-19 באוגוסט, כולל טיסה ישירה לשדה התעופה בז'נווה, העברות ושהייה של שבוע – הוא החל מ-2,868 יורו לזוג (תוספת של כ-700 יורו לילד). המחיר כולל הטבות שונות, כמו "מולטי פאס" המאפשר נסיעות בהנחה באוטובוסים בשאמוני וברכבלים, דמי כניסה מופחתים למר דה גלאס, הנחה לטרקים באגואי דו מידי ועוד. (www.clubmed.co.il).

לחילופין, בשאמוני יש מבחר של חדרי מלון, צימרים, אתרי קמפינג ודירות להשכרה, שרובם פופולאריים מאד בעונת הקיץ ולכן כדאי להזמין חדר מראש באתר האינטרנט של שאמוני (www.chamonix.com).

אנסי

אנסי. עיר עתיקה כהלכתה עם מבצר ושוק והרבה גבינות צרפתיות
אנסי. עיר עתיקה כהלכתה עם מבצר ושוק והרבה גבינות צרפתיות

מרחק שעה נסיעה משאמוני לעבר הגבול עם שוויץ, ממוקמת אנסי (Annecy). העיר שוכנת בקצה הצפוני של אגם אנסי ומתנאה בכל מה שעיר אירופית תיירותית זקוקה לו: אגם עם ענפי ספורט מים, הנהר תיו שזורם בתעלות בלבה וברבורים משייטים בו, עיר עתיקה מקסימה מימי הביניים עם מבצר שהיה גם בית אסורים, שוק של אוכל מקומי (בימי ראשון יש בו בגדים ומזון, בשלישי ושישי רק מזון, בשבת האחרונה בכל חודש – שוק פשפשים), מדרחובים החוצים את העיר העתיקה שתי וערב עם בוטיקים ובתי כלבו ואף מרכז קניות חדש שבו סניף של H&M. בעיר החדשה יש סניף של גלרי לאפייט. באנסי יש מבחר פעילויות משפחתיות מסיור על האגם ועד טיולי סגוואי לאורך האגם או מחוץ לעיר.

באנסי יש פתרונות לינה בכל הרמות כמו כפרי נופש למשפחות, מלונות מפוארים, בתי דירות וכדומה. סביב האגם מוצעות פעילויות ספורט כמו מצנחי רחיפה, טיפוס הרים, טרקים בטבע ועוד.
פרטים נוספים באתר התיירות של העיר www.lac-annecy.com.

האוברז' והמסעדה פר ביזה בטלואר. קסם על אגם אנסי
האוברז' והמסעדה פר ביזה בטלואר. קסם על אגם אנסי

במרחק של כעשרה קילומטרים מאנסי, לחופו של האגם, נחבאת טאלואר Talloires))– מעין סביון של סאבואה, עם וילות יפהפיות, ירוק וכחול מלוא העין. אחת הפנינים בטלואר הוא המלון והמסעדה אוברג' דו פר ביזה (Auberge du Pere Bise). לאוברג' (מלון כפרי) בן מאה השנים, מרפסת וגינה קסומה הצופים לאגם אנסי – שזכה להיות מונצח על ידי הצייר פול סזאן – ואף מסעדה המעוטרת בכוכב מישלן. במסעדה שירות ללא דופי, כלים המרחיבים דעתו של אדם ואוכל צרפתי מקומי משובח עם מרכיבים מעולים וטריים, מוגשים בתפריטים במחירים הנעים בין 80-170 יורו לאדם.
http://www.perebise.com.

כך שבחופשה אחת בשאמוני ובאנסי אפשר ליהנות משלג, טיפוס הרים, שיט על אגם, פעילויות לילדים ואף ארוחת גורמה. מה עוד נבקש.

*הכותבת היתה אורחת רשות התיירות של צרפת בשיתוף לשכות שאמוני ואנסי וקלאב מד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן