Skip to content

השר יעלון: "אם אין ברירה, פצצה איראנית או הפצצה – אז חד משמעית הפצצה"

"לא נשקוט עד אשר האיראנים יוותרו על כל העשרת האורניום, יוציאו אותו מאיראן ויסגרו את מתקן ההעשרה בקום", אומר השר משה (בוגי) יעלון. "איננו סומכים על האיראנים. הם יודעים לרמות, להונות ולתמרן. צריכים לעצור את פרויקט הגרעין. הלוואי שלא בדרך מלחמתית והלוואי שלא על ידינו". סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה, כי באיראן החלו לתכנן צוללת גרעינית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לא נשקוט עד אשר האיראנים יוותרו על כל העשרת האורניום, יוציאו אותו מאיראן ויסגרו את מתקן ההעשרה בקום", אומר השר משה (בוגי) יעלון. "איננו סומכים על האיראנים. הם יודעים לרמות, להונות ולתמרן. צריכים לעצור את פרויקט הגרעין. הלוואי שלא בדרך מלחמתית והלוואי שלא על ידינו". סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה, כי באיראן החלו לתכנן צוללת גרעינית ראשונה

מאת צבי זינגר

"אם אין ברירה, וזו פצצה איראנית או הפצצה – אז חד משמעית זו הפצצה". כך אומר השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון. השר יעלון דיבר הבוקר בכנס לתעשיות קלאסיות, שהתקיים במשגב.

השר יעלון: "אסור להכיל איראן גרעינית" (צילום: אתר הכנסת)
השר יעלון: אסור להכיל איראן גרעינית (צילום: אתר הכנסת)

"במציאות שנוצרה בשנים האחרונות, האיום האיראני הפך להיות המשמעותי ביותר, והוא איום לא רק על ישראל", אמר השר יעלון. "יש הסכמה עם מנהיגי העולם, בהובלת נשיא ארה"ב, שאסור להיות סובלניים ולהכיל איראן גרעינית. איראן היא לא ברית המועצות של המלחמה הקרה ולא צפון קוריאה. למשטר הצפון קוריאני אין שאיפות התפשטות כפי שיש לאיראנים. הרי אין סכסוך במזרח התיכון שבו האיראנים לא מעורבים באופן שלילי.

"לכן המערב צריך להפעיל את כל האמצעים, וכדי להביא את המשטר האיראני אל הדילמה של פצצה או הישרדות, אסור לקנות ממנו נפט. מה-1 ביולי אירופה לא תקנה בכלל נפט מאיראן. יהיו מקורות חלופיים, למשל של ערב הסעודית ומדינות המפרץ, וגם ארצות הברית, שייתכן שתפתח עתודות אסטרטגיות. אולי סנקציות כלכליות יביאו את המשטר אל שוקת שבורה", אמר השר יעלון.

לדבריו, בנוסף לסנקציות הכלכליות יש ליצור בידוד מדיני של המשטר האיראני. "אם הוא מאיים למחוק את ישראל מהמפה, וגם מתכוון לכך, אסור לקבל אותו בעולם. חייבת להיות גם אופציה צבאית אמינה, שבכל מקרה צריכה להיות הדבר האחרון. אני אומר את זה כמי שחווה מלחמות ומבין מה המשמעות שלהן. אבל אם אין ברירה, וזו פצצה איראנית או הפצצה, אז חד משמעית זו הפצצה".

על סבבי ההידברות בין המעצמות למשטר האיראני, אמר השר לעניינים אסטרטגיים: "עמדתנו היא שלא נהיה שקטים עד אשר האיראנים יוותרו על כל העשרת האורניום, יוציאו אותו מאיראן ויסגרו את מתקן ההעשרה בקום. עד אז לא נשקוט, כי איננו סומכים על האיראנים. הם יודעים לרמות, להונות ולתמרן. העובדה שהם מוכנים לשלם מחיר כלכלי כדי להתקדם, היא זו שמדאיגה אתנו. בדרך כזו או אחרת צריכים לעצור את פרויקט הגרעין האיראני. הלוואי שלא בדרך מלחמתית והלוואי שלא על ידינו".

על סוריה אמר השר יעלון: "בסוריה יש מלחמת אזרחים עקובה מדם. זה משטר שמבין שהוא נלחם על חייו, אבל נראה שהוא לא מבין את מאזן הכוח, או שאין לו ברירה אחרת, והוא מנסה לכבות את האש עם דלק. קשה לחזות כמה זמן זה יימשך. האופוזיציה הולכת ואוגרת כוח ונשק, נתמכת כלכלית, צוברת ניסיון ומצליחה להכות במשטר ובאינטרסים שלו. זה יכול להימשך כך חודשים ארוכים, אלא אם כן תהיה התנקשות בחייו של אסד או בחייהם של גורמים אחרים, מה שיאיץ את התהליכים. ההערכה שלנו היא, שגם אם זה יימשך חודשים ארוכים, אסד יצטרך לוותר על שלטונו בדרך זו או אחרת. בשלב זה המשטר הסורי שולט ביד רמה במאגרי הנשק הכימי, אבל יש גורמי אל קעידה שנמצאים בסוריה ולכן ואנו מסתכלים לשם בעין בוחנת".

על מצרים: "מצרים לא הולכת להיות יציבה תקופה ארוכה. כל נשיא שם יצטרך להתמודד עם האתגר הכלכלי, האתגר הצבאי והאתגר הפוליטי. לישראל יש הרבה מה להציע בנושאי כלכלה, אבל בעבר התגובה הייתה מעצר של עזאם עזאם ודבורה גנני. זה היה איתות לכך שאנחנו לא רצויים שם. מצרים תמשיך להיות תלויה בסיוע חוץ, בעיקר אמריקני, והם אומרים להם בצורה מאוד ברורה: אם אתה רוצים סיוע תמשיכו לשמור על הסכם השלום.

"מבחינת האתגר הביטחוני, יש למצרים בעיות בגבולות, חוץ מאשר בגבול איתנו, אבל ברגע שסיני הופכת לכלי שימוש כדי לפגוע בנו, אנחנו מכוונים לשם מאמצים משמעותיים כדי לאפשר סיכול יותר יעיל של הפיגועים ולפתור את בעיית מסתנני העבודה המגיעים מאפריקה. מבחינת האתגר הפוליטי, השאלה איך מייצבים שם מערכת פוליטית".

בינתיים ציטטו סוכנויות ידיעות בעולם, את סוכנות הידיעות החצי-רשמית האיראנית, "פארס", שדיווחה כי באיראן החלו לתכנן את הצוללת הגרעינית הראשונה שלה. בידיעה צוטט סגן מפקד חיל הים האיראני, האדמירל עבאס זאמיני, כי ארצו פתחה בשלבים ראשוניים של תכנון הצוללת הגרעינית. עם זאת, לא צוין תאריך יעד להשלמת התכנית. לדבריו, "ההתקדמות המדהימה" של איראן בפיתוח וברכישת טכנולוגיה גרעינית למגוון מטרות, מאפשרות לאיראן לחשוב על ייצור צוללות גרעיניות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן