Skip to content

יוון הולכת לבחירות היכולות לזעזע את האיחוד האירופי

אזרחי המדינה מצביעים היום בבחירות שיכריעו את עתיד המדינה מוכת החובות באזור היורו. בורסות העולם סוערות בשל החשש שיוון תצא מאיחוד היורו, צעד העלול לגרור מדינות אחרות בגוש ולזעזע את כלכלת העולם. משקיפים חוששים שגם הבחירות היום לא יניבו קואליציה יציבה ביוון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אזרחי המדינה מצביעים היום בבחירות שיכריעו את עתיד המדינה מוכת החובות באזור היורו. בורסות העולם סוערות בשל החשש שיוון תצא מאיחוד היורו, צעד העלול לגרור מדינות אחרות בגוש ולזעזע את כלכלת העולם. משקיפים חוששים שגם הבחירות היום לא יניבו קואליציה יציבה ביוון

מאת גרשון גירון

על פי סקר דעת הקהל הרשמי האחרון שנערך לפני שבועיים, שתי מפלגות, המתמודדות היום בבחירות הדרמטיות ביוון, "הדמוקרטיה החדשה" ו"סיריזה", מובילות צמוד מאוד בסקרי דעת הקהל. בשבועיים האחרונים נאסר על פי חוק לקיים סקרי דעת קהל רשמיים, כך מדווחת רשת CNN.

סמראס - דמוקרטיה חדשה?
סמראס - דמוקרטיה חדשה?

אם יושג רוב יציב בהנהגת מפלגת הדמוקרטיה החדשה המתונה, יוון עשויה ליישם את הסיבוב הבא של צעדי הצנע הנדרשים על ידי "השלישייה": נציבות אירופה, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי של אירופה, תמורת חילוצה מבור החובות העצום שהיא שקועה בו.

אולם אם מפלגת סריזה השמאלנית, המחויבת לביטול הסכם החילוץ הנוכחי, תשיג את מספר חברי הפרלמנט הגבוה ביותר, אפשר יהיה להתחיל לצפות ל"יציאה לא מסודרת" של יוון מאזור היורו.

הבחירות היום נקבעו לאחר שבבחירות קודמות, שהתקיימו ב 6 במאי, הראשונות מאז התפוצצות משבר החובות ביוון, לא השיגה שום מפלגה רוב שאפשר לה להקים קואליציה יציבה.

מאז מערכת הבחירות הקודמת, יוון – הנאנקת תחת צעדי צנע חריפים, אבטלה ומיתון ארוך טווח – גועשת באי-ודאות ומחלוקות פנימיות.

ציפראס - האם יוון או אירופה תמצמץ קודם?
ציפראס - האם יוון או אירופה תמצמץ קודם?

בורסות העולם סוערות גם הן, בשל החשש שיוון תצא מאיחוד היורו, צעד העלול לגרור מדינות אחרות בגוש ולזעזע את כלכלת העולם.

פסק זמן של נחת היה לאזרחי יוון אתמול, אחרי ניצחון נבחרת הכדורגל הלאומית על נבחרת רוסיה והבטחת מקומה ברבע גמר טורניר אליפות אירופה בכדורגל.

משקיפים חוששים שגם הבחירות היום לא יניבו קואליציה יציבה ביוון, ויותירו אותה עם ממשלת מעבר חלשה, בעת שבה היא זקוקה להנהגה חד-משמעית.

מנהיג מפלגת סיריזה, אלקסיס ציפרס, איים להפר את תנאי חבילת הסיוע שהוגשה ליוון, אולם הוא הביע גם תמיכה בהישארות המדינה בגוש היורו.

עיתונותביוון
חשש מ"יציאה לא מסודרת" של יוון מאזור היורו. עיתונות ביוון

אנטוניס סמראס, מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה, אמר שמפלגתו רוצה להישאר בגוש היורו ולשנות את המדיניות הנוכחית, לרבות את צעדי הצנע, כדי "להשיג יציבות ולהציע לאזרחים תקווה." כדי לעמוד בתנאי תכנית החילוץ, על יוון ליישם צעדי מנע נוספים עד סוף חודש יוני.

בבחירות מתמודדת גם מפלגת "השחר הזהוב," הניאו-נאצית, שזכתה בסיבוב הבחירות הקודם, על רקע האלימות הגוברת במדינה ושנאת מהגרים, בשבעה אחוזים מקולות הבחורים.

מחר תיערך במקסיקו ועידת "20 המדינות הגדולות," וגורלן של יוון ואירופה יעמוד בראש סדר היום של מנהיגי העולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן