Skip to content

נאום חסר תקדים של הרב שטיינמן: "החילונים הם ערב רב"

הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, מי שנחשב שני לרב אלישיב, מגיב במתקפה חסרת תקדים לתסיסה שניכרת בארץ ביחסי חילונים-חרדים. החילונים הם ערב רב ששונאים חרדים, אמר. דבריו מכוונים ברובם למחנה החרדי. מזכיר את 'נאום השפנים' של הרב ש"ך בשנת 1990 מאת טובה אבן חן המאבק החילוני חרדי מסרב לרדת מן הכותרות. ביום שני השבוע, אחרי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, מי שנחשב שני לרב אלישיב, מגיב במתקפה חסרת תקדים לתסיסה שניכרת בארץ ביחסי חילונים-חרדים. החילונים הם ערב רב ששונאים חרדים, אמר. דבריו מכוונים ברובם למחנה החרדי. מזכיר את 'נאום השפנים' של הרב ש"ך בשנת 1990

מאת טובה אבן חן

הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן

המאבק החילוני חרדי מסרב לרדת מן הכותרות. ביום שני השבוע, אחרי תפילת 'מעריב', נשאל הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, ראש ישיבת פונביז' לצעירים ומי שנחשב שני לרב אלישיב, על גילויי העוינות שנחשפים בשבועות האחרונים בהקשר לציבור החרדי.

האתר המרכזי 'כיכר השבת' מביא את דבריו במלואם: "כנראה שהתקרבנו יותר מדי לחילונים. הם מדי דואגים לנו פתאום, דואגים כביכול שנצא לעבודה ותהיה פרנסה, דואגים למסלולים מותאמים גם ללימודים בצה"ל, ושאר מרעין בישין.

"הקדוש-ברוך-הוא רוצה שנזכור את הפרצוף האמיתי שלהם, את השנאה שמתחבאת מתחת לפרצוף הדואג לפרנסתנו, תרבותנו וכבוד נשינו. אז הנה, הכול פורץ החוצה. פתאום רואים את השנאה הטהורה, שנאה שגדולה משנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים.

"עכשיו כשרואים את האלימות, את השנאת חינם, ההתנכלויות, נדע ונבין שאין דרכינו דרכם, ומה מאוד צריך להתרחק מהם, כי אין תוכם כברם. הם ערב-רב ששונאים היהודים."כל מטרתם היא שלא יהיו חרדים, בתחילה ניסו בטוב, עכשיו ברע, אבל זה כל הזמן אותם חילונים",

כפי שכבר ניסיתי לתאר, הרב שטיינמן מנצל את המהומה סביב קווי המהדרין כדי לחזק את המחנה החרדי. הוא מודאג מאוד מטשטוש הציבורים.  ההנהגה החרדית מוטרדת מאוד מאובדן הזהות והשליטה. יותר ויותר מאנשיה מצטרפים למעגל העבודה, ההשכלה  והצבא וגובר חשש לקיום האותנטי של פלג חרדי בתוך מדינת ישראל. מכאן קצרה הדרך, לחרדתם, להפוך לפחות רלוונטיים.

מדבריו של הרב שטיינמן מעידים, שהמגמה של המחאות החרדיות האחרונות, אם ישנן כאלה, מכוונות בבירור לציבור פנימה. כדי להשיג את לכידות הציבור הזה מחדש, הדרך הבטוחה ביותר היא לשמר את העוינות בקרב הציבור החילוני במדינה. לפיכך, הפגנה כמו שהתרחשה בכיכר השבת בירושלים במוצאי השבת האחרונה, שבה נראו חרדים קיצוניים עונדים טלאי צהוב, מצליחה להחזיר את החיץ שבין המחנות במדינה, ובעצם משרתת את הקהילה החרדית בשאיפתה להישאר שונה ומלוכדת.

על הצביעות שמתאר הרב בדמות  "דאגה כנה" לזכויות האזרח, או יותר נכון האזרחיות במרחב הציבורי, קשה להתווכח. מי שמסתובב בימים אלה ברחוב ושומע את הציבור החילוני, לא יכול שלא להבחין שהכעס חושף רגשות שלא קשורים כלל לזכויות אדם.

1 Comment

  1. חגי קמרט
    11 בינואר 2012 @ 14:11

    ראשית כל אין להכליל ואין לדבר על כל הציבור החילוני כשם שאי אפשר לדבר על כל הציבור החרדי. רב בישראל אסור לו להתבטא בצורה של הכללה ובחריפות כזאת כאילו החילונים ( שרובם ככולם מכבדים את הדתיים והא ראיה שרובם צמים ביום הכיפורים ולא מזיזים גלגל של מכונית ביום הכיפורי)הם ערב רב שונאי חרדים וכו.. רב כזה אסור לו שיהיה רב נקודה. למה? כי על ראשי ציבור, כמו רב למשל שיש תחתיו ציבור גדול המושפע ממנו לדעת שאחריות כבדה מנשוא קיימת על שכמם. הם צריכים להיות חכמים להטיב ולא להרע. לא להתסיס ולא ללכד ציבור חרדי על ידי הבאשת ציבור אחר, חילוני למשל.
    לדעתי מי שמתבטא כמו הרב הזה צריך להניח את המפתחות על השולחן ומיד!

    לגבי הטענות כמו "שהתקרבנו יותר מדי לחילונים. הם מדי דואגים לנו פתאום, דואגים כביכול שנצא לעבודה ותהיה פרנסה, דואגים למסלולים מותאמים גם ללימודים בצה"ל, ושאר מרעין בישין".הייתי מציע לרב הזה ללמוד מנביאי התנ"ך ירמיהו למשל שעיניו היו פקוחות לא רק לדבר השם אלא גם להתרחשויות הפוליטיות מדיניות בזמנו. לפי זה יכול היה לחזות את החורבן והגלות. ואגב הוא הנביא היחידי שגםראה את נבואותיו מתגשמות בחייו.

    מה פירוש הציבור החילוני. אני למשל חילוני חרדי. היינו סופר חילוני ואני מבין יפה מאוד את החרדים, את עולמם שלהם ואת רצונותיהם. ברור שיש לי ביקורת על אי השרות בצבא וכו' אך אין אני קורא אלא לדבר אחד התדברות! והתדברות בדרך של אהבת אחים. בעיניי הם אחינו החרדים. ואיך אפשר לשנוא אח? איך אפשר להתנכל לאח? אפשר לבוא אתו בדברים ולעמק השווה.
    חיה ותן לחיות זו הסיסמה הבנלית אך הכל כך נכונה ובתנאי שאין פגיעה באושיות המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן