Skip to content

איך למדתי ליהנות מפירות העונה

"סבתא תמיד אמרה שאם נאכל הרבה פירות זה יעשה לנו כאב בטן" • שלמה וולפברג הבין כבר לפני שנים שזה בעצם 'סיפור סבתא', ומשם רק למד ליהנות מהמבחר העצום והצבעוני של פירות עונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"סבתא תמיד אמרה שאם נאכל הרבה פירות זה יעשה לנו כאב בטן" • שלמה וולפברג הבין כבר לפני שנים שזה בעצם 'סיפור סבתא', ומשם רק למד ליהנות מהמבחר העצום והצבעוני של פירות עונה

מאת שלמה וולפברג

תגידו מה שתגידו, אבל אין על הקיץ בארצנו החמימה והאינטימית. ים מדהים, אנשים משתזפים להנאתם, ילדים משחקים בכל מגרש… ומעל לכל, פירות העונה המככבים בשווקים ובמכולות השכונתיות: דובדבנים, שזיפים, משמשים, שסק, תפוחים, אבטיחים, מלונים, אפרסקים ונקטרינות… שפע אינסופי ממש מתחת לאף. רק להושיט יד ולקטוף מהמדף את הטבע – ישר לתוך עגלת הקניות שלנו.

אבל רגע! פירות זה משמין, לא? אכילה רבה של פירות גורמת לשלשול? ומה עם כאבי בטן? מה עם כל אחד מסיפורי הסבתא ששמענו שהיינו ילדים? חברים, אני לא יודע מה איתכם, אבל מאז שהתחיל הקיץ אני חוגג בקרנבל של בליסת פירות, ואף אחת מהתופעות הללו עדיין לא תקפה אותי. אני ממש מחכה לאיזה כאב בטן קטן או קיבה רכה… אבל זה פשוט לא קורה. כנראה אני לא בר מזל כמו הסבים והסבתות שלנו.

יש לי תיאוריה שיכולה להסביר מדוע האזהרות חמורות מהסכנות בפירות, שהתפתחו אצל הורינו וסבינו. הם פשוט לא גרו בארץ ישראל החמה והלחה, אלא בארצות אירופה הקרות והמושלגות. באופן מסורתי, ככל שהאקלים קר ויבש יותר, אוכלים פחות פירות; ככל שהאקלים מתחמם והופך לטרופי יותר, ככה כמות הפירות בתפריט עולה. באמזונס אוכלים פפאיה ומנגו, כשבפולין אוכלים קציצות דג וגזר מתוק. בנוסף, היכולת הגנטית של הפירות של היום, מאפשרת ליצור זנים בריאים יותר ועמידים בפני מחלות ושאר גורמי תחלואה המשליכים על הנוגסים בהם.

אז האזהרות הללו לא מוטעות בעיקרן – אם הפירות לא בשיאם, וכיום אף אחד לא מונע מאיתנו את הכיף הרב שבאכילת פירות העונה. לפעמים לוקח לאנשים זמן להחליף את הצד של התקליט ולהבין שמה שהיה נכון פעם, כבר פחות רלוונטי היום. נסו בעצמכם וראו מה קורה: פשוט ליהנות מהשפע של עונת הקיץ הנפלאה בארצנו.

מתכון לפאי פירות טבעוני – קל להכנה, טעים ובריא במיוחד

פאי פירות טבעוני, צילום: שלמה וולפברג
פאי פירות טבעוני, צילום: שלמה וולפברג

רכיבים לבצק

  • 1 כוס קוואקר (שיבולת שועל)
  • 1 כוס קוקוס יבש מגורד
  • 4 כפות שמן קוקוס או שמן דקלים
  • כפית קינמון
  • כפית אבקת חרובים או קקאו
  • קורט מלח

לחלק העליון

  • פירות העונה (משמש, דובדבנים, שזיפים, אפרסקים, מה שאתם אוהבים)…
  • מיץ מחצי לימון
  • שתי כפות סילאן (דבש תמרים)

הכנה

  1. לערבב את כל המוצרים היבשים להכנת הבצק, לאחר מכן להוסיף את השמן, לערבב ולהניח בתבנית פאי משומנת. ללחוץ את הבצק אל התבנית.
  2. לחתוך מעט את הפירות, לערבב עם הלימון והדבש, ולהניח מעל הבצק.
  3. להניח בתנור שחומם מראש ל-220 מעלות למשך 10 דקות, ולאחר מכן עוד 20-30 דקות בחום של 180 מעלות.
  4. לאחר האפיה, אפשר למעוך מעט את הפירות, כך שהעסיס שלהם יחלחל אל תוך הבצק.

בתאבון ולבריאות.

..
התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן