Skip to content

מראה חדשנית למניעת "שטח מת"

כל נהג מכיר את התופעה שפתאום משום מקום מופיעה לצידו אופנוע או רכב, שלא ראה אותו במראה. הבעיה היא "שטח מת" הקיים בכל מראת צד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל נהג מכיר את התופעה, שפתאום משום מקום מופיעה לצידו אופנוע או רכב, שלא ראה אותו במראה. הבעיה היא "שטח מת" הקיים בכל מראת צד

מאת דני בר

מבט רחב זווית. מראת צד
מבט רחב זווית. מראת צד

בעיית שטח-מת במראה הצדדית של הרכב ידועה ומוכרת עשרות שנים. יש נהגים שהתקינו מראה נוספת עגולה על מנת לצמצם התופעה, אולם נאלצו להתרגל למבט "עין הדג" שקיבלו כלי הרכב במראה העגולה הנוספת.

לצד פיתוחים טכנולוגיים המבוססים על חיישנים, משדרים ומקלטים שיחברו בין כלי רכב בסביבת הנהיגה, רשם ד"ר אנדרו היקס פטנט על מראה חדשנית פשוטה ושטוחה, המאפשרת מבט רחב זווית, שלא משאיר שטח מת לנהג הצופה במראת הצד החדשה.

הממציא, ד"ר היקס, מתמטיקאי מאוניברסיטת דרקסל שבפילדלפיה ארה"ב, פיתח מראה בעלת משטח חיצוני חלק ואחיד, אולם מורכבת מאלפי יחידות מראה קטנות. אומר ד"ר היקס: "תאר לעצמך משטח מראה העשוי אלפי מראות קטנטנות הפונות לזוויות שונות כל אחת, בדומה לכדור תאורה בדיסקוטק".

הפטנט אותו רשם לאחרונה היקס הוא אלגוריתם, שמחשב את הזוויות השונות בין משטחי המראות הקטנות, כך שהנהג מקבל קטעי תמונה רחבים אבל לא מעוות את תמונת המראה.

המראה החדשה מאפשרת זווית ראיה של כמעט 45 מעלות, לעומת מראה רגילה המאפשרת מבט בזווית של 15 עד 17 מעלות בלבד. על מנת להתחיל לקבל כלי רכב עם מראות אלה, יש צורך בשינויי תקן וחקיקה בארה"ב, אירופה ועוד. לדעת ד"ר היקס, המראה החדשה יכולה להיחשב כאביזר בטיחות לשדרוג כלי רכב על ידי נהגיהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן